Cesta ke konkurenceschopnosti ČD Cargo se komplikuje. Stále nedošlo k důležité dohodě s odbory. Ty by měly přistoupit na plánované úspory, mezi které patří i propouštění.

Odbory ale chtějí přerušit vyjednávání o nové kolektivní smlouvě a vyčkat na jmenování nového ministra dopravy. ČTK to řekl místopředseda Odborového svazu železničářů (OSŽ) Radek Nekola.

Pro firmu to znamená, že se odboráři nebudou chtít na dnešním jednání o propouštění vůbec bavit a budou usilovat pouze o prodloužení stávající kolektivní smlouvy do března příštího roku.

ČD Cargo odborářům navrhuje zrušení 411 pracovních míst a omezení zaměstnaneckých benefitů. Úspory mají zvýšit efektivitu firmy a zajistit její dlouhodobé fungování.

Odboráři vidí problém v tom, že by případnou dohodu uzavřeli s managementem, který do firmy dosadil ministr dopravy Zdeněk Žák. A ten je v demisi a ve stávajícím parlamentu nemá politickou podporu. Existuje tak riziko, že nový ministr dopravy provede opět personální změny a nové vedení bude mít jiné plány.

Odbory proto chtějí o takto zásadním dokumentu jednat s managementem, který bude mít oporu v ministrovi s politickým mandátem. Ministr dopravy Zdeněk Žák podle Nekoly uvedl, že nemá politický mandát k jakémukoliv rozhodování. "Potom se obáváme, že ani jím pověření zaměstnanci, kteří řídí společnost Cargo, nemají mandát, aby uzavírali například podnikatelský plán, který bude muset někdo jiný dodržovat," uvedl Nekola.

Postup odbory konzultovaly se stínovým ministrem za ČSSD Milanem Chovancem, který je největším favoritem na post šéfa dopravního resortu a který už dříve řekl, že po svém případném nástupu do funkce provede personální změny ve vedení Carga. Podle Chovance tak mohou vyjednávání počkat zhruba měsíc, kdy by mohlo být o obsazení ministerského postu rozhodnuto. Chovanec jako stínový ministr dopravy s drážními odboráři o problémech ČD Cargo jedná již delší dobu. V červenci například uspořádali společnou tiskovou konferenci.

Ohlášená propuštění by se měla týkat zejména provozních zaměstnanců. Udržení nynější zaměstnanosti a benefitů do konce března by mělo podle odhadů odborů společnost přijít na 27 milionů korun, což představují především mzdy nepropuštěných zaměstnanců. Kromě propouštění se má zaměstnancům od ledna zkrátit dovolená a prodloužit pracovní doba, snížit se mají příplatky.

Personální změny v ČD Cargo prosadil Ministr Žák krátce po svém nástupu do funkce letos v červenci. Nejprve bylo vyměněno vedení Českých drah v čele s dlouholetým šéfem Petrem Žaludou. Toho na postu předsedy představenstva Carga vystřídal Oldřich Mazánek.

ČD Cargo se v poslední době potýká s poklesem přeprav. V pololetí firma skončila se ziskem 208 milionů korun, byly v něm ale započítány i prodeje dlouhodobého majetku. Loni se nákladní dopravce, který zaměstnává zhruba 9500 lidí, propadl do ztráty dvou miliard korun.



ČD Cargo

9500 ZAMĚSTNANCŮ

pracuje pro ČD Cargo, jejich počet by se měl přiblížit devíti tisícům. Některé plány ale počítají se snížením stavu až o dva tisíce lidí.

10,7 % POKLES TRŽEB

V prvním pololetí pokračoval pokles tržeb ČD Cargo, na který firma neumí reagovat stejně silným snižováním nákladů. K zisku 208 milionů pomohl hlavně prodej majetku.



Obáváme se, že zaměstnanci, kteří řídí společnost Cargo, nemají mandát, aby uzavírali například podnikatelský plán, který bude muset někdo jiný dodržovat.
RADEK NEKOLA
místopředseda OSŽ