Francouzský výrobce automobilů Renault hodlá posilovat automatizaci a postupně snižovat počet pracovních míst v rumunské továrně divize Dacia, aby udržel její konkurenceschopnost. Agentuře Reuters to řekl šéf rumunských aktivit Renaultu Nicolas Maure.
Renault koupil rumunskou automobilku Dacia v roce 1999. Značka se stala důležitým motorem jeho růstu, rumunská továrna se však potýká s rostoucími mzdovými požadavky zaměstnanců a nedostatečně rozvinutou infrastrukturou v Rumunsku. Hrozí jí proto, že se dostane do stínu novější továrny na výrobu vozů Dacia, která byla v roce 2012 otevřena v Maroku.
Mzdy v Rumunsku sice nadále patří mezi nejnižší v Evropě, zaměstnanci rumunské továrny Dacie však vydělávají zhruba dvaapůlkrát více než pracovníci závodu v Maroku. Rumunská továrna zaměstnává kolem 14 tisíc lidí a loni vyrobila 340 tisíc vozů.
Renault již roky čeká, až rumunská vláda postaví dálnici z oblasti továrny k severozápadním hranicím. V současnosti trvá kamionům zhruba 500 kilometrů dlouhá cesta na hranice s Maďarskem asi deset hodin. Maure nicméně odmítl spekulace místních médií, podle kterých Renault rumunskou továrnu uzavře, pokud nebude dálnice hotova do roku 2020.
Renault je druhým největším výrobcem automobilů ve Francii. Firma loni díky oživení evropského trhu zvýšila celosvětový prodej o 3,2 procenta na 2,7 milionu vozů. K růstu prodeje přispěla rovněž silná poptávka právě po vozech Dacia - o 19 procent na celkem 511 tisíc.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist