Z charakteristik uvedených v našem článku je zřejmé, že z hlediska funkcionality IS patří potravinářství a výroba nápojů mezi ta nejnáročnější odvětví, kde se prolíná celá řada velmi komplexních požadavků. Proto jsme položili několik otázek tuzemským dodavatelům podnikových systémů pro tato tak náročná odvětví.

 

Vladimír Bartoš /VB/,

ředitel podpory prodeje, Minerva ČR

Mezi specifické vlastnosti IS, na které se soustředíme v potravinářství, patří především tyto oblasti:

- prognózování prodeje pro účely plánování výroby a nákupu, plánování výroby pro výrobní linky, práce s recepty, dohledatelnost šarží, expedice s rozvozovými linkami, EDI komunikace s řetězci, agresivní cenotvorba, controlling řízený nízkými maržemi.


Lukáš Ontl /LO/,

senior obchodní manažer Helios Orange, Asseco Solutions

Potravinářský průmysl má mnoho specifik. Patří sem například nutnost definice receptur, dohledatelnost jednotlivých surovin čili "trasování", optimalizace výrobních dávek či potřeba EDI komunikace s velkoodběrateli nebo zpětné objednávky. Důležitá je též podpora práce se šaržemi metodou FEFO. IS tu rovněž řeší velmi variabilní a hlubokou cenovou politiku či napojení na různé periferie typu váhy, čtečky, mobilní obchodníci apod. Důležité jsou různé přehledy jako obrátkovost, prodejní trendy, vyhodnocení marží, vliv marketingových akcí na prodejnost apod.

Co je v rámci vašeho IS typické pro tento sektor?

VB: Vedle nástrojů QAD pro prodej, plánování a řízení výroby, nákupu a financí obvykle implementujeme moduly - QAD EDI komunikaci, QAD Opakovanou výrobu na linkách, QAD Řízení jakosti a QAD Odchylkovou metodu řízení nákladů.

LO: Zde není velký rozdíl oproti jiným vertikálám. Tedy sklady, obchod, výroba (jde-li o výrobní firmu), controlling. Specifika IS se liší zákazník od zákazníka. Většinou to mohou být potřeby typu logistika skladů, logistika rozvozů či napojení na různé periferie.

Využívají společnosti v tomto sektoru nástroje BI?

VB: Naši klienti využívají QAD analytické nástroje pro řízení výkonů ve všech firemních procesech. V prodeji jde zejména o zjišťování skutečného zisku pro kombinaci výrobek - zákazník, v nákupu a výrobě o identifikaci vícenákladů/úspor ve srovnání s původními předpoklady a ve financích o řízení režijních nákladů a toku peněz.

LO: Ano, především s ohledem na obchod. To je ale velmi podobné i v jiných oblastech podnikání. Jde buď o vyhodnocení jednotlivých odběratelů, nebo globální metriky: prodejnost podle sortimentu, dopad cenových akcí na prodejnost, predikce obrátkovosti zboží s ohledem na plán výroby či nákupu, ziskovost jednotlivého typu zboží, detailní analýza nákladů pro stanovení min. ceny (retail).