Vystoupení trumpetisty Arveho Henriksena, které se dnes odehraje v pražském Paláci Akropolis, lze do jisté míry vnímat generačně.
Právě v letos čtyřiačtyřicetiletém Norovi totiž mladá česká jazzová scéna – například kytarista David Dorůžka nebo trumpetista Oskar Török – rozpoznala cestu, kterou se začal ubírat skandinávský jazz v éře po velkém Janu Garbarekovi. Hudbu s nepopiratelným duchovním přesahem, která však zvukově i žánrově odvrhla své jazzové kořeny.
Henriksen, jenž na trondheimské konzervatoři vstřebal jazzové základy a kdysi stylově navazoval na Jona Hassella, totiž nehraje stupnice ani standardy; jde mu o výraz. Kromě velrybích kvílení umí napodobit bambusovou flétnu šahukači nebo arménský duduk, používá elektronické krabičky i hubičky ze sopránsaxofonu, do kterých pak všelijak chrochtá, prská a ševelí. Anebo nástroj odloží, aby čisťounkým falzetem zpíval středověké mody a motivy ze skandinávských lidovek.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.