Česko patří ve světovém srovnání k zemím s největším poměrem vývozu zboží a služeb k HDP a tato závislost stále stoupá. Zatímco v roce 1995 se export zboží a služeb podílel na hrubém domácím produktu 51 procenty, v roce 2000 pak 63 procenty, za rok 2010 už to bylo necelých 79 procent. Pro porovnání v Německu, tedy u našeho největšího obchodního partnera, tvoří export necelých 50 procent HDP. Choulostivým místem českého exportu je fakt, že valná většina zboží míří na trhy EU. Globalizace a diverzifikace našich zahraničních ekonomických vztahů jsou proto nezbytné a pro budoucnost českého hospodářství zcela klíčové.
Pro mne je zcela zásadní, že strategie vznikala v úzké spolupráci s největšími podnikatelskými reprezentacemi, konkrétně s Hospodářskou komorou ČR a Svazem průmyslu a dopravy ČR. Strategie sice patří firmám podnikajícím na území Česka, ale jejím cílem je oslovit rovněž zahraniční partnery České republiky. Jim je adresován přesvědčivý signál o zájmu rozvíjet vzájemně výhodné hospodářské vztahy a připravenost Česka nadále pokračovat v politice svobodného, mezinárodními pravidly řízeného obchodu.
DVANÁCT ZÁKLADNÍCH PROJEKTŮ
Poté co vláda schválila Exportní strategii, byl zpracován Akční plán pro export a internacionalizaci. Ten shrnuje 12 konkrétních projektů pro realizaci tří pilířů strategie (zpravodajství pro export, rozvoj exportu, podpora obchodních příležitostí) a pro efektivní řízení a realizaci strategie zavádí Řídicí výbor a 12 pracovních týmů pro jednotlivé projekty.
Základní podmínkou úspěchu je, aby se do implementace Exportní strategie nyní zapojily nejen zainteresované resorty a instituce, ale především podnikatelská sféra. Té má být stát kvalitním partnerem. Věřím, že ekonomická diplomacie, která je nedílnou součástí systému podpory exportu, je nejúspěšnější, je-li založena na alianci podnikatelů a politiků.
Jsem rád, že vám mohu říci, že jsme již ve fázi implementace konkrétních opatření nové Exportní strategie, která patří ke klíčovým prorůstovým opatřením vlády. V současné době pracují jednotlivé projektové týmy, které jsou složeny z expertů státní správy a z odborníků vyslaných podnikatelskou sférou.
Věcným rámcem pro realizaci strategie je vymezení teritorií, která jsou zajímavá pro české výrobce. Důležité jsou jak možnosti odbytu a možnost využití tradičních komerčních vazeb, tak i jejich současná ekonomická prosperita.
Proto jsou mezi 12 prioritních zemí zařazeni členové skupiny BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína), jejichž ekonomiky zaznamenávají v současné době největší dynamiku růstu. Mezi další země této skupiny patří významní a perspektivní obchodní partneři. Jde zejména o Spojené státy, Turecko, Ukrajinu, Kazachstán, Mexiko, Srbsko a Vietnam.
Vedle těchto hlavních prioritních zemí definovalo MPO spolu s podnikatelskou sférou rovněž skupinu 26 zájmových zemí, které nabízejí významný potenciál pro umístění českých vývozů. Chceme diverzifikovat český vývoz tak, aby byly při zachování stávajících vazeb v EU vytvářeny a rozšiřovány proexportní příležitosti také v dalších zemích.
Konkrétní výsledky v růstu a diverzifikaci českého vývozu je už nyní možné vysledovat. Při porovnání údajů o meziročním nárůstu českého vývozu za období od ledna do září 2012 v porovnání se stejným obdobím loňského roku můžeme konstatovat, že celkový vývoz ČR vzrostl o osm procent, vývoz do prioritních zemí (mimo unii) vzrostl o 31 procent, podíl zemí EU na vývozu ČR se snížil z 83 na 81 procent a podíl prioritních zemí se zvýšil z 9,4 na 11 procent.
Samotné několikaprocentní změny se mohou zdát malé. Je však třeba si uvědomit, že jeden procentní bod v celkovém českém vývozu představuje částku zhruba 30 miliard korun. V současné době je tedy možné konstatovat, že implementace Exportní strategie byla dobře nastavena a začíná probíhat správným směrem.
OPTIMALIZACE ZAHRANIČNÍCH ZASTOUPENÍ
Aby bylo možné prosadit cíle Exportní strategie, bylo nutné zahájit přípravu na celkovou optimalizaci zahraničních obchodních misí MPO. Kromě sloučení dosavadních sítí kanceláří agentur CzechTrade a CzechInvest do jednotné sítě je v současné době připravováno otevření nových kanceláří v dalších klíčových destinacích. V nejbližších měsících budou například otevřeny nové obchodní kanceláře MPO v Číně (Peking), Indii (Dillí), Thajsku (Bangkok), Brazílii (Sao Paulo), Argentině (Buenos Aires), Austrálii (Sydney), Izraeli (Tel Aviv), Kolumbii (Bogota) a Senegalu (Dakar).
Integrace a efektivní koordinace kapacit v rámci ministerstva průmyslu a obchodu nám umožní téměř zdvojnásobit počet zahraničních zastoupení v zemích se značným potenciálem pro české vývozce. Přitom nebude potřeba vynaložit dodatečné finance ze státního rozpočtu, protože pro budování integrované sítě hodláme hledat prostředky uvnitř resortu.
Současně došlo k některým zásadním opatřením, která zajistí efektivní fungování této sítě. Jde například o nastavení komunikace s podnikateli. Aby byly české firmy lépe informované o jednotlivých teritoriích, spustilo MPO na svém internetovém portálu BusinessInfo takzvané interaktivní profily. Ty obsahují podrobné informace o podmínkách obchodu a podnikání v jednotlivých prioritních a zájmových zemích, včetně odkazů na další informační zdroje.
CESTY S PODNIKATELI
Na důslednou podporu proexportních zájmů Česka se zaměřily letos i moje zahraniční cesty. Ty byly vždy pořádány společně s podnikatelskými asociacemi a s účastí početných podnikatelských misí. Jako příklad lze uvést misi do Turecka při příležitosti návštěvy prezidenta Václava Klause, které se zúčastnilo více než 60 zástupců českých firem. Obdobně proběhly i úspěšné cesty do Iráku, Kolumbie, Ekvádoru či Ruska.
Všechny tyto mise a četná jednání se zahraničními partnery, které proběhly v ČR, měly za cíl vytvářet nové obchodní příležitosti. Důležitou součástí bylo také sjednávání a uzavírání smluv v rámci obchodních vztahů. Například s tureckými partnery šlo zejména o spolupráci v oblasti energetiky a důlního průmyslu, v Iráku o projekty zaměřené na energetiku, strojírenství a petrochemii. V Rusku bylo předmětem jednání strojírenství, metalurgie, teplárenství, stavebnictví a další obory. V latinskoamerických státech jsme jednali o možnostech spolupráce v energetice, infrastruktuře a na téma využití nerostných zdrojů.
Podpořit export je však nutné také prostřednictvím četných mezinárodních smluv zaměřených na ekonomickou spolupráci. Existující dohody tak Česko letos doplnilo například o sjednání mezivládního dokumentu o hospodářské spolupráci s Irákem a před podpisem je i uzavření obdobného s Thajskem.
Naším cílem je vytvořit systém, který bude pružně reagovat na situaci na světových trzích, respektovat současné potřeby českých firem, ale zároveň také naše aktuální rozpočtové možnosti. Jde nám o to, aby stát byl českým exportérům spolehlivým partnerem.
Martin Kuba
ministr průmyslu a obchodu ČR
Exportní strategie byla dobře nastavena a začíná probíhat správným směrem, říká ministr Martin Kuba.
Foto: MPO ČR
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist