Český zásilkový trh v posledních letech kvůli rostoucí oblibě internetového prodeje stagnuje a tuzemské tržby katalogových firem se pohybují v rozmezí od 6,1 miliardy korun do 7,1 miliardy. Včera to potvrdil výkonný ředitel Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ) Tomáš Hájek. Tržby internetových obchodů už několikanásobně převyšují tržby klasických zásilkových firem, které proto zboží kromě tištěných katalogů stále častěji nabízejí také na internetu.

Zatímco v roce 2005 tržby zásilkových firem na tuzemském trhu činily 6,1 miliardy korun, v roce 2008 vzrostly na 7,1 miliardy korun. V roce 2009 však vykázaly pokles na 6,8 miliardy korun a loni na 6,5 miliardy korun. Tuzemský zásilkový obchod se podle Hájka v posledních letech výrazně mění, jelikož roste podíl zboží prodávaného přes internet a klesá význam tištěných katalogů s nabídkou zboží. "Klasické katalogy se mění, ale nezanikají. Katalogy jsou a ještě dlouho budou jednou ze součástí komunikace zásilkových firem. Dnes však již zpravidla nebývají kompletní nabídkou zboží, ale spíše jen výběrem sortimentu, jehož kompletní nabídku nalezne zákazník na internetu," uvedl Hájek, jenž nevyloučil, že se katalogy s nabídkou zboží postupně změní v lifestylové magazíny, které budou zákazníky směřovat do internetových obchodů.

Na tuzemském zásilkovém trhu podle Hájka působí zhruba 30 velkých firem a této formě obchodu se věnuje také řada menších společností. Asi 65 až 70 procent zásilkových firem má zahraniční vlastníky. Mezi největší hráče na tuzemském trhu zásilkových firem patří například společnost Halens, která dříve nesla název Quelle, či Neckermann. Nový zásilkový obchod loni na jaře zprovoznila v ČR rovněž výrobní družstva.

Češi nyní ale utrácejí mnohem více peněz v internetových prodejnách než v klasických zásilkových obchodech, jež na trhu mají dlouholetou tradici. Internetové obchody loni utržily rekordních 33 mld. korun, což je o šest miliard korun více než v roce 2009.