Tak levná auta ještě v Česku nebyla. Ostrá konkurence srazila ceny na historicky nízkou úroveň a rozdíly v porovnání s řadou jiných zemí Evropské unie nemají obdoby.
Stejný model auta stojí v Česku i o stovky tisíc korun méně, a to se srovnatelnou výbavou i zárukou. Například Citroën C5 je podle aktuálních ceníků levnější o dvě stě tisíc než model se stejnou výbavou v domovské Francii. Cena v sousedním Německu je dokonce o 260 tisíc korun vyšší, i když má tamní verze jen nepatrně širší výbavu.
Velké rozdíly jsou nyní i v cenách škodovek, které byly celou řadu let v Česku dražší než v zahraničí. Škoda Yeti je teď například o sto tisíc korun levnější než v Německu.
Prudký pokles cen aut vyplývá z toho, že zdejší trh se stále vytváří a konkurenční boj je velmi ostrý. Původně klesaly ceny především u menších aut, teď se to týká i manažerských vozů. Jde nejen o to, kdo získá peníze z prodeje většího počtu aut, ale i o budoucí příjmy z jejich servisu. V Německu už je významná část zákazníků dlouhodobě věrná oblíbeným značkám.
Nová auta v Česku jsou často výrazně levnější i než ojetiny na Západě. Zmiňovaný model C5 je i s deseti tisíci najetými kilometry ve Francii o sto tisíc korun dražší než nový vůz od českého dealera.
Rozdíly v cenách přilákaly jak obchodníky, tak soukromé zájemce. V Německu přibývají firmy nabízející individuální dovoz auta. Němci si v internetových diskusích pochvalují, že se i přes papírování dovoz vzhledem k úsporám velmi vyplácí.
Ještě před několika lety to bylo přesně naopak a čeští prodejci aut se bránili podnikatelům, kteří do Česka z Německa dováželi levnější vozy a obcházeli tak drahé české dealery. Teď se naopak automobilky snaží zabránit tomu, aby levné vozy z Česka mizely v zahraničí a kazily tam obchody tamním prodejcům.
Například dealeři Volkswagenu musejí v Česku prodávat pouze těm zákazníkům, kteří budou auto nakonec používat. "Záměr zákazníka, který má v úmyslu nově nakoupený vůz obratem prodat do zahraničí, ale nemusíme vůbec odhalit," říká mluvčí Porsche Inter Auto Anna Gruberová, jejíž firma dováží všechny značky koncernu Volkswagen.
V loňském roce bylo na tuzemských úřadech zaregistrováno deset tisíc nových aut, která byla obratem vyvezena do ciziny. Byly to například tři tisíce vozů Ford, což je každé páté v Česku prodané vozidlo této značky, dva tisíce Volkswagenů (každý sedmý vůz) a také 1100 škodovek.
Žádná statistika ale neeviduje vozy, které se z Česka vyvezly a byly zaevidovány až v zahraničí.
FOTO: ARCHIV HN
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist