Americké životní pojišťovny nyní zkoušejí, zda by mohly hodnotit klienty podle údajů o jejich nákupních návycích či podle informací ze sociálních sítí, jako je třeba Facebook. Pokud testy dopadnou dobře, mohly by při posuzování životních vyhlídek a zdraví lidí upustit od pracného a namáhavého zkoumání vzorků krve a moči, které používají nyní. Informoval o tom deník The Wall Street Journal.

Novou metodu v USA prověřuje několik firem. Jednu z největších zkoušek provedla tamní pobočka britské společnosti Aviva. Zkoumala údaje o 60 000 žadatelích o pojištění z poslední doby.

O informace o jednotlivých spotřebitelích přitom v USA není nouze. Specializované firmy o Američanech - často bez jejich vědomí a stále více na internetu - shromažďují mnoho údajů, jež pak dále prodávají k marketingovým účelům. Jde mj. o záznamy o nakupování na internetu či prostřednictvím prodejních katalogů, předplatném časopisů, aktivitách ve volném čase či informace z profilů na sociálních sítích.

Pojišťovnám by tato data mohla pomoci odhalit možná rizika vyplývající ze životního stylu jednotlivců. Jejich pracovníci tvrdí, že taková analýza by mohla snížit náklady na pojištění a zároveň je zjednodušit. Lidé by totiž nemuseli absolvovat zdravotní prohlídky, které nyní některé z nich od životních pojistek odrazují.