Měla to být cesta, jak bez investic rychle opravit česká nádraží. Soukromníci měli převzít budovy, opravit je a své investice získat zpět pronájmem komerčních prostor. Po třech letech se nádraží vracejí zpět do rukou Českých drah. Většinou neopravená.

"Opravdu funguje snad jedině projekt pražského hlavního nádraží. To dělají profesionálové. Jinde se do budov neinvestovala ani koruna," uznává šéf drah Petr Žaluda.

Do rekonstrukce pražského hlavního nádraží investovala miliardu korun italská firma Grandi Stazioni, která je bude 30 let komerčně využívat.

Jenže menší nádraží, jako je třeba v Ústí nad Labem, nejsou pro investory tak lukrativní, a proto je "vracejí" zpět. Podle Žaludy může částečně za neúspěch i hospodářská krize. Investoři totiž hůře shánějí peníze od bank. A bez půjček je proměna nádraží v zábavní a obchodní centra neláká.

Projekt Živá nádraží, jak dráhy rychlou proměnu svých budov nazvaly, měl však problémy již od začátku.
Dráhy se nejprve potýkaly s nezájmem investorů, teď se ale ukazuje, že se úspěch nedostavil ani tam, kde partnera našly. Pronajmout jich chtěly původně 60. Nakonec to bylo 19 nádraží, z nichž se jim více než půlka vrací zpátky.

Od smluv dnes odstupují jak dráhy, tak investoři. ČD slibují, že si navrácená nádraží rychle opraví ve vlastní režii.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist