Zahraniční zastoupení ministerstva průmyslu a obchodu (dříve zahraniční kanceláře CzechTrade) nabízejí řadu zajímavých služeb z oblastí exportního poradenství, informačního servisu nebo vzdělávání. Ve většině případů se jedná o služby marketingového charakteru zahrnující průzkum trhu, vyhledání obchodních kontaktů, ověření zájmu o konkrétní obchodní spolupráci a například i dlouhodobou asistenci ve vybrané zemi. Ve zbytku případů jde o přímé asistenční služby v místě daného teritoria.Nezpochybnitelnou výhodou našich kolegů v zahraničí je jejich stálá přítomnost na cizích trzích a s tím spojená rostoucí znalost místního prostředí, ať se jedná o jazyk či místní obchodní struktury. Naši kolegové jsou zkušení odborníci, kteří mají za sebou dlouholetou praxi a prošli náročnými výběrovými řízeními.

Nyní disponujeme více než čtyřmi desítkami zahraničních zástupců. Jejich počet stále roste a do konce roku počítáme s rozšířením až na sedmdesát zastoupení. Jejich počet a umístění se řídí jak přímou poptávkou našich klientů, tak poptávkou oborových svazů a hospodářských komor. V následujících odstavcích naleznete přehled služeb zahraniční sítě, které naši klienti nejčastěji využívají při podnikání na zahraničních trzích.

MARKETINGOVÝ PRŮZKUM

Pro klienta jsme schopni zpracovat důležité informace související jak s technickými překážkami, tj. daňovou a celní problematikou, požadovanými certifikacemi apod., tak s místní i zahraniční konkurencí, včetně srovnání cen. Ve spolupráci i oborovými organizacemi dokážeme identifikovat konkrétní příležitosti na místním trhu, vytipovat prodejní kanály a systémy distribuce. Klientům můžeme zároveň doporučit relevantní média pro propagaci jejich výrobku či služby.

VYHLEDÁNÍ OBCHODNÍCH KONTAKTŮ

Na základě naší znalosti teritoria a klientovy znalosti oboru společně identifikujeme cílovou skupinu odběratelů vhodnou pro daný výrobek či službu. Následně z místních databází a informačních zdrojů vybereme seznam potenciálních obchodních partnerů, ověříme aktuálnost adres a zjistíme zodpovědnou kontaktní osobu. Klientovi doporučíme další postup při oslovení zahraničních partnerů.

OVĚŘENÍ ZÁJMU O VÝROBEK

Pokud má náš klient již zájmový trh zmapován, má zjištěné celní a daňové bariéry a našel zde prostor pro odbyt svého produktu, pak mu můžeme doporučit naši nejvyhledávanější službu - Ověření zájmu o výrobek, která bezprostředně navazuje na Vyhledání obchodních kontaktů.Zástupce v teritoriu kontaktuje potenciálního partnera, předá oslovovací dopis, katalogy a ostatní materiály klienta a poté zjišťuje zájem zahraniční firmy o vzájemnou spolupráci. Klient pak dostane přehled všech oslovených subjektů, jejich reakcí na nabídku a kontakty na kompetentní osoby. V případě negativní odezvy pak i důvody nezájmu. Doporučíme další kroky k navázání úspěšné spolupráce.

ORGANIZACE OBCHODNÍCH JEDNÁNÍ

Pokud má klient dobré ohlasy na svůj výrobek či službu, ať již získané prostřednictvím agentury CzechTrade nebo vlastní cestou (například z veletrhu), jsme připraveni pro něj zorganizovat obchodní misi. Zprostředkujeme termín a místo jednání, případně zajistíme tlumočnické služby, doprovod a transfer. Přínosem služby je i příprava na jednání, kdy klient může konzultovat své prodejní argumenty a případně i nabídku a dostane doporučení, jak se vyvarovat základních chyb ve více či méně neznámém teritoriu. Nezvládnutí multikulturálních rozdílů může překazit již skoro dohodnutý byznys.

PREZENTACE A VELETRHY

Chce-li se klient zviditelnit a zároveň si sám zmapovat konkurenční prostředí v dané zemi, můžeme mu doporučit účast na řadě oborových zahraničních veletrhů formou účasti na společné expozici. Klientovi zde kromě prostoru pro prezentaci a standardního servisu (tlumočení, společné zázemí apod.) poskytují kolegové ze zahraničních zastoupení možnost navázání kontaktů s potenciálními obchodními partnery, aby byla účast na veletrhu efektivnější.Našim klientů jsme schopni poskytnout více než jen výše vyjmenované služby. Nabídku tvoříme individuálně podle přání a požadavků jednotlivých klientů. Pro dokreslení komplexnosti nabídky služeb agentury CzechTrade a zahraničních zastoupení ministerstva mohu zmínit ještě několik příkladů: průzkum veletrhu, zjištění bonity firmy, pomoc při zakládání zahraničního zastoupení, zajištění tendrové dokumentace, pomoc s registrací výrobku a tak dále. Pokud vás jakákoli služba zaujala, neváhejte se obrátit na některého z oborových specialistů agentury CzechTrade.

"Kromě velmi dobré přípravy, která spočívala ve vyhledání potenciálních zákazníků, jsou akce bezchybně organizované. Samozřejmostí jsou přesně domluvené a načasované schůzky. Velkým přínosem je i místní pracovník. Jeho znalosti o mentalitě, zvycích a místních podmínkách jsou neocenitelné, stejně jako možnost vyjasnit případná nedorozumění plynoucí z cizojazyčné komunikace," komentuje vzájemnou spolupráci v zahraničí Jan Moravec z obchodního oddělení společnosti NT Magnetics.

"Vzhledem k těmto zkušenostem s agenturou CzechTrade jsme rozhodnuti ve spolupráci pokračovat. Je však na čase opět otevřít diskusi o formě a způsobu. Jsem přesvědčen, že na základě společných zkušeností a aktuálních dat získaných agenturou CzechTrade budeme schopni postup optimalizovat a dosáhnout zvýšení obratu naší společnosti v dalších regionech," dodává Jan Moravec.

Českým exportérům přeji mnoho úspěchů na jejich cestě do zahraničí.


Autor pracuje v sekci služeb pro exportéry, CzechTrade
vladimir.degtar@czechtrade.cz


Služby zahraničních zástupců ministerstva průmyslu a obchodu
Grafika: Czechtrade



České firmy se mohou obracet na zahraniční zastoupení ministerstva průmyslu a obchodu. Do konce roku se nově otevře pobočka v argentinském městě Buenos
Aires. FOTO: THINKSTOCK