Automobilka Hyundai přišla s tvrzením, že se v prvním čtvrtletí stala nejprodávanější značkou pro privátní zákazníky na tuzemském trhu. Škoda Auto ale podle svých čísel prodala více vozů.

Hyundai tvrdí, že je s 2159 prodanými auty jedničkou na privátním trhu s náskokem před Škodou zhruba o jeden procentní bod. Podle mluvčího Škody Jozefa Baláže ale korejský konkurent pracuje s chybnými čísly, protože Škoda prodala do března soukromým osobám 3467 vozů.

Údaj Škody počítá jak s vozy zaplacenými v hotovosti nebo na úvěr, tak i s auty, která soukromé osoby pořídily na leasing, kde je majitelem leasingová společnost. Na první pohled tak vůz vypadá jako firemní.

"Za první tři měsíce letošního roku jsme na českém trhu registrovali celkem 10 558 vozů Škoda, z toho bylo 3467 vozů zakoupeno nebo financováno soukromou klientelou a 7091 vozů bylo pořízeno právními subjekty, tedy firemní klientelou," uvedl Baláž.

Podle údajů analytické společnosti Dataforce mělo 18,2 procenta nově koupených vozů, které si pořídily počátkem letošního roku soukromé osoby, značku Hyundai. Podíl Škody na těchto prodejích činil 17,5 procenta. Následovaly značky Renault, Kia a Volkswagen.

Za stejné období roku 2012 byla situace na prvních dvou pozicích obrácená: Škoda byla s více než 20 procenty první, za ní následoval Hyundai s 15 procenty.

Hyundai v poslední době několikrát zpochybnil oficiální statistiky českého Svazu dovozců automobilů. Upozorňuje například na fakt, že nezohledňují takzvané reexporty, tedy vozy, které sice byly poprvé zaregistrovány v Česku, následně je ale sami prodejci ve velmi krátké době vyvezli do zahraničí.

Pro Korejce je nicméně dotažení Škody jen krátkodobým úspěchem. Stále platí, že celkově prodává Škoda na českém trhu třikrát víc aut než Hyundai. Prodeje soukromým osobám navíc činí jen třetinu tuzemského byznysu s auty, zbytek tvoří prodeje firemní a tam vede Škoda nad Hyundaiem šestinásobně.

Celkový prodej osobních aut v Česku klesl v prvním čtvrtletí o 16 procent na 36 453 vozů. První Škodě Auto se snížil prodej o pětinu, druhý skončil Volkswagen s růstem o téměř šest procent na 3864 vozů a třetí Hyundai s poklesem o osm procent na 3581 prodaných aut. Následují Ford, Peugeot a Citroën.