Hlavní Město Praha

Miloš Winkler

Jihočeský kraj

Zdeněk Kubák - umělecká tkalcovna

Jihomoravský kraj

Hezká kuchyň

Karlovarský kraj

Martina Hanzlová

Královéhradecký kraj

Kamil Möller

Liberecký kraj

NetDesign

Moravskoslezský kraj

Realitní a stavební společnost Apollo

 

Mamacoffee

Hlavní město Praha

První a jedinou pražírnu fair trade kávy ve střední a východní Evropě založila před čtyřmi lety skupina nadšených milovníků kávy kolem manželů Marty a Daniela Kolských. Na základě svých zkušeností z kavárenských a kávu zpracujících provozů vytvořili nový koncept: mamacoffee.

"Smyslem mamacoffee je dopřát zákazníkům maximální zážitek, protože existuje množství kávových chutí a každý může najít svou oblíbenou. Vyhledáváme nejkvalitnější kávu v roztodivných koutech světa, abychom se dostali k tomu nejlepšímu, co v kávě nalézt lze," vysvětluje koncept Daniel Kolský.

Na podzim roku 2007 manželé navštívili pravlast kávy Etiopii, zažili sběr a zpracování kávy a rozhodli se používat pouze fair trade surovinu, kávu nakupovanou přímo u afrických pěstitelů, ne ve velkoskladech. Podporují tak přímo africké rolníky, navíc desetinu zisku z prodeje etiopské kávy věnují společnosti Člověk v tísni.

Koncem roku 2008 firma jako první v Česku získala licenci prodejce a zpracovatele fair trade produktů. Do té doby byly veškeré fair trade produkty do Česka dováženy již jako hotové zboží.

"Pankáčsky jsme během dvou let otevřeli čtyři pobočky a pomohli otevřít více než deset dalších kaváren.

Rebelujeme proti vyčpělé kávě a nudě kávových značek. Máme nejzábavnější tým lidí, každá z našich kaváren je jiná, na každé se něco učíme," dodal Kolský.

 


Daniel Kolský, praží fair trade kávu.

 

Mő Lidová jídelna

Královéhradecký kraj

Kamil Möller začal s podnikáním před čtyřmi lety, když chtěl být svým vlastním pánem. Jeho restaurace v Jaroměři-Josefově je specifická tím, že menu není definitivní, ale zákazník si sám určí, co vlastně chce.

"Název jídelny vznikl podle mého jména, v této jídelně je vše podle mě. Já ručím, vařím, nakupuji, rozvážím, píšu jídelní lístky a právě v tom si myslím, že jsem specifický," říká Kamil Möller.

Jídelnu odlišují od konkurence nápady jejího majitele. V Mő Lidové jídelně si návštěvník určuje cenu jídla sám. Pokud je nespokojen s kvalitou a množstvím, tak si sám určí, kolik je za dané menu ochoten zaplatit. Další zajímavostí je ekologický rozvoz jídel rikšou, rozvoz menu důchodcům zdarma a cyklisté mohou s kolem až do restaurace.

"Můj poslední nápad je snídaně do postele. Zákazník zatelefonuje a my mu splníme jakékoliv přání. Od klasické snídaně až po snídani na vidličku, každá má nejméně tři chody a rozvážíme je od sedmi hodin. Už jsem měl i objednávku z Hradce Králové," říká šéf Mő Lidové jídelny.

Snem podnikatele je vybudovat více poboček lidových jídelen s klasickými hotovými jídly. "Věřím, že lidi na ně přijdou, protože budou kvalitní, rychlá a já se za ně zaručím svým jménem. Díky naší technologii jsme snížili obsah tuků při přípravě menu o 90 procent. Jsme schopni dodávat naše výrobky až na Moravu," tvrdí Möller.

 


Kamil Möller, vaří a rozváží jídlo.

 

Miloslava Laiblová

Jihočeský kraj

Miloslava Laiblová ze Strakonic získala hned dvě ocenění v letošním ročníku podnikatelských soutěží, které vyhlašují Hospodářské noviny. Je nejen živnostnicí roku Jihočeského kraje, ale získala i titul Byznys rebel ve stejném kraji.

"Z malé firmy jsme udělali firmu, která má úspěch ve světě a jezdí na celosvětové výstavy. Navázala jsem na zaniklou tradici výroby keramických knoflíků v Čechách," říká Laiblová.

V polovině devadesátých let již podle ní její knoflíky používali téměř všichni výrobci originální módy v Česku a na Slovensku. Dnes vyváží zboží nejen do Evropy, ale i do USA, Austrálie či Japonska. Její knoflíky a keramické šperky jsou prezentovány na výstavách a mezinárodních bienále keramiky, na keramických festivalech v Belgii, Německu, Francii, NizozemskuK, Lucembursku a Itálii. Design knoflíků a šperků vzniká v její dílně.

V prvním roce podnikání zaměstnávala Laiblová osm lidí, avšak kvůli zániku textilních firem dnes zaměstnává jen jednu paní, která je s ní od samého počátku. Vzhledem k tomu, že jde podstatná část zboží na export, jsou dnes největší překážkou jejího podnikání silná koruna a levné výrobky z Číny.

Laiblová letos otevřela v prostorách své firmy Umkera ve Strakonicích prodejní galerii s uměním. V budoucnu plánuje otevřít zahradu s uměním pro veřejnost, ve svých dílnách chce zřídit i workshopy, kde by si zákazníci mohli vyzkoušet výrobu keramiky a našli zde i ubytování.

 


Miloslava Laiblová, vyrábí knoflíky.

 

Jaroslav Skuhravý

Liberecký kraj

Jaký jsem já rebel, divil se Jaroslav Skuhravý při vyhlašování ceny v Liberci. Svému oboru - restaurátorským pracím - se totiž věnuje už šestačtyřicet let.

Má tak za sebou úctyhodnou kariéru s mnoha významnými referencemi.

Mezi jeho nejvýznamnější počiny patří restaurování zakázek na liberecké radnici v obřadní síni, v Obecním domě v Praze, v chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře či v chrámu sv. Víta v Praze.

"Myslím, že to dělám dost dlouho a dělám to poctivě, snažím se držet vysokou kvalitu, aby památky, které rekonstruuji, dosáhly stejné kvality, jako tomu bylo za starých mistrů," říká Jaroslav Skuhravý.

Se sklem spojil celý svůj život. V roce 1961 nastoupil do závodu Borské sklo, pozdějšího Crystalexu. Od roku 1984 byl pod podnikem Dílo Praha na volné noze restaurátorem vitráží.

Vlastní firmu si založil v roce 1992 a v současné době pro něj pracuje v závislosti na sezoně devět až šestnáct lidí.

"Nejvíce práce je v posledních měsících roku, protože většina restaurátorských prací se hradí z dotačních programů, které jsou přidělované právě na konci roku," uvádí Jaroslav Skuhravý. Tak získává většinu svých zakázek. Často se ale snaží získat zakázky i v zahraničí.

"Doufám, že tuto podnikatelskou káru budu schopen táhnout nějaký rok i v důchodovém věku," dodává Skuhravý.

 


Jaroslav Skuhravý, restauruje památky.

 

Jiří Kubeš

Jihomoravský kraj

Cenu Byznys rebel roku Jihomoravského kraje získal podnikatel Jiří Kubeš a jeho internetový portál Fler.cz.

Jedná se o velké internetové tržiště, které umožňuje umělcům, designérům a módním návrhářům nabízet svoji ruční tvorbu, umění a design k prodeji. Na serveru jsou k mání šperky, módní konfekce, kabelky či keramika.

"Po pádu komunismu byli lidé hladoví po globálních značkách, dnes hledají něco, co by je oslovilo," říká Kubeš s tím, že obliba ručních výrobků vzrůstá. Na Fler prodává výrobky i Kubešova manželka, módní návrhářka.

Projekt umožňuje nakupovat od několika tvůrců zároveň. V počátcích sice profesionálové nechtěli prodávat své zboží společně s amatéry a naopak, ale tyto dvě komunity se podle Kubeše časem sžily. "Mezi laiky se objevila spousta talentů, kteří se mohou srovnávat s profesionály," říká Kubeš. Mezi sociální funkce, které projekt nabízí, patří komunikace mezi kupujícími a tvůrci, komentování zboží, klubové aktivity či workshopy.

Projekt odstartoval počátkem roku 2008 a za tu dobu se rychle rozrostl. Zatímco loni měla firma obrat 50 milionů korun, letos očekává 100 milionů korun. Od září mohou na Fler nakupovat nejen Češi a Slováci, ale také obyvatelé ostatních evropských zemí. Zatím jsou však nákupní možnosti omezeny na zákazníky, kteří umí česky, anglický překlad stránek se podle Kubeše teprve chystá. Firma chce do budoucna nabídnout prodej zboží také zahraničním tvůrcům.

 


Jiří Kubeš, má internetové tržiště s módou.

 

Martina Hanzlová

Karlovarský kraj

Dětský koutek Prima s kavárnou pro maminky provozuje Martina Hanzlová v Karlových Varech teprve druhým rokem, ale za tu dobu získala obrovský okruh zákazníků. V okolí jde o jedinou službu tohoto druhu.

A není to už jen kavárna a koutek na hlídání dětí na dobu, kdy rodiče potřebují sami třeba k lékaři, na úřad, na nákup nebo si zacvičit do sousedního fitness centra. Hanzlová se svými spolupracovnicemi zajišťuje dětské oslavy, služby chůviček, které hlídají děti doma třeba v době nemoci nebo když rodiče musí do práce. A nově zavádí i službu vyzvedávání dětí ze škol a školek v situacích, kdy rodiče mají pracovní dobu delší, než je provoz školky.

Sama Hanzlová, někdejší zástupkyně firmy Coca-Cola, je ještě na mateřské dovolené. Inspiraci pro toto podnikání našla v Německu, kde jsou podobné služby pro maminky běžnou záležitostí. "V jiných větších městech nejde o žádnou novinku, ale tady ve Varech nic podobného nebylo. Ale i tak potřebujeme zájem oživovat širší nabídkou a vymýšlením různých nových služeb," říká mladá podnikatelka.

Má tři zaměstnance a cíl - rozšířit koutek s kavárnou i do ostatních částí kraje tak, aby maminky nemusely do Karlových Varů dojíždět. Spokojení rodiče a jejich děti, to je podle Hanzlové základ tohoto podnikání. "Nejdůležitější je, aby od nás odcházely spokojené maminky i děti, a hlavně, aby se vracely," říká.

 


Martina Hanzlová, má dětský koutek.

 

Semix Pluso

Moravskoslezský kraj

V kraji, proslulém těžkým průmyslem a strojírenstvím, vyhrála firma, jejíž výrobky voní.

Titul v kategorii Byznys rebel i Firma roku Moravskoslezského kraje vybojovala potravinářská společnost Semix Pluso z Otic u Opavy, výrobce cereálií a směsí pro pečivo.

"Klíčové pro nás bylo, že jsme vytvořili unikátní tvarohovou směs Tvarogen, kterou od nás začalo odebírat osmdesát procent pekáren," vrací se do devadesátých let dvacátého století Elen Vaňková, členka managementu firmy Semix Pluso.

Jedinečná směs firmu nastartovala, dnes má 100 zaměstnanců a své výrobky exportuje do Polska, Rumunska, Maďarska a na Slovensko.

Veškerý zisk Semix Pluso investuje do nákupu nejnovějších technologií.

"Máme jeden z nejmodernějších provozů v celé Evropě," uvádí Radomír Vaněk, obchodní manažer firmy.

Společnost Semix Pluso porotu zaujala i mimořádným přístupem k životnímu prostředí: buduje biotopy pro ohrožené obojživelníky, mokřady i různé pozorovatelny ptáků.

Firma navíc získala i ocenění Vodafone Byznys rebel Moravskoslezského kraje.

A to za výrobu cereálií unikátní technologií šetrného vaření, díky které jsou lupínky stravitelnější a plnější vitaminů, živin a vláknin.

 


Radomír Vaněk, zastupuje výrobce cereálií.

 

Olomoucký kraj

Zbyněk Maršálek - Elektroinstalace

Pardubický kraj

Petr Hajzl

Plzeňský kraj

Martin Volf

Středočeský kraj

Eva Kočová

Ústecký kraj

Jiří Kadlec

Kraj vysočina

VÝVOJ, oděvní družstvo v Třešti

Zlínský kraj

AMILO Car

 

Jiří Žoch

Olomoucký kraj

O cenění Vodafone Byznys rebel získal v Olomouckém kraji živnostník Jiří Žoch s podnikáním v oblasti ekologické likvidace autovraků.

Porotu soutěže si Jiří Žoch získal především svým nekonvenčním přístupem.

Jeho hlavní zbraní je maximální vstřícnost k firemním i soukromým zákazníkům. Nejenže nabízí ekologické zneškodnění výhradně zdarma, ale také jeho odtahové vozy vyrážejí pro nepotřebná auta i o sobotách a nedělích.

Do vlastní provozovny, jež musí splňovat řadu přísných kritérií, sváží vysloužilá vozidla všech druhů k sešrotování z celého Olomoucka a okolí. Nejčastěji likviduje vozy Škoda 105, 120 a Škoda Favorit.

V segmentu podniká od roku 2003, zaměstnává čtyři pracovníky a sídlí v areálu Delta Army v Horce nad Moravou. V širokém okolí je největším zpracovatelem autovraků.

Když takový vrak dorazí, je rozložen na jednotlivé materiály k recyklaci. Autoskla, plasty, železné díly i nebezpečné odpady jsou následně zpracovány v úzké spolupráci s dalšími lokálními firmami. Nejzajímavější složkou je pro Jiřího Žocha železo, které prodává.

Zákazníkům "rebel" ulehčuje život kompletním servisem doplňkových služeb, od odhlášení z registru dopravy přes rušení povinného ručení až po výkup vyřazených autobaterií a katalyzátorů. Každý den je takto ekologicky zpracováno pět až šest vozů.

 


Jiří Žoch, ekologicky likviduje autovraky.

 

Petr Suchomel

Ústecký kraj

Vítěz ceny Byznys rebel v Ústeckém kraji Petr Suchomel doplnil živnostníka roku Vlastislava Stárka ve vítězné hudební dvojici. Zatímco Stárek prodává a pronajímá v Litvínově piana, Suchomel mu "konkuruje" v Litoměřicích prodejem hudebních nástrojů všeho druhu.

Suchomel vystudoval konzervatoř a působil v Rakovníku jako učitel hudby. "Podnikat" začínal ještě před listopadem 1989 prodejem vlastnoručně vyráběných opěrek na housle po bazarech, kromě toho také ladil klavíry. Živnost si založil hned po revoluci v roce 1990 a po čtyřech letech založil svou první prodejnu v Rakovníku. Postupně se stěhoval do Podsedic do bývalého statku, kde je nyní už jen malý obchod a opravárenská dílna, a nakonec do Litoměřic, kde je prodejna dodnes.

Oceněný živnostník za stejnou marži prodává věci v e-shopu i v kamenném obchodu a v rámci svých doplňkových služeb nabízí výuku na hudební nástroj, opravu nástrojů nebo služby hudebního studia. Největší zásluhu na zisku titulu Byznys rebel v kraji ovšem má jeho bezplatné poradenství, kde a jak levně koupit nebo nechat opravit hudební nástroje.

O radu mu podle jeho vlastních slov píší hudebníci z celého Česka.

Suchomel však není jen podnikatel a obchodník, ale nezapomněl na své umělecké kořeny. Založil a zastupuje kapelu Magnet a založil také Rakovnický komorní orchestr a dětskou Křivoklátskou kapelu, které vystupovaly v celé Evropě.

 


Petr Suchomel, prodává hudební nástroje.

 

Papera

Pardubický kraj

Společnost Papera, sídlící ve Svitavách, patří mezi přední české společnosti působící v oboru prodeje kancelářských potřeb a zařízení. Za těmito slovy se skrývá přes šest tisíc položek od tonerů, pásek, počítačového příslušenství až po hygienické prostředky, balicí papíry, jednorázové nádobí či občerstvení. Firma zaměstnává 90 lidí a její loňské tržby činily více než 172 milionů korun. Své zákazníky získává hlavně zdokonalováním servisu.

"On to není klasický servis, je to víc o vstřícnosti vůči potřebám zákazníků. Například dnes v pět skončíte v práci a zjistíte, že vám dochází toner a vy potřebujete zítra na prezentaci tisknout. My nabízíme, že k nám prostě zavoláte a my vám to do druhého dne všechno dáme do pořádku. Což je pro nás hodně náročné na skladové hospodářství, aby nedocházelo k prostojům a bylo možné uspokojit všechny požadavky," vysvětluje jednatelka firmy Monika Betlachová, která Paperu založila spolu s Milanem Vetrem.

Firma jednou ročně vydává tištěný katalog kancelářských potřeb, který čtyřikrát za rok doplňuje o aktuální nabídky. Letos poprvé vydala i tištěný katalog Hygiena 2010 s hygienickými a úklidovými prostředky. Zákazníkům je k dispozici také internetový obchod Papery.

"Působíme asi ve dvou třetinách republiky. Dnes dosahujeme na Chebsko, Plzeňsko, západní Čechy a doufáme, že příští rok to bude celá země," dodal Milan Vetr.

 


Monika Betlachová, obchoduje s kancelářskými potřebami.

 

Dušan Tripal

Kraj Vysočina

Dušan Tripal z Třeštice u Telče založil podnikání na tom, že zpracovává materiály, které jiné firmy vyhodí jako odpad. Využívá hlavně staré kartony a kartonové proložky.

Porota podnikatele ocenila za inovativní a energický přístup a podnikatelské nápady. Pověst rebela si vysloužil i kritikou úřadů a státní správy kvůli podle něj "nesmyslným kontrolám" a byrokracii.

Se svou firmou TRIPET začal Tripal podnikat v roce 2000 doma v garáži. Svážel z firem nejrůznější odřezky, kartonáž a další materiál a vyráběl z nich nové proložky. Výroba z již použitého kartonu je levnější, protože se při tom spálí méně energie a ušetří se za vodu, v níž se normálně při recyklaci materiál máčí. Svým klientům tak umožnil ušetřit statisíce korun za rok.

Z pronajatých prostor v Černíči u Telče se Tripal brzy přesunul do vlastního objektu v Třeštici u Telče. Během krize v roce 2008, kdy se zhroutil trh s odpadovým hospodářstvím a klesly ceny surovin, začala firma TRIPET odpad přetvářet na brikety k vytápění. Při přípravě technologie na výrobu briket přitom spolupracoval s odborníky z Masarykovy univerzity. Dnes si firma vyrábí vlastní topivo a přebytky briket prodává.

Tripalovo podnikání se i nadále rozrůstá a dnes zahrnuje 250 metrů čtverečních výrobních a 550 metrů čtverečních skladových ploch. V následující pětiletce má Dušan Tripal v úmyslu přeměnit svou firmu na akciovou společnost.

 


Dušan Tripal, zpracovává staré kartony.

 

Jiří Augusta

Plzeňský kraj

Byznys rebel Plzeňského kraje Jiří Augusta vsadil na ojedinělou nabídku služeb v oboru, který jinak mezi veřejností nemá vždy nejlepší pověst - taxislužbě.

Dnes jednatřicetiletý absolvent střední ekonomické školy se rozhodl ukázat, že nepoctivost a předražené ceny některých jeho kolegů - nejen v hlavním městě - k tomuto podnikání nepatří. A že lze uspět osobním a vstřícným přístupem ke všem skupinám zákazníků.

Hned od roku 2008, kdy začal v Plzni taxislužbu provozovat, zavedl specifické služby přímo na míru jednotlivým kategoriím zákazníků. Třeba seniorům, ženám, lékařům, pacientům. Pětice řidičů jeho taxislužby City Line tak zajišťuje po Plzni osobní asistenci, doprovod do domu, vyzvednutí přímo u lékaře nebo uvnitř ve zdravotnickém zařízení.

Od začátku funguje také informování zákazníků prostřednictvím SMS zprávy o přistavení vozu, samozřejmostí jsou slevy pro stálou klientelu. Pro ženy a dívky zajišťuje Augustova taxislužba v případě zájmu také bezpečnostní asistenci v nočních hodinách - doprovod až k domu.

"Jde mi o získání loajálních a věrných zákazníků, a to bez nadstandardních a férových služeb nejde," říká Augusta.

"Od začátku mi bylo jasné, že v tomto oboru se člověk musí něčím odlišit," dodává podnikatel Jiří Augusta, který povolání taxikáře posouvá z kategorie osobní dopravy spíš do kategorie osobního šoféra.

 


Jiří Augusta, provozuje unikátní taxislužbu.

 

Jan Zeman

Středočeský kraj

Majitel ekologické pekárny v Oříkově Jan Zeman založil firmu se svou ženou a matkou v roce 2006. Rodinná biopekárna vyrábí ručně trvanlivé sladké sušenky i slané krekry v biokvalitě a používá pouze kvalitní suroviny z ekologického zemědělství. Biopekárna nepoužívá chemické konzervanty, ztužené tuky, umělá barviva ani aromata.

"Já ze své podstaty určitě rebel nejsem. Když nad tím ale přemýšlím, můj příběh tomu odpovídá. Měl jsem odvahu opustit svět financí, kde jsem se předtím pohyboval na poměrně vysokých pozicích, a šel jsem za svým životním snem," říká Jan Zeman.

Pekárna dosáhla vloni obratu 12 milionů korun a nyní zaměstnává 13 zaměstnanců. Měsíčně vyrobí přes 40 tisíc kusů trvanlivého pečiva, které lze zakoupit vedle malých prodejen i v řetězcích Albert, Billa, Globus či Interspar. Do budoucna chce pekárna rozšířit sortiment i o čerstvé pečivo v biokvalitě.

"Biosuroviny jsou trochu problém, českých je pomálu. Přesto máme většinu věcí z Česka, vajíčka, med, vločky, mouku, sušená jablka a podobně. Kakao a čokoládu musíme dovážet, snažíme se je ale nakupovat fair trade, u přímých výrobců," vysvětlil Zeman.

Příkladná je i jeho péče o zaměstnance. Na malého živnostníka je totiž neobvyklé, aby zaměstnancům poskytoval stravenky či přispíval na penzijní pojištění či stavební spoření. Za svou práci získal Jan Zeman ocenění Nejoblíbenější biopotravina roku 2008, Česká biopotravina roku 2007 a 2008.

 


Jan Zeman, je spolumajitelem biopekárny.

 

Expecta

Zlínský kraj

Titul Vodafone Byznys rebel roku ve Zlínském kraji získala cestovní kancelář Expecta. Její portál deklaruje ceny zájezdů až o 45 procent nižší než u tuzemských cestovních kanceláří, zejména u pobytů v exotických zemích. Expecta totiž nabízí zájezdy od šedesátky německých a rakouských cestovních kanceláří.

"Stejně jako klientům nám vadila nespolehlivost českých cestovních kanceláří, nesnášíme změny na poslední chvíli a nelíbí se nám zbytečně předražené a nesrozumitelné ceny," uvádí důvod vzniku firmy Expecta před dvěma lety její jednatel Michal Pončík.

Nabídka zájezdů se aktualizuje každých 10 minut a systém provádí automatické hromadné ověření dostupnosti termínu a konečné ceny. "Klientovi tak nabízíme pouze skutečně volné zájezdy, není nutné nic ověřovat telefonicky," říká Pončík s tím, že u konkurenčních portálů si klient musí nabídku rozkliknout, aby zjistil, zda je zájezd volný.

V systému rezervací má portál zhruba 10 tisíc hotelů s popisem v češtině. Popisky dalších několika desítek tisíc hotelů jsou přeloženy přes Google translator. Na recenzích hotelů firma spolupracuje s mezinárodním cestovatelským portálem TripAdvisor.

Expecta podle Pončíka spolupracuje se 180 prodejními partnery v ČR a na Slovensku. Firma chce do budoucna posílit systém, který pro provizní prodejce vyvinula, a jít maximálně cestou on-line byznysu. Expecta je členem Asociace cestovních kanceláří ČR a podle Pončíka zaměstnává sedm lidí.

 


Michal Pončík, provozuje portál s nabídkami zájezdů německých cestovek.