Před několika lety se dala za 4,8 milionu korun pořídit leda obyčejná linková Karosa bez klimatizace. Dnes dovozce za stejné peníze prodává švédský luxusní autokar Scania Touring, s klimatizací i multimediální výbavou. Tak lze ilustrovat, jak výrobci museli reagovat na pokles prodejů i silnější konkurenci.

"Za poslední tři roky klesly ceny autobusů o dvacet procent," vysvětluje náročnější podmínky na trhu jednatel českého výrobce SOR Libchavy Petr Hájek. Ilustrují to prý i jejich (zatím nezveřejněné) výsledky. Navzdory dvoucifernému růstu prodejů podle Hájka firma vydělala přibližně stejně jako v roce 2009. V letošním roce chce SOR prodat o dalších 60 autobusů více. "Doufáme, že to už se odrazí i ve finančních výsledcích," dodává Hájek.

S nižšími prodejními cenami se potýká i Iveco, které své loňské výsledky nechtělo komentovat. Tržby za nové vozy firmě klesaly rychleji než samotný prodej. Podnik loni vydělal 747 milionu korun po zdanění, o rok dříve to bylo 1,15 miliardy. Tržby firmy pak klesly o čtvrtinu na necelých jedenáct miliard korun. Výroba klesla o čtrnáct procent na 2177 autobusů.

Pokles cen a vyšší konkurenci si naopak logicky chválí autobusoví dopravci. "Za stejné peníze dnes koupíte mnohem vybavenější i kvalitnější autobus," říká mluvčí společnosti Veolia Transport Pavel Novák. Podotýká ale, že nákupy ztížilo ukončení státních dotací na obnovu vozového parku. Průměrné stáří autobusu v Česku je čtrnáct let.

Více za autobusy oproti minulosti platí brněnská firma Student Agency. "Naše letošní autobusy budou o něco dražší hlavně proto, že sedačky pro cestující budou vybaveny individuálním monitorem," popisuje mluvčí firmy Aleš Ondrůj. Cestující ve dvaceti kupovaných autobusech tak dostanou stejné možnosti zábavy jako v moderních letadlech. "Každý bude mít možnost sledovat nezávisle na ostatních cestujících svůj film nebo televizní stanici," říká Ondrůj.

Loňský téměř 12procentní pokles výroby autobusů v Česku prakticky kopíroval vývoj na evropském trhu. Větší podíl se ale tuzemským výrobcům, zejména pak Ivecu ČR, podařil získat například na slovenském, italském, dánském a polském trhu. Citelný propad podílu na trhu nastal ve Francii, která je pro autobusy vyrobené v Česku nejdůležitějším trhem, a v Německu. Společnost Iveco totiž tyto trhy ve větší míře zásobila z výrobních závodů v západní Evropě.

První čísla z prodejů v Evropě naznačují, že se trh opět vrátil k růstu. Z toho by měli těžit i tuzemští výrobci, kteří polovinu své produkce exportují. Tuzemskému trhu kraluje SOR Libchavy, a to zejména díky zakázce na 620 autobusů pro pražský dopravní podnik. Nejprodávanější dováženou značkou je Mercedes-Benz, část jeho autobusů ale vzniká v českém Holýšově.



České autobusy


751

autobusů se loni prodalo v Česku, je to o 24 méně než v roce 2009. Trhu vévodí značka SOR, následovaná Irisbusem a Mercedesem.

2711

autobusů se v loňském roce v Česku vyrobilo. Meziročně produkce klesla o 12 procent. Rostl jedině libchavský SOR.

82 %

autobusů vyrobených v Česku míří na export. Vyveze se 90 procent autobusů Irisbus, polovina autobusů SOR a čtyřicet procent vozů Tedom.

Autobusy