Stačí připojit jeden konec na domácí rozvod zemního plynu a druhý k ventilu nádrže automobilu, zapnout tlačítko a počkat, dokud se zařízení samo nevypne. Vůz je natankovaný. Tak funguje malá domácí plnička stlačeného zemního plynu z továrny jihočeského Motoru Jikov, určená pro automobily a jiná vozidla poháněná stlačeným zemním plynem (anglicky compressed natural gas, tedy CNG).

Je prvním českým zařízením, které umožňuje řidičům, aby byli nezávislí na klasických čerpacích stanicích a tankovali si vůz doma. V Motoru Jikov začali vyvíjet a testovat první české "domácí plnění" v roce 2009, celkové náklady na vývoj a výrobu prvních prototypů dosáhly 20 milionů korun, se kterými pomohla dotace od Evropské unie. Teď začala sériová výroba.

Klasickou "benzinku" si mnoho domácností či firem nepostaví, zemní plyn má ale v domě kdekdo a ten ve speciální, kompresorem stlačené podobě může sloužit k pohonu mnoha typů vozidel. V Česku už jsou k vidění plničky od distributorů italských značek BRC Fuelmaker a Coltri.

A z toho vycházeli i v Motoru Jikov, známém z minulosti například výrobou mopedů Stadion, karburátorů, vzduchových kompresorů i travních sekaček, dnes zaměřeném hlavně na slévárenství, obrábění a montáže dílů pro světové automobilky.

"Naše hlavní myšlenka byla - vyvinout zařízení především pro privátní uživatele, živnostníky a malé firmy. Veřejné plnicí stanice na CNG, obdoba klasických benzinek, jsou v Česku už k dispozici. Ale takové ,domácí' plnění tady zatím umožňovalo jen několik málo méně výkonných zařízení z dovozu," chválí vlastní zboží manažer pro prodej v divizi Speciálního obrábění a výroby Václav Král, když v továrně v Soběslavi, kde se toto zařízení vyrábí, nadšeně předvádí, jak je takové domácí tankování auta jednoduché.

Plnička se však vyplatí hlavně v případě, kdy majitel najezdí ročně větší počet kilometrů. Návratnost investice do této technologie při 50 tisících ročně ujetých kilometrech jsou přibližně dva roky. CNG má totiž - na rozdíl od benzinu - jednu podstatnou výhodu. Díky nulové spotřební dani ušetří na nákladech za tankování víc než korunu na jednom ujetém kilometru.

Počet aut, která k pohonu využívají místo klasických pohonných hmot stlačený zemní plyn, sice loni v Česku vzrostl z 1800 na 2500, ale veřejných plnicích stanic ke konci loňska fungovalo u nás jen 32. To je příležitost pro výrobce domácích plnicích zařízení.

Prodej plniček a malých čerpacích stanic ale pro Motor Jikov není projektem se zásadním ekonomickým přínosem. Ve srovnání s celkovým obratem kolem 1,2 miliardy korun jde o zlomky tržeb. Podle generálního ředitele a spolumajitele celého holdingu Miroslava Dvořáka jde spíš o záměr vyhovět panujícím ekologickým trendům a pokusit se čelit stále se zvyšujícím cenám paliv na bázi ropy.

"Původně měl Motor řadu vlastních finálních výrobků, v minulých letech jsme se ale stali spíš dodavatelé dílů pro jiné firmy. Tímhle výrobkem se chce aspoň zčásti vrátit k nabídce vlastních finálních produktů. I my přecházíme u svých firemních automobilů a vysokozdvižných vozíků na CNG řešení, ušetříme ročně miliony," říká Dvořák.

DOMÁCÍ PLNIČKA
Soběslavský závod Motoru Jikov testoval svoji CNG plničku od roku 2009. Její vývoj stál 20 milionů korun a teprve nedávno se rozběhla sériová výroba.
FOTO: HN - JAN SCHEJBAL