Firmy a banky tlačí na vládu, aby začala více využívat soukromé peníze k financování veřejných staveb. Vládě se však zatím do takzvaných PPP projektů příliš nechce.

"Jsem přesvědčen, že právě nyní je vhodný čas na PPP projekty nejenom pro dopravní infrastrukturu, ale i pro další veřejné stavby, kde stát nemá dostatek financí," říká generální ředitel společnosti Skanska CS Dan Ťok, podle něhož však k tomu zatím chybí politická vůle.

Také podle šéfa developerské společnosti Sekyra Group Luďka Sekyry jsou PPP projekty vzhledem k současné fiskální tísni "jedinou možností, jak budovat dopravní infrastrukturu a veřejné stavby jako knihovny, školy či nemocnice".

Asociace pro podporu projektů partnerství veřejného a soukromého sektoru v Česku funguje od roku 2004. Podle výkonného ředitele Vladimíra Sloupa si koncem listopadu zvolila nové vedení, v jehož čele stanul Igor Snopek ze společnosti Skanska. Vystřídal tak Marka Ditze z ČSOB. "Nový předseda se bude chtít vidět se zástupci některých ministerstev a mluvit s nimi o perspektivách PPP projektů. Takže nějaká zvýšená aktivita tu bude," uvedl Sloup.

Ve svém programovém prohlášení se Nečasova vláda zavazuje, že PPP projekty zapojí do financování dopravních staveb. A také Národní ekonomická rada vlády (NERV) jako jedno z patnácti opatření proti korupci doporučila porovnávat výhodnost těchto projektů proti klasickým veřejným zakázkám.

Přesto v poradním týmu vlády není na PPP jasně pozitivní názor. "Ukázalo se, že kromě předností mají také řadu zásadních nevýhod.PPP je skryté zvyšování budoucích mandatorních výdajů bez ohledu na to, co říkají metodiky, jak počítat budoucí závazky veřejných financí," napsal nedávno do HN člen NERVu Lubomír Lízal. Podle něho navíc neplatí, že PPP projekty jsou levnější, než když je financuje stát, který si je vždy schopen půjčit levněji než soukromý investor.

Šéf ČSOB Pavel Kavánek však tvrdí, že výhodnost projektu si musí vláda pohlídat. "Pokud se stát v jakémkoli projektu nechová profesionálně, tak to zaplatí třeba dvakrát. A já hluboce věřím, že stát a partneři mají na to, aby se chovali profesionálně," říká Kavánek. Zároveň připouští, že stát v minulosti často profesionálně nevystupoval a dokonce se mnohdy choval až korupčně. "Pak není rozhodující, jaký typ projektu vláda zvolí. Jestli to budete dělat ve formátu tradiční soutěže a profinancujete to přes státní dluh, nebo to uděláte cestou PPP - je to z bláta do louže," prohlásil Kavánek.

Na problémy letos narazil hned první velký vládní PPP projekt za 2,6 miliardy korun v Ústřední vojenské nemocnici v pražských Střešovicích, jehož cena se postupně vyhoupla na trojnásobek. Vláda proto v současné době hledá cestu, jak ho zlevnit.

 

S přispěním Vladimíra Kalába
Jaroslav Plesl

Největší registrované PPP projekty

18 mld. Kč

rekonstrukce dálnice D1

zadavatel: ministerstvo dopravy
fáze: iniciace

11,5 mld. Kč

výstavba úseků dálnice D3

zadavatel: ministerstvo dopravy
fáze: před výběrem partnera

 

3,2 mld. Kč

fotbalový stadion HK

zadavatel: město Hradec Králové
fáze: záměr

 

2,775 mld. Kč

věznice v Rapoticích u Brna

zadavatel: ministerstvo spravedlnosti
fáze: před výběrem partnera

2,6 mld. Kč

modernizace Ústřední vojenské nemocnice

zadavatel: ministerstvo obrany
fáze: již probíhá*

* Prague Military Hospital Concession má
v nemocnici postavit ubytovnu pro zdravotnický personál, podzemní parkoviště, informační centrum, vstupní objekt a hotel. Hodnota projektu za 800 milionů korun se letos vyšplhala na trojnásobek a nové vedení ministerstva obrany ho dokonce chtělo nechat zrušit, což se však kvůli rizikům případné arbitráže nakonec nestalo.

 

Co je PPP projekt

Spolupráce veřejného a privátního sektoru za účelem využití zdrojů a schopností soukromého sektoru při zajištění veřejné infrastruktury nebo veřejných služeb.

Typické příklady PPP projektů

Dopravní infrastruktura (dálnice, tunely, mosty, rychlodráhy)

Administrativní či ubytovací kapacity (úřady, soudy, ubytovny, administrativní prostory, věznice)

Zdravotnictví (nemocnice)

Školství (univerzitní komplexy, studentské koleje, školy)

Obrana (speciální infrastruktura)

Utility (vodárenství)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist