Jak reagují na cloud čeští zákazníci?
Za cloud se dá vydávat celá řada IT technologií a nutno říci, že Oracle uplatňuje poměrně přísná kritéria pro to, co označujeme jako Oracle Cloud.
Z našeho pohledu se jedná o čtyři úrovně služeb (IaaS, PaaS, SaaS a Data aaS), provozované ve třech základních modelech (veřejný, privátní a hybridní cloud). Farma virtualizovaných serverů se vzdáleným přístupem by naší definici zřejmě nevyhověla.
Z tohoto přísnějšího pohledu, ačkoli někteří hovoří o cloudu několik let, je ČR na samém počátku. Nicméně naprostá většina zákazníků cloudovou strategii má nebo na ní intenzivně pracuje.
Je přechod do cloudu náročný? Na co by si měli dát zákazníci pozor?
Z hlediska nasazení je jednoduchost pořizování a rychlost zprovoznění jednou z hlavních výhod cloudu. Z tohoto pohledu je důležitý "pouze" výběr dodavatele, který zajistí vysokou úroveň zabezpečení a představuje určitou garanci stabilní a kvalitní cloudové služby.
Obtížnější úkoly pak stojí před zákazníky, kteří musí zajistit migraci stávajících systémů do cloudu, integraci se stávajícími systémy nebo provoz hybridního cloudu. Tady rozhoduje použitá technologie, která by měla minimalizovat náklady na vývoj (žádné změny kódu podle druhu použitého cloudu) a také zkušenosti a kapacita dodavatele.
Roli hraje i velikost zákazníka, s tím totiž souvisejí úlohy integrace, provázanosti procesů. Významní dodavatelé však dobře chápou třídu problémů, kterou řeší "enterprise" zákazníci.
Které aplikace jsou pro provoz v cloud ideální a které ne?
Všechny aplikace dříve nebo později skončí v cloudu. Pokud z různých důvodů nebude vyhovovat veřejný cloud, vždy je možné tyto moderní aplikace provozovat v cloudu privátním.
IaaS, PaaS, SaaS - na co zákazníci slyší nejvíc a proč?
V pojetí Oraclu získává zákazník nejvyšší výhody, pokud se rozhodne pro nejvyšší úroveň cloud služeb, tedy v kontextu vaší otázky SaaS. Je to proto, že výhody obou nižších úrovní už jsou v nabídce SaaS obsaženy.
SaaS úroveň je také nejznámější díky tomu, že je na trhu nejdéle, Oracle provozuje tento typ služeb již 15 let. Naopak PaaS je relativní novinkou, má jinou úroveň služeb, kterou proto musíme řádně vysvětlovat.
Cloudové služby se rozmnožily aneb co všechno je dnes v cloudu - čtěte ZDE
Nástroje CRM míří do cloudu. SaaS řešení generují dodavatelům téměř polovinu obratu - čtěte ZDE
Je cloud relevantní jen pro komerční firmy nebo na něj slyší i veřejná správa? Jaký v tomto ohledu očekáváte vývoj? Jaké jsou bariéry a jaké naopak výhody?
Rozdílné požadavky na cloud mezi komerčními firmami a sférou veřejné správy jsou přeceňované. V samém základu se jedná o tytéž potřeby. Banky mají ty nejpřísnější kritéria pro zabezpečení uchovávaných informací a přístupu k nim a tato úroveň zabezpečení pokryje naprostou většinu aplikací pro veřejnou správu.
Také výhody cloudu jdou napříč sektory, protože jsou "apolitické": nižší náklady na vývoj a provoz aplikací, rychlejší reakce na nové podmínky a vyšší kvalita poskytovaných služeb. Jediným rozdílem je legislativa, která z pochopitelných důvodů vždy zaostávala za technologiemi.
Očekávám tedy, že i ve státní správě dojde k masivnímu přechodu na cloudové technologie v relativní krátké době. První zákazníky z tohoto sektoru již máme.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist