Stačí připojit jeden konec na domácí rozvod zemního plynu a druhý k ventilu nádrže automobilu, zapnout tlačítko a počkat, dokud se zařízení samo nevypne. Vůz je natankovaný. Tak funguje malá domácí plnička stlačeného zemního plynu z továrny jihočeského Motoru Jikov, určená pro automobily a jiná vozidla poháněná stlačeným zemním plynem (anglicky compressed natural gas, tedy CNG).
Je prvním českým zařízením, které umožňuje řidičům, aby byli nezávislí na klasických čerpacích stanicích a tankovali si vůz doma. V Motoru Jikov začali vyvíjet a testovat první české "domácí plnění" v roce 2009, celkové náklady na vývoj a výrobu prvních prototypů dosáhly 20 milionů korun, se kterými pomohla dotace od Evropské unie. Teď začala sériová výroba.
Klasickou "benzinku" si mnoho domácností či firem nepostaví, zemní plyn má ale v domě kdekdo a ten ve speciální, kompresorem stlačené podobě může sloužit k pohonu mnoha typů vozidel. V Česku už jsou k vidění plničky od distributorů italských značek BRC Fuelmaker a Coltri.
A z toho vycházeli i v Motoru Jikov, známém z minulosti například výrobou mopedů Stadion, karburátorů, vzduchových kompresorů i travních sekaček, dnes zaměřeném hlavně na slévárenství, obrábění a montáže dílů pro světové automobilky.
"Naše hlavní myšlenka byla - vyvinout zařízení především pro privátní uživatele, živnostníky a malé firmy. Veřejné plnicí stanice na CNG, obdoba klasických benzinek, jsou v Česku už k dispozici. Ale takové ,domácí' plnění tady zatím umožňovalo jen několik málo méně výkonných zařízení z dovozu," chválí vlastní zboží manažer pro prodej v divizi Speciálního obrábění a výroby Václav Král, když v továrně v Soběslavi, kde se toto zařízení vyrábí, nadšeně předvádí, jak je takové domácí tankování auta jednoduché.
Plnička se však vyplatí hlavně v případě, kdy majitel najezdí ročně větší počet kilometrů. Návratnost investice do této technologie při 50 tisících ročně ujetých kilometrech jsou přibližně dva roky. CNG má totiž - na rozdíl od benzinu - jednu podstatnou výhodu. Díky nulové spotřební dani ušetří na nákladech za tankování víc než korunu na jednom ujetém kilometru.
Počet aut, která k pohonu využívají místo klasických pohonných hmot stlačený zemní plyn, sice loni v Česku vzrostl z 1800 na 2500, ale veřejných plnicích stanic ke konci loňska fungovalo u nás jen 32. To je příležitost pro výrobce domácích plnicích zařízení.
Prodej plniček a malých čerpacích stanic ale pro Motor Jikov není projektem se zásadním ekonomickým přínosem. Ve srovnání s celkovým obratem kolem 1,2 miliardy korun jde o zlomky tržeb. Podle generálního ředitele a spolumajitele celého holdingu Miroslava Dvořáka jde spíš o záměr vyhovět panujícím ekologickým trendům a pokusit se čelit stále se zvyšujícím cenám paliv na bázi ropy.
"Původně měl Motor řadu vlastních finálních výrobků, v minulých letech jsme se ale stali spíš dodavatelé dílů pro jiné firmy. Tímhle výrobkem se chce aspoň zčásti vrátit k nabídce vlastních finálních produktů. I my přecházíme u svých firemních automobilů a vysokozdvižných vozíků na CNG řešení, ušetříme ročně miliony," říká Dvořák.
DOMÁCÍ PLNIČKA
Soběslavský závod Motoru Jikov testoval svoji CNG plničku od roku 2009. Její vývoj stál 20 milionů korun a teprve nedávno se rozběhla sériová výroba.
FOTO: HN - JAN SCHEJBAL
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist