Donedávna personalisté radili ambiciózním lidem, aby dali přednost spíše velkým firmám. Důvody jsou jasné. Větší rozpočty na vzdělávání, širokou nabídku rotačních a dalších rozvojových programů. Profesní život je v korporacích předvídatelný. Dnešní globalizovaný svět ale nabízí i jiné cesty.

Podle personalistů se velký potenciál do budoucna skrývá v malých a středních firmách, které jsou často flexibilnější než korporace. "Z malé firmy může rychle vyrůst významný hráč, který působí v celé střední i východní Evropě. Důležité je odhadnout potenciál firmy," říká Yvona Charouzdová, partnerka a konzultantka společnosti Talent Management Center International.

V zahraničí se jim říká "skrytí šampioni". Jsou nenápadné a většinou velmi úzce zaměřené. Člověku s potenciálem se vyplatí po nich pátrat. Co mají společného? Jsou to firmy, které dobývají světové trhy, jsou dynamické a umožňují rychle převzít odpovědnost. Obvykle se věnují velmi úzkému a specifickému oboru. Hledají hlavně odborné a technické profese a život v těchto firmách se odlišuje od toho, na co jsme běžně zvyklí. Strategii takových firem skvěle popisuje Hermann Simon v knize Skrytí šampióni 21. století.

Vede Německo, Švýcarsko a Skandinávie

Největší počet takových "dravců" najdeme v německy mluvících a skandinávských zemích. Výzkumy ukázaly, že silná exportní výkonnost Německa, Švýcarska a Švédska není výsledkem velkých firem. Stojí za nimi úspěchy těch menších. Ty lákají lidi, kteří touží odejít z velkých měst do regionu. Dvě třetiny takových firem sídlí mimo centra. V Česku je do budoucna naděje na jejich koncentraci a vznik kolem nových vědeckých center. Ministerstvo průmyslu a obchodu letos podpoří 192 projektů průmyslového výzkumu a vývoje, na které je vyčleněno 800 milionů korun.

A jak vypadá taková dynamická firma v Česku? Například firmou roku 2010 se stala společnost 5M Kunovice ve Zlínském kraji. Dodává kompozitní profily a epoxidová lepidla, která se používají v dopravních prostředcích, letectví a kosmonautice. "Většina výrobků pochází z vlastního vývoje. Vývojové oddělení má 11 vývojářů, což je 10 procent zaměstnanců. Do vývoje investujeme kolem osmi procent ročního obratu," říká Antonín Zelinka, ředitel firmy. Firmu založili dva lidé v roce 1992, dnes zaměstnává 120 lidí a je významným regionálním zaměstnavatelem. Vyváží přes 70 procent produkce do Spojených arabských emirátů, Ruska, Jižní Korey, Mexika. Obrat firmy je 150 milionů ročně.

Dalším případem může být společnost Sicar. Vznikla v roce 1993 v obci Sibřina na okraji Prahy a zaměstnává 40 lidí. V roce 2007 vyráběla 270 sanitních vozů, nyní je to až 500 vozů ročně. "Zaměstnáváme jak kvalifikované dělníky, tak šikovné prodejce. Potřebujeme lidi, kteří zvládnou vzduchotechniku, kovoobrábění... Vybavit sanitku je hodně specifická záležitost," říká Lenka Olmrová, majitelka Sicaru. Obrat v roce 2006 činil 96 milionů, v roce 2009 už 156 milionů, v roce 2010 to bylo 257 milionů. Vozy dodává firma do Německa, Rakouska, Švýcarska, Slovenska, Sýrie, Ruska, Belgie, Skandinávie, Rumunska, Holandska.

Jak ve své knize uvádí Hermann Simon, ve světovém měřítku je průměrný počet zaměstnanců vysoký - průměr činí 2037. A většina nových míst vzniká mimo domovské trhy. Které obory vedou? Téměř 70 procent z nich působí v průmyslovém zboží, 12 procent v elektrotechnice, 11 procent v kovoobráběcím průmyslu a chemii.

Co čeká nováčka v dynamické firmě

Pokud se talent dostane do takové firmy, má šanci na rychlý postup. Přijde do menšího týmu a snadno zapadne. V krátkém čase je pověřen skutečnou odpovědností. Nabízí se mu práce v zahraničí. Šampioni mají v průměru 24 poboček v jiných zemích. Při dobývání nových trhů dávají přednost trojici Čína, Rusko, Indie. Vlastníci firem se zaměřují na vedoucí postavení na trhu. Zdvojnásobují průměrně svou velikost každého 8,2 roku a zvyšují tržby. Například před deseti lety firmy Fresenius Medical Care nebo SAP měly tržby v rozmezí 1 až 3 miliard dolarů. Dnes mají nad 10 miliard dolarů ročně.

Ředitelé v čele firem se moc nestřídají. Například firma SAP měla za 36letou historii jen tři generální ředitele. Věk většiny zakladatelů se pohybuje mezi 20 a 35 lety. Generální ředitelé jsou v nich jmenováni v nižším věku. U rodinných příslušníků to nepřekvapí. Do klíčových funkcí jsou však jmenováni i schopní lidé zvenku. Někdy se také do vedení dostávají ženy, přebírají většinou firmu po úmrtí manžela. Na druhou stranu tento typ podniků mívá i své problematické stránky. U rodinné firmy často vznikají problémy s nástupnictvím. Zkušenosti ukazují, že se málokdy podaří udržet vedení v rukách rodiny do čtvrté generace.

Ve velkých korporacích je podle odborníků běžné, že na odpor proti změnám šéfové vynakládají 50 až 70 procent svého času. U skrytých šampionů je to jen 20 až 30 procent. K semknutosti týmu hodně přispívá, že firmy sídlí mimo centra. Zaměstnanci mají mezi sebou osobnější vztahy. Přitom se "nezakuklí" uvnitř firmy, mají totiž častý kontakt se světem. Třeba společnost CEAG, světový výrobce nabíječek, která zaměstnává 18 tisíc lidí v Číně a v Německu, má pouze 270 zaměstnanců.

Skrytí šampioni tají své know-how

O jejich interních systémech je těžké něco zjistit. Řídí se svými hodnotami a nekopírují jiné. Délka zaměstnaneckého poměru v nich činí v průměru 37 let. V podniku se tak kumulují obrovské zkušenosti. Každý se ale do takového špičkového týmu nedostane. Neprojde často zkušební dobou. Jeho přijetí a kontrola probíhá na úrovni týmů.

Protože firmy jsou flexibilní, nemají pracovní dobu od pondělí do pátku. Reagují na potřeby zákazníka. Úspěch závisí na spolupráci všech. Když jde o spolupráci navenek, je to jinak. Spoléhají se jen na sebe a nedůvěřují outsourcingu, na rozdíl od korporací, které jej využívají hojně. Šampioni se spolupráci spíše brání. Jsou také velkými tajnůstkáři, co se týče výzkumu a vývoje. Při vstupu na zahraniční trhy postupuje 71 procent na vlastní pěst a jen 16,8 procent vstupuje do aliancí.

O úspěchu v nich rozhoduje jazyková výbava lidí, ti často studují více jazyků kvůli službám v cizině. Třeba firma Huf staví montované domy jak na Sibiři, tak i v Číně. Výrobce jehel Groz-Beckert hradí výuku čínštiny na školách blízko firmy. Firmy stále inovují, zaměstnávají kvalifikované lidi. Sami ředitelé se zapojují do vývoje.

Šance, že by v takové firmě někdo přehlédl talent, je nízká. "V malé firmě cítí vývojáři větší příslušnost k firmě, než když je to firma velikosti Siemensu. Když někdo u nás tvoří třicetinu zisku, má jiný pocit, než když tvoří jednu tisícinu," říká Vladimír Vejvoda, majitel společnosti Princip, která vyvinula například elektronické mýto pro auta nebo zdravotní náramky pro lidi po mrtvici.

Tým v takových firmách je vždy vysoce zainteresován na výsledcích a také angažovanost šéfů je neuvěřitelná. Kolem 76 % ředitelů šampionů má intenzivní osobní vazby se zákazníky. Většina "šampionů" umí vytěžit z krize maximum.

 

Skrytí šampioni v číslech




Skrytí šampioni podnikají v rozmanitých oborech

B Scientific

Tato společnost vévodí globálnímu trhu s pomůckami pro výuku anatomie. S modely lidské kostry se pravidelně setkávají třeba medici.

Bobcat

Největší světový výrobce kompaktní průmyslové, stavební a zemědělské techniky. S počtem 3300 zaměstnanců je to největší zaměstnavatel v Severní Dakotě.

Tetra

Chovají vaše děti akvarijní rybičky? Pak asi znáte Tetra-Min, oblíbené krmivo pro akvarijní ryby. Tato společnost je největším světovým výrobcem potřeb pro akvaristiku a zahradní jezírka.

Petzl

Jde o francouzskou firmu. Přední výrobce pracovních postrojů, čelových baterek a podobného vybavení pro práci při výškových, jeskynních či záchranných pracích.

Gartner

Mrakodrapů přibývá. Firmou, která na ně dodává fasády, je Gartner. Je rovněž dodavatelem fasády pro mrakodrap Burj Dabai.

Orica

Tato australská společnost vévodí globálnímu trhu s výbušninami používanými v dolech a lomech.

Plansee

Firma sídlí v Rakousku. Je největším světovým výrobcem žáruvzdorných kovů a jejich slitin. Jde o příklad vysoce technicky vyspělého podniku.

Nissha

Sídlí v Tokiu. Je jedničkou v oblasti dotykových panelů. Na trhu má v tomto segmentu 80% podíl a jediným konkurentem je německá firma Kurz.

Enercon

Dodavatel větrných turbín. Celosvětově vlastní více než 40 % patentů souvisejících s výrobou elektrické energie ve větrných elektrárnách.

Amorim

Portugalská společnost vyrábí korkové výrobky a podlahové krytiny. Využívá dostupnosti přírodních zdrojů v Portugalsku.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist