Financování exportu a pojištění se státní podporou, které českým vývozcům poskytují Česká exportní banka (ČEB) a Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP), oslavilo 20. výročí. Během této doby státní nástroje na podporu exportu prokázaly své opodstatnění. Ukazuje se však, že česká proexportně orientovaná ekonomika potřebuje další opatření, jež posílí kapacitu bankovního systému v oblasti exportního financování, usnadní vývozcům přístup ke zdrojům financování, umožní využívat i dosud nerealizované formy financování, které pomohou poskytovat služby v cílových teritoriích.

Tato opatření, jež jsou orientována primárně na státem zřízenou ČEB a EGAP, jsou součástí Exportní strategie ČR pro období 2012-2020. Strategie vymezuje základní rámec proexportní politiky do roku 2020 a shrnuje celkovou vizi proexportních aktivit státu, jejich cíle a rovněž opatření, jejichž prostřednictvím má dojít k naplnění těchto cílů.

V rámci žádoucí diverzifikace českého exportu, tj. podpory exportu na trzích mimo země Evropské unie, vytváří ČEB a EGAP dostatečné limity a kapacity pro země prioritního zájmu (kam patří i Kazachstán), aby zvýšená dostupnost exportního financování a pojištění odpovídala požadavkům českých vývozců. Cílem je také maximální zapojení komerčních bank do financování českého exportu.

Výsledky obchodní činnosti ČEB i EGAP za rok 2012 ukazují, že i v obtížných podmínkách vývoje světové ekonomiky se dařilo českým exportérům prosazovat na zahraničních trzích a že obě tyto společnosti byly vybaveny dostatečnými zdroji k uspokojení potřeb českých vývozců.

V oblasti exportního financování a pojištění se státní podporou je cílem státu vybavit ČEB a EGAP také v roce 2013 dostatečnými finančními zdroji, které v podmínkách nižšího výkonu globální ekonomiky a možných problémů na mezibankovním trhu budou schopny pokrýt poptávku českých firem po exportním financování a pojištění rizik.

Z důvodu značného zájmu českých exportérů po financování a pojištění schválila vláda letos v březnu navýšení pojistné kapacity a dotace pro doplnění pojistných fondů EGAP. Tím jsou vytvořeny podmínky umožňující rostoucí angažovanost ČEB a EGAP primárně na trzích třetích zemí.

VYŠŠÍ PODÍL MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKŮ

Jedním z cílů Exportní strategie je i zvýšení podílu malých a středních podniků na českém exportu. Novým produktem, který by měl tomuto cíli pomoci, jsou garance, které již nyní ČEB nabízí, za úvěr, který poskytne jiná banka pro financování malých a středních podniků jako subdodavatelů velkých exportérů. Do konce roku 2012 podepsala ČEB dohody o spolupráci v této oblasti s ČSOB, Raiffeisenbank a GE Money Bank. Dohoda s Českou spořitelnou je již z roku 2011. Neméně důležitou je také otázka zjednodušení a usnadnění přístupu k exportnímu financování a pojištění.

Cílem je dosažení vyšší transparentnosti a kratší průběžné doby administrace obchodních případů. Klient již při prvním kontaktu s bankou obdrží kompletní seznam požadavků, které bude potřeba zajistit pro potřeby posouzení, analýzu a následné financování daného projektu. Zejména u jednodušších obchodních případů a v případě financování malých a středních podniků dojde vzhledem k nastavení nových pravidel finančního a pojistného procesu k jeho zrychlení.

Jak bylo uvedeno výše, všechny činnosti a přístupy ČEB a EGAP jsou směřovány k naplnění Exportní strategie, a to zejména v prioritních zemích uvedených v této strategii. Tou je například Kazachstán, země s obrovským exportním potenciálem pro české vývozce. Tato středoasijská země je makroekonomicky stabilizovaným státem a také rychle rostoucí ekonomikou s velkými exportními možnostmi jak v průmyslu, tak třeba i v zemědělství.

PŘÍLEŽITOSTI V ENERGETICE I ZDRAVOTNICTVÍ

Výhodou České republiky na trhu Kazachstánu je její dobré jméno, což pro české podnikatele přináší řadu příležitostí při realizaci rozvojových programů v energetice (výstavba a rekonstrukce elektráren a rozvodných sítí), strojírenství (výstavba montážních závodů), zemědělství, zdravotnictví (budování a modernizace nemocnic a dodávky zdravotnické techniky), turistice, rozvoji nesurovinové základny a infrastruktuře (rozvoj městské, meziměstské a mezinárodní dopravy). Čeští vývozci již započali s procesem realizace dodávek svých výrobků na trh Kazachstánu za pomoci exportních institucí České republiky, zejména EGAP.

Celková pojistná angažovanost EGAP v Kazachstánu je v současné době ve výši zhruba 1,7 miliardy korun (dodávky komponentů pro montáž automobilů Škoda, zdravotnické vybavení a tak dále) a je možné očekávat její nárůst v brzké budoucnosti vzhledem k všestranným exportním příležitostem.

TĚŽBA UHLÍ I VÝVOZ AUTOMOBILŮ

ČEB má v Kazachstánu aktuálně rozpracovány tři obchodní případy. Jedná se o stanovení podmínek financování vývozu technologie na těžbu černého uhlí a jeho následnou úpravu, dále vývoz demontovaných osobních automobilů pro jejich následnou montáž v Kazachstánu a financování spalovny nemocničního odpadu.

Ministerstvo průmyslu a obchodu se spolu s ČEB a EGAP intenzivně zabývá otázkou, jak více a účinněji podpořit český export prostřednictvím k tomu vytvořených institucí, které při zpětném pohledu prokázaly oprávněnost své existence.

S ohledem na proexportní orientaci České republiky a nepříznivý ekonomický vývoj (jak u nás, tak v Evropě) je však nutno neustále přemýšlet o nových teritoriích, produktech, způsobech a metodách exportního financování a pojišťování. Takový proces hledání prostředků pro zvýšení efektivnosti podpory exportu iniciovaný ministerstvem průmyslu a obchodu v těsné součinnosti s ČEB a EGAP neustále probíhá a konkrétní výsledky jsou zapracovávány do aktivit obou zmíněných společností.

Úvahy o zvýšení efektivity podpory exportu prostřednictvím ČEB a EGAP probíhají ruku v ruce s úvahami o potřebě diverzifikace teritoriálního zaměření českého exportu a jednou z potenciálních možností pro své ohromné příležitosti se jeví Kazachstán. Bude záležet jen na českých exportérech, zda tyto možnosti za aktivní pomoci ČEB a EGAP využijí.


Výhodou České republiky na trhu Kazachstánu je její dobré jméno, což pro české podnikatele přináší řadu příležitostí.


Zdeněk Vališ
ředitel sekce zahraničního obchodu, MPO


ilustrační foto: Shutterstock


Zdeněk Vališ, ředitel sekce zahraničního obchodu na ministerstvu průmyslu a obchodu a místopředseda dozorčí rady Exportní garanční a pojišťovací společnosti.
foto: Archiv MPO