Ministerstvo dopravy plánuje pro řidiče novinku, která by měla zlepšit špinavá a zanedbaná dálniční odpočívadla. V příštích letech je nabídne po německém vzoru k odprodeji soukromníkům. Kvůli přehledu, zda by se prodej vyplatil, už zahájilo audit nájemních smluv. Nápad zahrnulo ministerstvo dopravy do své nové dopravní strategie, která určuje rozvoj silnic a železnic do roku 2025.

Dálničních odpočívadel je v Česku celkem 45. Případný odprodej by se týkal všech. Dosud se o ně starají nájemci ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic, některá jsou ale řidičům uzavřená.

České a zanedbané

Kvalita českých odpočívadel ovšem není příliš dobrá. Podle průzkumu, který zhruba před rokem podniklo sdružení ADAC v šestnácti evropských zemích, patří Česko k nejhorším. Spolu se Slovenskem či Španělskem si od kontrolorů vysloužilo pětku, čili nejnižší možnou známku.

Důvodem byla jejich špatná vybavenost. Chyběly bezpečnostní kamery, aparáty pro tísňové volání, záchody byly zanedbané. Obstála naopak odpočívadla v Rakousku či Francii. Tam se kontrolorům líbila zejména dětská hřiště.

Špatnou kvalitu odpočívadel kritizují i sami řidiči. "Pracujeme u firmy, která zavádí internet, čili denně najezdíme i dvě stě kilometrů. Kvalita odpočívadel bývá občas dost špatná. Špinavé záchody, hromady odpadků," postěžoval si HN řidič na odpočívadle u příbramské rychlostní silnice.

Ministerstvo si od převodu na soukromníky slibuje zlepšení. Ti se sice musejí už nyní o pronajaté plochy starat, ale výrazně do nich neinvestují, protože jim nepatří.

"Odpočívadla a parkoviště by se mohla například rozšířit, což by přineslo nová parkovací místa pro kamiony," plánuje mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Asfaltové břemeno

Provozovatelé menších odpočívadel by nápad Ředitelství silnic a dálnic, které spadá pod resort dopravy, přivítali. "Zájem bychom určitě měli, ale záleží na podmínkách," řekl Václav Brabec z motorestu na odpočívadle Pod Cukrákem na rychlostní silnici R4.

Naopak provozovatelé velkých dálničních odpočívadel nepovažují prodej za dobrý nápad. "Ekonomika našich benzinových čerpadel by těžko stačila na to, abychom mohli převzít odpočívadla do vlastnictví a starat se o ně. Některá mají až osm tisíc čtverečných metrů plochy," říká mluvčí společnosti Benzina Václav Loula.

O prodeji českých odpočívadel ale ještě není definitivně rozhodnuto. Dopravní koncepci ministerstva dopravy nejprve projedná vláda, o výhodnosti prodeje pak musí rozhodnout ředitelství silnic. To před časem zahájilo audit odpočívadel. Podobně jako u billboardů se úředníci zaměřují na výhodnost smluv s nájemci a hodlají spočítat, jak výhodné pro stát je, když odpočívadla vlastní a podílí se na jejich údržbě.

V Německu prošla síť odpočívadel privatizací v druhé polovině devadesátých let. Jejich majitelé vydělávají na motorestech a obchodech, které tam postavili. Tamní systém má název Tank und Rast, čili natankuj a odpočiň si.

Peníze pro dálnice

Nejvíce odpočívadel má nejstarší česká dálnice D1 - pětadvacet. Druhá je D5 s deseti. prodej má přinést peníze na stavbu dálnic.

Podle dopravní koncepce má úspory přinést i otevírání rychlostních silnic jen v polovičním profilu nebo možnost, že by Evropská unie více přispěla na ekologické prvky na dálnicích, jako jsou zvířecí přechody. Změnit se má i příprava projektů nových dálnic. Dopravní strategie ukládá inženýrům, aby všechny tyto možnosti co nejdříve prověřili.

 

Nová koncepce

Jak se v budoucnu změní doprava v Česku a kde chce stát sehnat dost peněz

Nové plány

Stát chce uspořit už při přípravě projektů. Mají se například používat šablony pro dálniční mosty, aby na každý nemusel být zvláštní projekt. Samotné projekty pak budou skromnější. Ubude dálničních sjezdů, pokud se změní normy, bude možné používat stejně kvalitní, ale levnější technologie. Méně má být také křižovatek a dálnice nebudou už tolik "zaříznuté" v krajině.

Spolupráce se soukromníky

Formou takzvaných PPP projektů má vzniknout 346 kilometrů nových dálnic. Některé budou možná stavět i čínské firmy. Ministerstvo chce soukromníkům předat plánování a stavbu jihočeské D3 či spojnice mezi Hradcem Králové a Mohelnicí, tedy R35. Jako podmínku si ale dalo schválení nového vyvlastňovacího zákona, který by státu umožnil rychleji přebírat pozemky.

Sehnat více peněz

Více peněz do dopravy má přinést zvýšení mýta, prodej dálničních odpočívek nebo nové evropské zdroje, které by zaplatily ekologické prvky na dálnicích. Více peněz má přinést i průhlednější systém zadávání zakázek.

 

videoreportáž z odpočívadel na http://video.ihned.cz



ZATÍM VE STÁTNÍM
Ředitelství silnic a dálnic patří více než čtyři desítky odpočívadel, většinou jsou ale v dost zuboženém stavu. Odpočívadlo Pod Cukrákem na silnici R4 disponuje jako jedno z mála restaurací.
FOTO: HN - RENÉ VOLFÍK