Nová elektrická lokomotiva Škoda 109 E získala v Německu certifikát TSI, který je klíčový k získání povolení k provozu v šesti zemích Evropy. Oznámil to generální ředitel výrobce lokomotiv Škoda Transportation Josef Bernard. Certifikát TSI High Speed RST získal podle něj škodovácký stroj jako druhý na světě.
Nejrychlejší a nejvýkonnější tuzemská lokomotiva už úspěšně dokončila přístupové zkoušky v ČR, Rakousku a Polsku. V Německu, Slovensku a Maďarsku ještě probíhají buď konečná vyhodnocení, nebo poslední typové zkoušky, řekl Bernard. Škoda má zatím největší zakázku na dodávku 20 těchto strojů pro České dráhy. Další dva už prodala na Slovensko a chce proniknout také na západoevropské trhy.
České dráhy tvrdí, že Škoda dodávky 20 strojů za 2,6 miliardy Kč zpozdila. Podle výrobce to bylo způsobeno zásadní změnou norem v pokročilé fázi vývoje. "Spor je u arbitráže při Hospodářské komoře. Arbitři si nyní nechávají zpracovat expertní posudky," uvedla mluvčí Škody Lubomíra Černá. Řízení potrvá několik měsíců, jde o komplikovaný spor.
Maximální rychlost lokomotivy je 200 kilometrů za hodinu. Její vývoj trval 3,5 roku a Škoda do něj investovala přes 950 milionů Kč. Ve stroji je 30 kilometrů kabelů. Použité vláknové kompozity jsou podobné těm, jaké slouží u vozů formule 1 a výrazně zlepšují jízdní vlastnosti vozidla a namáhání trati. Vůz umožňuje přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy.

ŠKODA 109 E
Lokomotiva podle odborníků splňuje nejpřísnější bezpečnostní limity.
FOTO: ČTK
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist