Už pouhou volbou svého románového hrdiny se německý spisovatel Michael Kumpfmüller odvážil vstoupit na nebezpečný literární terén. Jeho román Nádhera života vypráví totiž o Franzi Kafkovi tak, jak jej dosud neznáme, a Kumpfmüller zde boří tradiční mýtus éterického a věčně zasmušilého spisovatele. Se stejnou mírou pozornosti se však Kumpfmüller věnuje také poslední ženě po Kafkově boku Doře Diamantové, která se jeho prostřednictvím dostává v literatuře vůbec poprvé ke slovu. Dlouhá ignorance ze strany literárních kritiků pramenila zejména ze skutečnosti, že se Dora na rozdíl od Maxe Broda nevzpříčila Kafkově vůli a jeho mnohé písemnosti spálila. Ještě v roce 1930 označila Kafkovu tvorbu v příměru s jeho osobností jako "přinejmenším nedůležitou", a to právě navzdory Kafkovu neúnavnému propagátorovi a pozdějšímu interpretovi, Maxi Brodovi.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se