Když jsem byl nedávno lyžovat ve Švýcarsku, zašel jsem si na večeři do klasické rodinné "knajpy". Po prostudování menu jsem si začal svou lámanou němčinou s českým přízvukem objednávat místní lahůdky. Číšník mi uctivě naslouchal asi polovinu věty, a pak mi povídá: "Á, krajánek. Možte hovoriť česky!" Potěšilo mě, že jsem si byl zas po čase schopen objednat přesně to, co jsem chtěl.
Také mě ale zaujalo, když vyprávěl, jak již pátým rokem v této restauraci pracuje, a přitom manželku se synem má doma na Slovensku. Na dalšího krajánka, také ze Slovenska, jsem později narazil na jiné horské chatě. Věřím, že až se vrátí domů, budou nejenom vybaveni jazykově a základním kapitálem, ale též detailní znalostí chodu rodinné restaurace a penzionu, a navíc získají patřičný nadhled na podnikání i na sebe.
Česká ekonomika se již vymanila z přívlastku "emerging". Je na ni nahlíženo téměř jako na standardní vyspělou ekonomiku. Určitě nám to přináší pocit hrdosti, ale zároveň to vyvolává i strategičtější otázky týkající se naší dlouhodobé konkurenceschopnosti.
Náklady práce v Česku již zdaleka nepřinášejí výraznou, pokud vůbec nějakou, konkurenční výhodu, a proto se k nám již nehrnou investice typu "smontuj a vyvez". To jistě není zase tak špatné, protože nás to obecně nutí se orientovat na sofistikovanější produkty s vyšší případnou hodnotou. Otázkou ale je, jak toho docílit.
Některé kroky se již připravují. Na cestě je například zjednodušení daňového systému a doufám, že se brzy dočkáme i nového zákoníku práce, který by měl přinést firmám větší flexibilitu. Dlouhodobě je třeba přetransformovat vzdělávání na vysokých školách a podpořit jejich větší propojení s podnikatelskou sférou. A určitě nelze opomenout ani zprůhlednění podnikatelského prostředí a zvýšení jeho důvěryhodnosti bojem s korupcí.
Na úrovni jednotlivých podniků závisí otázka konkurenceschopnosti na situaci odvětví a schopnosti firem se prosadit, inovovat.
Nicméně společným jmenovatelem je, že na strategických postech musíme být schopni zaměstnat lidi, kteří mají nápady, nejsou jen úzce spjati s naší českou kotlinou a dokážou se nad ni povznést. Rozumí jiným kulturám, ovládají cizí jazyky, sledují dění v cizině, jsou flexibilní a dokážou myslet inovativně, Angličané by řekli "outside the box".
"Musí je na to připravit škola!" jako bych slyšel námitku. Ale nemůže. Nebo lépe, škola je jen část a dobrý začátek. I když dnes studenti jezdí na několikaměsíční výměnné programy, jazykově jsou stále lépe vybaveni, jen toto nestačí. Skutečná změna nastane, až když se člověk musí dlouhodobě prosadit v kulturně odlišném prostředí, tedy někde v zahraničí. Teprve to je ta situace "mimo svou škatulku", kdy zcela přirozeně začneme uvažovat jinak.
Téma mobility našich manažerů je dlouhodobě opomíjeno. Znám samozřejmě manažery, kteří působí například v Rusku, Indii, Číně. Ale není součástí naší české povahy ani podnikové kultury hledat zkušenosti a rozvoj v cizině. České firmy zatím ve většině případů nevidí jako příležitost či strategickou investici vyslat klíčového pracovníka či manažera na delší dobu do ciziny.
Navíc pro ryze českou firmu se může zdát tato úvaha nereálná. Kde ale chtějí hledat manažery, kteří jim uřídí expanzi na zahraniční trhy? Kde získají specialisty, kteří mají mezinárodní rozhled? České společnosti by se měly zamyslet nad tím, jak vysílat své manažery na zkušenou. Je to investice, na které se dlouhodobě nedá prodělat.
Věřím, že v budoucnu budu potkávat své krajany nejen v lyžařských resortech, ale i na strategických postech v podnicích po celém světě. Máme-li se vrátit tam, kde už jsme jednou byli, tedy mezi nejvyspělejší ekonomiky světa, musíme být schopni si nejen konkurovat navzájem na domácím písečku, ale i zahraničním hráčům.
Jiří Moser
Řídící partner PWC ČR
Jiří Moser
řídící partner PwC v ČR a vedoucí partner poradenských služeb. Je absolventem Matematicko-fyzikální fakulty UK. Duševní a fyzickou energii čerpá z východních filozofií a bojových sportů.
České firmy zatím ve většině případů nevidí jako příležitost či strategickou investici vyslat klíčového pracovníka či manažera na delší dobu do ciziny.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist