V polovině září se uskutečnil první z řady odborných seminářů realizovaných ve 2. pololetí 2013 s názvem "Aktuální podpora státu českým exportérům", a to konkrétně v Moravskoslezském kraji. Další z těchto akcí proběhly v Hradci Králové, Olomouci a Pardubicích. Semináře realizovala agentura CzechTrade ve spolupráci s agenturou CzechInvest a prezentace zde měli i zástupci České exportní banky, Exportní garanční a pojišťovací společnosti, ministerstva průmyslu a obchodu a případně další zajímaví hosté.

Celkem se na tyto akce přihlásilo více než 120 firem. Účastníci se dozvěděli aktuální a praktické informace ohledně zvýhodněných asistenčních služeb v řadě teritorií, zajímavých zahraničních veletrzích, seminářích, exportních příležitostech i informačních službách. Dále zde přednášející prezentovali aktuální operační programy a podpory v novém programovacím období 2014+, financování i praktické příklady proexportních záruk a v neposlední řadě i pojistné produkty a jejich využití. Účastníci měli možnost na seminářích pokládat své dotazy, ale i individuálně vše konzultovat s přednášejícími.

Spokojenost s ostravským seminářem potvrzuje Radovan Vítek, Export manager firmy ENVI-PUR, která vyrábí a dodává typizované prefabrikované technologické jednotky pro čištění odpadních vod a technologie pro čištění a úpravu vod obecně. "Na seminář naši společnost přivedl zájem o informace, které pomohou exportu našich produktů do zahraničí, zejména do zemí Balkánského poloostrova, zemí východní Evropy, Střední Asie a Latinské Ameriky. Hledáme možnosti podpory pro dodávky technologií pro konečné zákazníky, dále možnosti podpory pro distributory produktů v těchto regionech. V současnosti detailně studujeme možnosti využití služeb organizací, jako jsou ČEB a EGAP, pro sjednávání exportních úvěrů a pojištění," uvedl Radovan Vítek. Semináře o aktuální podpoře exportu připravujeme i pro příští rok.

Spolupráce proexportních institucí neprobíhá jen formou odborných seminářů, jedná se i o realizaci například teritoriálních seminářů, kde aktuální informace o dané oblasti, obchodní zvyklosti, doporučené kroky pro vstup na tamní trh a mnohé jiné předávají zkušení zástupci zahraničních zastoupení MPO. Podpora exportu pro české firmy je důležitou součástí i konzultačních dnů a konferencí. Není od věci zmínit i společné interní vzdělávání a rozvoj zaměstnanců organizací, jako jsou CzechTrade, CzechInvest, ministerstvo průmyslu a obchodu, ministerstvo zahraničních věcí, Česká exportní banka a Exportní garanční a pojišťovací společnost. Jedná se například o zapojení těchto institucí do Kurzu obchodní diplomacie, který organizuje agentura CzechTrade v rámci projektu z fondů EU.

A jeden tip na závěr: účasti na odborných i teritoriálních seminářích CzechTrade je možné čerpat i v rámci cenově zvýhodněných exportních balíčků. Bližší informace o vzdělávacích akcích naleznete na www.exportnivzdelavani.cz. Těšíme se na setkání s vámi.


Monika Dostálová
exportní vzdělávání, CzechTrade

Semináře

Na první pololetí příštího roku připravuje agentura CzechTrade pro české exportéry další semináře, kurzy, konference a firemní školení na míru s tematikou mezinárodního obchodu, a to jak v Praze, tak i v českých regionech. Konkrétně to budou například tato témata:

obchodujeme s Čínou

internetový marketing

strategická komunikace a mediální vztahy v zahraničí

konkurenceschopnost ekonomiky a podniku



ilustrační foto: Shutterstock