- Student Agency dominantní postavení na trhu nezneužívá, tvrdí její majitel

- Raději vyšetřujte ČEZ, vzkazuje šéfovi ÚOHS Martinu Pecinovi

Majitel společnosti Student Agency (SA) Radim Jančura se včera ohradil proti vyjádření předsedy Úřadu pro hospodářskou soutěž Martina Peciny, podle nějž jeho firma známá svými žlutými autobusy ovládá 70 procent trhu v osobní dopravě na trase Brno - Praha. Antimonopolní úřad teď prošetřuje SA kvůli podezření ze zneužití dominantního postavení na trhu. Hlavně kvůli tomu, že od počátku roku snižoval ceny spojů vyjíždějících ve stejný čas jako autobusy konkurenční firmy Asiana.

Podle Peciny se případ řeší zatím v prvostupňové fázi správního řízení. "Pokud bude pan Jančura pouštět autobusy za 50 korun celý den, týden, rok, tak je to jeho cenová politika, i když je dominantní na trhu. Pokud to ale bude dělat tak, že v okamžiku, kdy pojede právě linka Asiana, tak bude jezdit za 50 korun, ale jinak jezdí podstatně dráže, tak je to to, čemu se říká predatory pricesing. Tedy zavedení nízkých cen kvůli likvidaci konkurence," reagoval na dotaz serveru iHNed.cz Pecina.

Pokud by SA tuto cenovou politiku udržovala pořád, tak se podle něj nic neděje. "Pokud to ale dělá tehdy, kdy vyjede konkurence, tak ji likviduje, protože má našetřeno," upozornil Pecina.

Jančura ale tvrdí, že podíl kapacity vozidel Student Agency na trase je necelých 12 procent. "I kdyby SA měla oněch 70 procent trhu, neznamená to, že má dominantní postavení, neboť na této lince operuje dalších 20 dopravců se sedačkovou kapacitou pětkrát větší," míní Jančura.

"Pokud tedy máme opravdu 70 procent trhu, tak bychom měli dostat metál, neboť odvezeme většinu cestujících a ještě ročně z této linky přispějeme skoro 30 miliony do státního rozpočtu ve formě dálničního mýta a daní a nepřímo dalších skoro 20 milionů ve spotřební dani z nafty," řekl Jančura.

Kdyby si zbývajících 30 procent rozdělili napolovic ostatní autobusoví dopravci na této trase a České dráhy, vychází podle Jančury na jeden vlak o kapacitě 500 sedadel asi 16 cestujících. "A kolik zaplatí České dráhy do státního rozpočtu? Nic, neboť dostanou od státu za provozování vlaků mezi Brnem a Prahou dotaci 650 milionů korun ročně," dodal Jančura.

Úřad pro hospodářskou soutěž by měl podle Jančury řešit problémy, které trápí občany, například stále dražší elektřina a stále vyšší zisky ČEZ. "Skoro 50 miliard zisku ČEZ z celkových tržeb 170 miliard dělají z ČEZ zlatého oslíka, který vytahuje zlaťáčky z nás občanů, kteří nechtějí doma svítit petrolejkou," tvrdí Jančura.

"Před kým by nás občany měl ÚOHS chránit, před nenažraným ČEZ se skoro 30% ziskovostí, nebo před skromným Student Agency, který má z průměrné jízdenky 1 až 2 Kč, což je 1 % z obratu? Je trestné chránit si trh tím, že nám stačí nízká marže? Je nutné pořádat hon na dopravce, který udělal revoluci v autobusové dopravě," ptá se na svém blogu šéf Student Agency.

Pokud se podezření na zneužití dominance prokáže, hrozí jednomu z největších autobusových dopravců v ČR mnohamilionová pokuta. Chováním brněnské firmy se ÚOHS zabýval už loni. Zjišťoval, zda společnost nezneužívala své dominance, když nabízela některé jízdenky za podnákladové ceny, například i za korunu. Porušení zákona ale nakonec nezjistil.

Více na blog.ihned.cz

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist