Zahraniční zastoupení ministerstva průmyslu a obchodu (dříve zahraniční kanceláře CzechTrade) nabízejí řadu zajímavých služeb z oblastí exportního poradenství, informačního servisu nebo vzdělávání. Ve většině případů se jedná o služby marketingového charakteru zahrnující průzkum trhu, vyhledání obchodních kontaktů, ověření zájmu o konkrétní obchodní spolupráci a například i dlouhodobou asistenci ve vybrané zemi. Ve zbytku případů jde o přímé asistenční služby v místě daného teritoria.Nezpochybnitelnou výhodou našich kolegů v zahraničí je jejich stálá přítomnost na cizích trzích a s tím spojená rostoucí znalost místního prostředí, ať se jedná o jazyk či místní obchodní struktury. Naši kolegové jsou zkušení odborníci, kteří mají za sebou dlouholetou praxi a prošli náročnými výběrovými řízeními.
Nyní disponujeme více než čtyřmi desítkami zahraničních zástupců. Jejich počet stále roste a do konce roku počítáme s rozšířením až na sedmdesát zastoupení. Jejich počet a umístění se řídí jak přímou poptávkou našich klientů, tak poptávkou oborových svazů a hospodářských komor. V následujících odstavcích naleznete přehled služeb zahraniční sítě, které naši klienti nejčastěji využívají při podnikání na zahraničních trzích.
MARKETINGOVÝ PRŮZKUM
Pro klienta jsme schopni zpracovat důležité informace související jak s technickými překážkami, tj. daňovou a celní problematikou, požadovanými certifikacemi apod., tak s místní i zahraniční konkurencí, včetně srovnání cen. Ve spolupráci i oborovými organizacemi dokážeme identifikovat konkrétní příležitosti na místním trhu, vytipovat prodejní kanály a systémy distribuce. Klientům můžeme zároveň doporučit relevantní média pro propagaci jejich výrobku či služby.
VYHLEDÁNÍ OBCHODNÍCH KONTAKTŮ
Na základě naší znalosti teritoria a klientovy znalosti oboru společně identifikujeme cílovou skupinu odběratelů vhodnou pro daný výrobek či službu. Následně z místních databází a informačních zdrojů vybereme seznam potenciálních obchodních partnerů, ověříme aktuálnost adres a zjistíme zodpovědnou kontaktní osobu. Klientovi doporučíme další postup při oslovení zahraničních partnerů.
OVĚŘENÍ ZÁJMU O VÝROBEK
Pokud má náš klient již zájmový trh zmapován, má zjištěné celní a daňové bariéry a našel zde prostor pro odbyt svého produktu, pak mu můžeme doporučit naši nejvyhledávanější službu - Ověření zájmu o výrobek, která bezprostředně navazuje na Vyhledání obchodních kontaktů.Zástupce v teritoriu kontaktuje potenciálního partnera, předá oslovovací dopis, katalogy a ostatní materiály klienta a poté zjišťuje zájem zahraniční firmy o vzájemnou spolupráci. Klient pak dostane přehled všech oslovených subjektů, jejich reakcí na nabídku a kontakty na kompetentní osoby. V případě negativní odezvy pak i důvody nezájmu. Doporučíme další kroky k navázání úspěšné spolupráce.
ORGANIZACE OBCHODNÍCH JEDNÁNÍ
Pokud má klient dobré ohlasy na svůj výrobek či službu, ať již získané prostřednictvím agentury CzechTrade nebo vlastní cestou (například z veletrhu), jsme připraveni pro něj zorganizovat obchodní misi. Zprostředkujeme termín a místo jednání, případně zajistíme tlumočnické služby, doprovod a transfer. Přínosem služby je i příprava na jednání, kdy klient může konzultovat své prodejní argumenty a případně i nabídku a dostane doporučení, jak se vyvarovat základních chyb ve více či méně neznámém teritoriu. Nezvládnutí multikulturálních rozdílů může překazit již skoro dohodnutý byznys.
PREZENTACE A VELETRHY
Chce-li se klient zviditelnit a zároveň si sám zmapovat konkurenční prostředí v dané zemi, můžeme mu doporučit účast na řadě oborových zahraničních veletrhů formou účasti na společné expozici. Klientovi zde kromě prostoru pro prezentaci a standardního servisu (tlumočení, společné zázemí apod.) poskytují kolegové ze zahraničních zastoupení možnost navázání kontaktů s potenciálními obchodními partnery, aby byla účast na veletrhu efektivnější.Našim klientů jsme schopni poskytnout více než jen výše vyjmenované služby. Nabídku tvoříme individuálně podle přání a požadavků jednotlivých klientů. Pro dokreslení komplexnosti nabídky služeb agentury CzechTrade a zahraničních zastoupení ministerstva mohu zmínit ještě několik příkladů: průzkum veletrhu, zjištění bonity firmy, pomoc při zakládání zahraničního zastoupení, zajištění tendrové dokumentace, pomoc s registrací výrobku a tak dále. Pokud vás jakákoli služba zaujala, neváhejte se obrátit na některého z oborových specialistů agentury CzechTrade.
"Kromě velmi dobré přípravy, která spočívala ve vyhledání potenciálních zákazníků, jsou akce bezchybně organizované. Samozřejmostí jsou přesně domluvené a načasované schůzky. Velkým přínosem je i místní pracovník. Jeho znalosti o mentalitě, zvycích a místních podmínkách jsou neocenitelné, stejně jako možnost vyjasnit případná nedorozumění plynoucí z cizojazyčné komunikace," komentuje vzájemnou spolupráci v zahraničí Jan Moravec z obchodního oddělení společnosti NT Magnetics.
"Vzhledem k těmto zkušenostem s agenturou CzechTrade jsme rozhodnuti ve spolupráci pokračovat. Je však na čase opět otevřít diskusi o formě a způsobu. Jsem přesvědčen, že na základě společných zkušeností a aktuálních dat získaných agenturou CzechTrade budeme schopni postup optimalizovat a dosáhnout zvýšení obratu naší společnosti v dalších regionech," dodává Jan Moravec.
Českým exportérům přeji mnoho úspěchů na jejich cestě do zahraničí.
Autor pracuje v sekci služeb pro exportéry, CzechTrade
vladimir.degtar@czechtrade.cz
Služby zahraničních zástupců ministerstva průmyslu a obchodu
Grafika: Czechtrade
České firmy se mohou obracet na zahraniční zastoupení ministerstva průmyslu a obchodu. Do konce roku se nově otevře pobočka v argentinském městě Buenos
Aires. FOTO: THINKSTOCK
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist