Na deset tisíc odhaduje společnost Institut silniční dopravy počet řidičů, kteří budou letos chybět českým silničním dopravcům. Společnost, která se zabývá přípravou a náborem pracovníků pro dopravní firmy, vyčíslila, že tuzemský dopravní trh bude letos potřebovat k současným přibližně 200 tisícům řidičů na 15 tisíc dalších. Z toho zhruba čtyři tisíce budou nováčci s novým profesním průkazem a maximálně tak tisícovku získají dopravci náborem mezi nezaměstnanými řidiči.

Kvůli propadu a ekonomické krizi, které firmy zažívaly ještě před rokem, přišly o práci stovky řidičů. Zhruba sedm tisíc jich ročně odchází do důchodu. Dopravcům už od loňska rostou zakázky i přepravní výkony, ale jen malá část dříve propuštěných je teď podle šéfa Institutu silniční dopravy Tomáše Bicery pro dopravce perspektivní, nebo je k dispozici.

"Ti šikovnější už našli uplatnění jinde, dopravci ale propustili především ty méně kvalitní řidiče a z téhle skupiny se nikomu dnes nabírat lidi zpátky nechce," popisuje situaci Bicera.

Jeho slova potvrzuje i logistická společnost CS Cargo, která je skoro tisícovkou vlastních vozů a necelými třinácti sty řidiči největší dopravní firma na českém trhu. Více řidičů je třeba nejen kvůli rostoucímu počtu zakázek, ale i kvůli tomu, že dopravci při delších cestách stále víc potřebují obsazovat kamion dvěma řidiči. Nemohou si už dovolit prostoje, způsobené povinnými bezpečnostními přestávkami. "Zatím jsme počtem řidičů jakž takž stabilní. Ale fluktuace je v našem oboru obrovská, zhruba desetiprocentní. Během roku větší počet řidičů budeme potřebovat. A těch kvalitních je na trhu hodně málo," říká generální ředitel CS Cargo Petr Chvátal.

Dopravci tvrdí, že tenhle personální nedostatek bude letos dalším vlivem, který - kromě čtvrtinového zdražení mýtného a vysokých cen nafty - povede ke zdražení přepravních služeb.

"Nedostatek lidí znamená omezení kapacity volných aut. Kdo nedokáže promítnout své vyšší náklady do cen zákazníkům, dostane se do existenčních problémů," tvrdí Martin Špryňar, generální tajemník Česmadu Bohemia, který sdružuje víc než dva tisíce, tedy přes polovinu všech dopravních firem v zemi. Dopravci přitom mluví o zdražení i v situaci, kdy ministerstvo dopravy hodlá letos alespoň částečně kompenzovat dopravcům vyšší mýtné částkou 300 milionů korun a množstevními slevami mýtného.

Ministr Vít Bárta doufá, že ke zdražení silniční přepravy nedojde. "Budeme ostražitě sledovat, co se s cenami bude dít," uvedl. Podle Špryňara ale není jiné cesty. "Částku 300 milionů chápeme spíš jako určité vyrovnání podmínek s dopravci ze sousedních zemí, kteří dostávají podporu na investice do vzdělávání řidičů nebo opatření do ekologie a zvyšování bezpečnosti," říká Špryňar.

Pávě výběr mýtného je nejpřesnějším ukazatelem růstu přepravy a zakázek na silnicích.

V roce 2009 zaplatili automobiloví dopravci celkem 5,54 miliardy korun, loňský výběr mýta se už odhaduje zhruba na 6,6 miliardy korun. Systém eviduje na 420 tisíc kamionů.