Britský režisér Ken Loach proslul jako tvůrce se silně levicovým viděním světa a výrazným sociálním cítěním, který diagnostikuje a nekompromisně pojmenovává společenské problémy Velké Británie − současné i historické. Protagonisty jeho dramat bývají lidé ze slabších sociálních vrstev, kteří se při hledání důstojnosti, svobody a spravedlnosti často dostávají do konfliktu se zákony. Výjimkou není ani titulní aktér Loachova nového snímku Jimmyho tančírna, který měl premiéru v českých kinech.
Loach svůj film − stejně jako drama Zvedá se vítr z roku 2006 − zasadil do až čarokrásně se zelenajících přírodních scenérií irského venkova. Tentokrát však neprozkoumává různé aspekty a fáze irského národněosvobozeneckého boje proti britské nadvládě na začátku dvacátých let minulého století, ale jeho dozvuky v každodenním životě obyčejných venkovanů.
Režisér tak opět otevírá téma politických i náboženských rozkolů v irské společnosti determinovaných občanskou válkou v letech 1922 a 1923, v níž − za podpory Británie − zvítězili příznivci kompromisní Angloirské dohody.
Příběh inspirovaný životem a dobou irského levicového lídra Jimmyho Graltona se odehrává v roce 1932, kdy se jeho titulní hrdina po návratu z vynuceného newyorského exilu rozhodne v hrabství Leitrim znovu otevřít taneční klub. Ten se před deseti lety stal komunitním centrem zábavy, ale také vzdělávání a svobodomyslnosti. Přestože se doba přece jen zklidnila, Gralton i jeho tančírna se opět stanou trnem v oku místnímu katolickému faráři, jenž začne mezi lidmi podněcovat nenávist, ospravedlňovanou floskulemi o mravním ohrožení, chlípnosti a hříchu.
Ačkoli se v Loachově filmu neprolévá krev jako v drásavém snímku Zvedá se vítr a zdánlivě v něm jde jen o existenci jednoho "malého venkovského klubu s gramofonem", zpočátku nenápadný komorní příběh se mění v drama o konfliktu svobodného ducha jednotlivce s institucionalizovanou mocí.
Aktéry přitom nejsou lidé, kteří by hodlali ve jménu nezávislosti opět zvedat pušky, ale kteří jen chtějí "tančit a snít". I to však v národě s nezacelenými jizvami může vést k prohlubování sociálních i třídních rozdílů mezi majiteli půdy a bezzemky, generačním výbuchům brutality, policejním raziím a násilným deportacím.
Jimmyho tančírna
Režie: Ken Loach
Distribuce v ČR: Film Europe
Česká premiéra 7. května
Loachův film se jako obvykle opírá o detailní znalost prostředí a přirozené herecké výkony. Nejzajímavější postavou místy černobíle zjednodušeného příběhu však není romanticky zidealizovaný levicový aktivista Jimmy Gralton v podání Barryho Warda, jenž − pod vlivem krachu na Wall Street a Velké hospodářské krize − hlásá utopické myšlenky o sociální spravedlnosti a jednom národu se společnými názory i zájmy.
Loachův stálý spolupracovník, scenárista Paul Laverty, mnohem nejednoznačněji napsal postavu fanatického katolického duchovního. Herec Jim Norton svého otce Sheridana, jehož pobuřuje, že v tančírně nezaznívá pouze irský folklor, ale také "rytmy nejtemnější Afriky" z harlemských jazzových klubů, neztvárňuje pouze jako ztělesnění tmářství a zpátečnických doktrín katolicismu. Portrétuje ho i jako člověka, jenž sice s "komunistickým antikristem" bytostně nesouhlasí a obává se ho, ale podvědomě v něm zároveň vidí mučedníka. A závistivě ho obdivuje pro jeho odvahu, upřímnost a slušnost.
Snímek Jimmyho tančírna měl být filmovou labutí písní osmasedmdesátiletého Kena Loache. Pokud tomu tak opravdu bude, režisérovo rozloučení není sice oslňující, přesto je důstojné a v kontextu jeho tvorby symbolické.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist