Výroba "nejošklivějšího auta světa", jak model Fiatu Multipla z roku 1998 nazval o rok později britský motoristický pořad Top Gear, skončila před rokem, a už se vůz začíná stávat legendou. Na malém prostoru uvezl bez nesnází šest pasažérů, čímž se stal idolem početných rodin a taxikářů. Stejné oblibě se však těšila již první generace, která na svět přišla roku 1956.

Založena byla na modelu Fiat 600, který konkuroval třeba originálnímu Mini Cooperu. Ve srovnání s britským vozem byla Multipla o půl metru delší, stále se však jednalo o městské minivozítko. Ostatně, s délkou 3630 mm je současný Cooper o 10 cm protáhlejší než původní Multipla. I ta dokázala pobrat šestičlennou posádku, s ní však byla pomalejší než městské autobusy. Její motor o objemu 633 cm2 byl i přes hmotnost pouhých 700 kg schopen akcelerovat z klidu na 80 km/h za dlouhých 43 sekund, nejvyšší rychlost končila na 92 km/h. Na 60. léta minulého století však měl Fiat Multipla velmi nízkou spotřebu 7,3 l paliva na 100 km. Pořizovací cena nepřesáhla 800 liber šterlinků, čímž se stal dostupným pro celou Evropu. Není proto divu, že po něm sáhli hlavně italští taxikáři. Někteří z nich vůz provozují dodnes. I to je důkaz jeho kvalit, přestože karoserie byla vyhlášená svou náchylností ke korozi a lichoběžníkové přední nezávislé zavěšení kol mělo občas tendence praskat.

Zbývá vám ještě 30 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se