Krize donutila velké stavební firmy k nečekanému kroku. Jejich zástupci začali státu nabízet, že silnice, jejichž výstavbu v létě musel kvůli nedostatku peněz zastavit ministr dopravy Vít Bárta (VV), dokončí na svůj účet. Náklady jdou do miliard korun, které by stát postupně splácel v příštích letech.

"Nabízíme ministerstvu dopravy a ředitelství silnic, že jim ty projekty profinancujeme. Jsme také ochotni posunout financování. Nedokážu přesně říci o kolik, ale do tří let se o tom dá diskutovat," řekl HN generální ředitel společnosti Skanska Dan Ťok.

A připojují se i další společnosti. "Mohu potvrdit, že i z naší strany vzešla podobná nabídka," řekla mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková. Stejný krok zvažuje i společnost Strabag. Zatímco ve Strabagu se plány teprve rodí, společnosti Skanska i Eurovia už poslaly na ředitelství silnic podrobnější návrhy.

Šance pro dálnice do Polska

Skanska navrhuje dokončit první část obchvatu České Lípy u obce Sosnová a Eurovia silnici mezi Ostravou a Opavou nebo dálnici z Bohumína na státní hranice s Polskem. Práce na její stavbě ale ještě de facto nezačaly, na rozdíl od zbylých dvou staveb, které jsou těsně před dokončením.

Ministerstvo dopravy se zatím na nabídku stavbařů tváří přívětivě. "Po předchozí neochotě ke slevám to od stavebních firem vítáme jako vstřícný krok. Záleží ale na konkrétních podmínkách smluv," řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Ervín Dombrovský. Ty firmy nechtějí odtajnit. Podle ředitelství silnic je potíž v tom, že stát nyní nedokáže garantovat, že v příštích letech bude na splátky mít.

Dostavět dva úseky u České Lípy a na severní Moravě by stálo přes dvě miliardy korun. Částka, která by pro firmy nebyla jindy příliš důležitá, má velký význam. Firmy se musejí vzpamatovávat ze zhruba dvacetiprocentního propadu, který postihl stavební průmysl vloni na jaře, a ani letos nebudou mít tučný rok. Stát letos za dopravní stavby utratí jen 61 miliard korun, vloni to bylo rekordních 96 miliard.

Silnice od soukromníků

Pokud by se ministr Bárta se stavebníky dohodl, bylo by to zároveň poprvé, kdy by v Česku vznikaly silnice za soukromé peníze. Stavebníci by si tak otevřeli dveře k takzvaným PPP projektům, tedy spolupráci státu a soukromého sektoru. Ministr Bárta má s modelem PPP projektů obří plány.

V budoucnu to bude například 18miliardové rozšíření brněnské dálnice D1 či 12miliardová výstavba úseků jihočeské D3. Podle ministra Víta Bárty se s PPP projekty začne za dva roky. Pokud se nyní tuzemské firmy osvědčí, ukrojí značnou část balíku peněz například čínským společnostem, se kterými o výstavbě českých dálnic Bárta také jedná. Stavbu infrastruktury jako zbraň proti krizi doporučují i ekonomové. "Mohli bychom si dovolit i pomalejší snižování deficitu a postavit třeba tu a tam nějaký ten kilometr dálnic rychleji," řekl člen NERVu Vladimír Dlouhý.

 

Co stavbaři navrhují:

Stavby, které stát kvůli úsporám zastavil, firmy chtějí dokončit za své

Stát by splácel náklady několik let za podmínek, o nichž se nyní jedná