Tak levná auta ještě v Česku nebyla. Ostrá konkurence srazila ceny na historicky nízkou úroveň a rozdíly v porovnání s řadou jiných zemí Evropské unie nemají obdoby.

Stejný model auta stojí v Česku i o stovky tisíc korun méně, a to se srovnatelnou výbavou i zárukou. Například Citroën C5 je podle aktuálních ceníků levnější o dvě stě tisíc než model se stejnou výbavou v domovské Francii. Cena v sousedním Německu je dokonce o 260 tisíc korun vyšší, i když má tamní verze jen nepatrně širší výbavu.

Velké rozdíly jsou nyní i v cenách škodovek, které byly celou řadu let v Česku dražší než v zahraničí. Škoda Yeti je teď například o sto tisíc korun levnější než v Německu.

Prudký pokles cen aut vyplývá z toho, že zdejší trh se stále vytváří a konkurenční boj je velmi ostrý. Původně klesaly ceny především u menších aut, teď se to týká i manažerských vozů. Jde nejen o to, kdo získá peníze z prodeje většího počtu aut, ale i o budoucí příjmy z jejich servisu. V Německu už je významná část zákazníků dlouhodobě věrná oblíbeným značkám.

Nová auta v Česku jsou často výrazně levnější i než ojetiny na Západě. Zmiňovaný model C5 je i s deseti tisíci najetými kilometry ve Francii o sto tisíc korun dražší než nový vůz od českého dealera.

Rozdíly v cenách přilákaly jak obchodníky, tak soukromé zájemce. V Německu přibývají firmy nabízející individuální dovoz auta. Němci si v internetových diskusích pochvalují, že se i přes papírování dovoz vzhledem k úsporám velmi vyplácí.

Ještě před několika lety to bylo přesně naopak a čeští prodejci aut se bránili podnikatelům, kteří do Česka z Německa dováželi levnější vozy a obcházeli tak drahé české dealery. Teď se naopak automobilky snaží zabránit tomu, aby levné vozy z Česka mizely v zahraničí a kazily tam obchody tamním prodejcům.

Například dealeři Volkswagenu musejí v Česku prodávat pouze těm zákazníkům, kteří budou auto nakonec používat. "Záměr zákazníka, který má v úmyslu nově nakoupený vůz obratem prodat do zahraničí, ale nemusíme vůbec odhalit," říká mluvčí Porsche Inter Auto Anna Gruberová, jejíž firma dováží všechny značky koncernu Volkswagen.

V loňském roce bylo na tuzemských úřadech zaregistrováno deset tisíc nových aut, která byla obratem vyvezena do ciziny. Byly to například tři tisíce vozů Ford, což je každé páté v Česku prodané vozidlo této značky, dva tisíce Volkswagenů (každý sedmý vůz) a také 1100 škodovek.

Žádná statistika ale neeviduje vozy, které se z Česka vyvezly a byly zaevidovány až v zahraničí.

 

null
 

FOTO: ARCHIV HN

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist