Ještě loni zájem o tankování ropného plynu LPG v Česku klesal. Letos už ale prodejci vozů i firmy, které se zabývají přestavbou na plynové palivo, mluví o dlouho nevídaném nárůstu zájmu řidičů o alternativní pohon. Zároveň padá dolů odbyt benzinu a nafty, jejichž cena nadále překračuje své rekordní hodnoty.

Loni se podle Českého statistického úřadu prodaly v Česku 2,3 miliardy litrů benzinu, meziročně o pět procent méně. A letos už odhady petrolejářů mluví o desetiprocentním propadu. V tomto roce klesá i zájem o naftu, jejíž prodeje ještě loni mírně vzrostly na 4,8 miliardy litrů.

Oproti tomu servisy a firmy, které budují do aut plynové nádrže a pohon na LPG, mluví až o trojnásobném nárůstu zájmu o toto palivo. "Naši obchodní partneři berou už zakázky na duben, převážně jde o montáž do starších vozů. Víc než jindy ale registrujeme i zájem ze strany dovozců nových aut," potvrzuje Luděk Schneider, majitel společnosti HTS ze Zábřehu, která zajišťuje montáž technologie LPG u stovky partnerů v Česku.

Přibývají nová auta s LPG

LPG, tedy propan-butan, který vzniká při rafinaci ropy, má u nás v porovnání s benzinem a naftou stále jen minimální zastoupení - necelých šest procent prodejů benzinu. V posledních letech spotřeba LPG dokonce klesala, přestože se cena u pump dlouhodobě drží zhruba na polovině ceny benzinu. Aktuálně stojí v průměru mezi 17 až 18 korunami v přepočtu na litr.

Benzin už ale podražil natolik, že na rostoucí zájem řidičů o alternativní pohon reagují ve větší míře i automobilky při prodejích svých nových vozů. Některé z nich mají už z výroby ve výbavě pohon na konkurenční stlačený zemní plyn CNG, ale umožňují stále častěji i přestavbu na LPG, která stojí zhruba 30 tisíc a vyplatí se tak spíš řidičům, kteří najezdí více kilometrů. "Zájem o pohon na plyn teď opravdu nevídaně roste. Výhodou je, že přestavbou na tato paliva se neztrácí nárok na záruku. Už čtvrtinu fiatů prodáváme i s pohonem na LPG," uvedl Karel Huleš, vedoucí prodeje vozů značky Fiat ve společnosti Autocentrum Dojáček.

I sami petrolejáři a pumpaři připouštějí, že se pro ně plynový pohon může stát do budoucna konkurencí. "Záleží ale na tom, jak dlouho se vysoké ceny ropy a tedy i klasických pohonných hmot budou držet. Je jisté, že drahý benzin nám část zákazníků k lacinějšímu plynu odláká," míní šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček.

Václav Loula, expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, která sdružuje největší prodejce paliv a rafinerie, považuje za největší konkurenci pro benzin a naftu zemní plyn CNG. Přestože veřejných míst k natankování CNG je u nás jen 36 (na rozdíl od 900 stanic s LPG) a jeho prodeje jsou v současné době ještě nižší než u LPG.

Rostou ale vytrvale - loni o 20 procent na 12 milionů litrů. Plynaři mají zatím oproti ropnému LPG i výhodu minimální spotřební daně - pouhých 36 haléřů z litru CNG , která tvoří u litru LPG zhruba 2,20 koruny. "LPG jako ropný produkt nemá takovou perspektivu jako stlačený zemní plyn CNG," tvrdí Loula. "Ať se nám to ale líbí nebo ne, alternativní paliva nám ubírají víc a víc z prodeje klasických ropných paliv. Lidé šetří, už tak omezují tankování benzinu. A kamiony, které mají zas podstatný podíl na spotřebě nafty, tankují víc u lacinějších pump za hranicemi," říká.

LPG versus CNG

Zatím mluví v neprospěch CNG i počet vozů, které toto palivo využívají. V současnosti jich je podle údajů České plynárenské unie 3,5 tisíce - oproti 200 tisícům aut na LPG.

Zatímco je ale propan-butan palivo vyloženě pro osobní, částečně i pro užitkové automobily, zemní plyn CNG prosazují plynárenské firmy dosud s větším úspěchem spíš u větších vozů a především firem. Na CNG jezdí například vozy pražských Technických služeb, na 350 autobusů městských dopravních podniků i autobusových přepravců nebo další u společnosti DHL.

"Zemní plyn má zatím výhodu hodně nízké spotřební daně. Ta se ale během dalších let dostane na úroveň daně z LPG," hájí propanbutanové palivo spolumajitel distributora LPG firmy Profer Petr Madurkay.


Na co se v Česku jezdí

null

10 aut na plyn, která dodávají přímo výrobci