Před několika lety se dala za 4,8 milionu korun pořídit leda obyčejná linková Karosa bez klimatizace. Dnes dovozce za stejné peníze prodává švédský luxusní autokar Scania Touring, s klimatizací i multimediální výbavou. Tak lze ilustrovat, jak výrobci museli reagovat na pokles prodejů i silnější konkurenci.
"Za poslední tři roky klesly ceny autobusů o dvacet procent," vysvětluje náročnější podmínky na trhu jednatel českého výrobce SOR Libchavy Petr Hájek. Ilustrují to prý i jejich (zatím nezveřejněné) výsledky. Navzdory dvoucifernému růstu prodejů podle Hájka firma vydělala přibližně stejně jako v roce 2009. V letošním roce chce SOR prodat o dalších 60 autobusů více. "Doufáme, že to už se odrazí i ve finančních výsledcích," dodává Hájek.
S nižšími prodejními cenami se potýká i Iveco, které své loňské výsledky nechtělo komentovat. Tržby za nové vozy firmě klesaly rychleji než samotný prodej. Podnik loni vydělal 747 milionu korun po zdanění, o rok dříve to bylo 1,15 miliardy. Tržby firmy pak klesly o čtvrtinu na necelých jedenáct miliard korun. Výroba klesla o čtrnáct procent na 2177 autobusů.
Pokles cen a vyšší konkurenci si naopak logicky chválí autobusoví dopravci. "Za stejné peníze dnes koupíte mnohem vybavenější i kvalitnější autobus," říká mluvčí společnosti Veolia Transport Pavel Novák. Podotýká ale, že nákupy ztížilo ukončení státních dotací na obnovu vozového parku. Průměrné stáří autobusu v Česku je čtrnáct let.
Více za autobusy oproti minulosti platí brněnská firma Student Agency. "Naše letošní autobusy budou o něco dražší hlavně proto, že sedačky pro cestující budou vybaveny individuálním monitorem," popisuje mluvčí firmy Aleš Ondrůj. Cestující ve dvaceti kupovaných autobusech tak dostanou stejné možnosti zábavy jako v moderních letadlech. "Každý bude mít možnost sledovat nezávisle na ostatních cestujících svůj film nebo televizní stanici," říká Ondrůj.
Loňský téměř 12procentní pokles výroby autobusů v Česku prakticky kopíroval vývoj na evropském trhu. Větší podíl se ale tuzemským výrobcům, zejména pak Ivecu ČR, podařil získat například na slovenském, italském, dánském a polském trhu. Citelný propad podílu na trhu nastal ve Francii, která je pro autobusy vyrobené v Česku nejdůležitějším trhem, a v Německu. Společnost Iveco totiž tyto trhy ve větší míře zásobila z výrobních závodů v západní Evropě.
První čísla z prodejů v Evropě naznačují, že se trh opět vrátil k růstu. Z toho by měli těžit i tuzemští výrobci, kteří polovinu své produkce exportují. Tuzemskému trhu kraluje SOR Libchavy, a to zejména díky zakázce na 620 autobusů pro pražský dopravní podnik. Nejprodávanější dováženou značkou je Mercedes-Benz, část jeho autobusů ale vzniká v českém Holýšově.
České autobusy
751
autobusů se loni prodalo v Česku, je to o 24 méně než v roce 2009. Trhu vévodí značka SOR, následovaná Irisbusem a Mercedesem.
2711
autobusů se v loňském roce v Česku vyrobilo. Meziročně produkce klesla o 12 procent. Rostl jedině libchavský SOR.
82 %
autobusů vyrobených v Česku míří na export. Vyveze se 90 procent autobusů Irisbus, polovina autobusů SOR a čtyřicet procent vozů Tedom.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist