Liberecký kraj

Dalibor Dědek

majitel společnosti Jablotron

Ekonomika a kvalitní život, vše je o lidech, o lidech, o lidech. Stát to nevyřeší. Je nutné je motivovat ke vzdělání a v kraji udržet. V základním a středním školství však vidím spíš úpadek.

Kraj by měl navazovat na průmyslovou výrobu. K té je ale potřeba mít vzdělané techniky, nejen vysokoškoláky, ale též zručné a šikovné řemeslníky. Odvážným projektem, který by mohl zajistit prosperitu kraje, by bylo postavit středně velkou jadernou elektrárnu v prostoru Ralska. Pokud by ji nebylo čím chladit, mohli bychom postavit alespoň moderní úložiště radioaktivního odpadu s nadnárodní působností. Je to nesmyslně démonizovaná oblast. Radioaktivita je součást přírody zrovna tak jako vítr, slunce nebo život.

 

 

Královéhradecký kraj

Zuzana Ceralová Petrofová

Výkonná ředitelka rodinné firmy Petrof

Dnes už legendární kus chybějící dálnice, i když jsou to jen tři kilometry, je problém. Chybí také dálniční tah směrem na Polsko, a hlavně - velmi uvadá turistický ruch v celém kraji.

Nejdřív je třeba zmapovat podnikatele a byznys v celém kraji a zjistit, jak na tom kdo a proč je a jestli někdo perspektivní nepotřebuje třeba jen dočasnou pomoc. Rozhodně je třeba velmi posílit turistický ruch. Turisté přivážejí do kraje peníze. Je tu ohromný potenciál a není využitý. Je potřeba dostat služby na slušnou úroveň. Podpořit kvalitní a originální restauratéry a hoteliéry.

Plzeňský kraj

Jiří Mánek

ředitel Národního parku Šumava

Šumava má potenciál kolem 2,5 milionu návštěvníků ročně. Na začátku minulého desetiletí na ni jezdily dva miliony turistů. Teď je to jen asi jeden a půl milionu lidí.

To nejlepší z šumavské přírody musíme ukázat. A zároveň chránit. Proto by turisty mohly už brzy začít vozit elektrické vláčky. Změní se i zázemí pro pěší. Kolem turistických stezek by měla vyrůst další nouzová nocležiště a také malé sruby pro přespání. Na území parku by ještě mohli hospodařit farmáři. Měli by pečovat o bezlesí, tedy o původní louky, o které se nikdo nestaral a ony zarostly stromy. Ideální podnik pro Šumavu - rodinná farma do 50 hektarů, která má čtyři apartmány a nabízí produkty ze dvora.

Jihomoravský kraj

Radim Jančura

majitel společnosti Student Agency

Nikdo neřeší zdejší kvalitu základního a středního školství. Problémem kraje je i politická reprezentace - a týká se všech politických stran. Brno nikdy nemělo lídra, který by dokázal ostatní politiky dotlačit k tomu, aby táhli za jeden provaz. Nesmírnou chybou je bezmezné lití peněz do krajských nemocnic.

Budoucnost kraje se skrývá především v lidech. Klíčové je financování školství a moderní výuka vzdělaných učitelů. Příroda a historie jsou pěkné, ale lidé jsou ti, kteří nás posunou dál, musíme je vzdělávat. Desítky milionů korun bych pak investoval do restaurací v Brně a okolí. I v té nejzapadlejší "čtyřce" může kuchař udělat něco lepšího než smažák. V Rakousku - co hospoda, to výborné jídlo.

Jihočeský kraj

Vlastislav Bříza

majitel společnosti Koh-i-noor

Kraj má problém s dopravní dostupností. Zejména doporučuji komunikaci mezi Lincem a Českými Budějovicemi, ani by mi tolik nevadilo, že to není úplně až do Prahy.

Region by se měl stát jakýmsi přechodovým můstkem, měl by zde vzniknout trojúhelník mezi Lincem, Pasovem a Českými Budějovicemi. Dalším z bodů, kterým bych se zabýval, pokud bych řídil kraj, je Lipno. Podnikatelé zde sice zainvestovali, ale je třeba pokračovat dál, směrem k Černé v Pošumaví a Horní Plané. Z nádrže bych chtěl vytvořit "české Zell am See", ale je třeba věnovat se i ekologii - aby Lipno nezačalo kvést. S tím souvisí absence škol, které by připravovaly studenty na práci v turismu a pohostinství.

Kraj Vysočina

Roman Stryk

zakladatel a generální ředitel společnosti Ross Holding

Vysočina je chudá, jsme jedním z krajů, který má nejméně co nabídnout v ekonomické oblasti.

Ekonomika Vysočiny musí navazovat na svá tradiční odvětví - zemědělství nebo strojírenství. Kraj by se měl rozvíjet v rámci toho, na co má. Sto let se tu pěstovaly brambory, teď se těžko budou rozvíjet nanotechnologie. Musí to být přirozený vývoj, nedá se to urychlit. Kraj by měl podporovat věci, na které podnikatelé nebo města nemají peníze. To je kultura, sport a školství. Příští hejtman by měl také omezit populistické efektní utrácení a zaměřit se na podporu věcí, které zvyšují kvalitu života. Protože Vysočina nabízí nepřeberné možnosti, jak tu dobře žít.

Pardubický kraj

Roman Šmidberský

majitel hokejového klubu, dříve vlastník velké spediční a dopravní firmy

Kraj má dobré spojení na západ republiky, nedostatečná je ale infrastruktura směrem na Moravu. Naše firma Panav zaměstnává stovky lidí v Olomouckém kraji, spojení na Moravu je katastrofální.

Pardubice by měly zůstat východočeským průmyslovým a vývojovým centrem. Měly by upřednostnit tradiční průmyslová centra před montovnami bez vývojové základny. Pardubice s Hradcem Králové tvoří velký městský celek. V Hradci by měla zůstat špičková nemocnice, v Pardubicích by se měla privatizovat. Prioritou v dopravě je dostavba rychlostní silnice R35, která lépe propojí kraj s Moravou.

Středočeský kraj

Zbyněk Frolík

zakladatel a spolumajitel společnosti Linet

V Praze a středních Čechách chybí, a na to by se měla nová krajská garnitura zaměřit, dostatek technicky zaměřených oborů a učilišť. V katastrofálním stavu je pak dopravní infrastruktura.

Důležité je přijmout Prahu jako součást kraje, a ne jako místo, vůči němuž by se měly střední Čechy vymezovat. Vzájemně se totiž potřebují. Metropole dává Středočechům práci s nadprůměrnými platy, vysokoškolské vzdělání i bohatý společenský život. A kraj pak Praze, kterou obklopuje, nabízí potřebné zaměstnance, příjemné místo k bydlení a k rekreaci či výletům. Praha je součástí kraje, i když se to ani jedné ze stran nelíbí.

Karlovarský kraj

Rudolf Borýsek

ředitel společnosti Lias Vintířov

Nejmenší kraj trpí právě svou velikostí. Nemáme dostatečnou lobby v parlamentu a všude tam, kde se rozhoduje o prioritách v dopravní infrastruktuře. Právě špatné dopravní napojení je zásadním problémem, který stojí za dalšími potížemi v regionu.

Kromě lázeňství by se z kraje mělo stát i centrum pro estetickou medicínu pro lidi z celého světa. Musíme také dostat Varáky zpátky do centra města, tohle by měli změnit mladí lidé. Těch ale vytrvale ubývá. To by měla změnit nová plnohodnotná vysoká škola. Protože v kraji žádná taková není, odcházejí mladí lidé studovat jinam. Kraj by přitom nemusel vytvářet zbrusu novou školu, ideální by bylo, kdyby některá z těch již fungujících ve Varech založila plnohodnotnou pobočku.

Moravskoslezský kraj

Jan Světlík

majitel strojírenské skupiny Vítkovice

Ostrava a Moravskoslezský kraj nedostatečně využívají svých geografických výhod, zejména kvůli nevyhovující dopravní infrastruktuře.

Pokud by se nám podařilo lépe propojit a spolupracovat s Katovicemi a Žilinou, kde je taky průmysl, můžeme tu vybudovat průmyslové centrum evropského významu. Bylo by k tomu ale zapotřebí postavit dálnice, oživit místní letiště a vybudovat průplav, aby se z Ostravy dala snáze vyvážet nadměrná zařízení do celého světa. A pro budoucnost kraje je stejně klíčové, aby lidi měli možnost kvalitně trávit volný čas. Když se budou bavit, nebudou za kariérou tak často utíkat do Prahy.

Ústecký kraj

Jan Dienstl

spolumajitel společnosti Czech Coal

Třemi nejdůležitějšími problémy kraje jsou za prvé nezaměstnanost, za druhé nezaměstnanost a za třetí nezaměstnanost. Když lidé nemají práci, nevidí budoucnost, nezáleží jim na tom, jak vypadají, co nosí na sobě, jak aktivně tráví čas. Bojují o přežití, na nic jiného nemají čas.

Jediné, co zachrání tenhle kraj, je, když se do něj vrátí to, co tady vždycky bylo a co místní lidé umějí, a to je velký průmysl. Velký průmysl dá lidem práci, dá zakázky středním a malým firmám a dá naději pekařovi, že u něj lidé budou mít co utrácet. Jedině velký průmysl přivede zpátky do kraje vzdělané lidi, protože je dokáže zaplatit. A jedině velký průmysl bude mít pragmatický zájem na tom, aby jich v kraji přibývalo.

Zlínský kraj

Pavel Stodůllka

přednosta oční kliniky Gemini

Kraj vnímám jako organismus, který trpí i chorobami, které je potřeba léčit. Jde ale o dlouhodobou a náročnou terapii.

Je potřeba, aby lidé v kraji měli vizi do budoucna. Sám jsem se podílel na sepisování snad tří různých koncepcí krajského zdravotnictví. Jenže mám pocit, že to nikdo moc nečetl. Přebujelá administrativa lidi frustruje a oni pak ztrácejí motivaci cokoliv vylepšovat, přicházet s nápady. A jsou z politiky logicky otrávení. Přál bych si dotáhnout dálnici kolem Zlína až na Slovensko, a pokud možno na ní zvýšit rychlost na 150 km/h. Uvítal bych také lepší regionální letiště, vybudování sítě cyklostezek a efektivní využití neobsazené obří plochy areálu bývalého obuvnického podniku Svit podobně, jako se to podařilo v polské Lodži.

Olomoucký kraj

Miroslav Černošek

manažer tenistů Petry Kvitové a Tomáše Berdycha, stojí za tenisovým areálem v Prostějově

Tuto oblast trápí nezaměstnanost. Bohužel v kraji zmizeli velcí zaměstnavatelé jako například Moravské železárny. Nešťastně skončil oděvní průmysl. Ten patřil mezi tradiční odvětví kraje a s jeho koncem zmizelo deset tisíc pracovních míst.

Možnost, že by přišel velký průmysl ze zahraničí, nepovažuji za reálnou. Je třeba přilákat více turistů, budovat například lyžařské komplexy. Kraj musí lépe "umět prodat" to, co už má - tedy rozmanitost roztáhlého regionu, který sahá od úrodné hanácké nížiny až po polskou hranici v horách.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist