Čtyřiasedmdesátiletý architekt Vlado Milunić nechce, aby lidé využívali fotografie jím vyprojektovaných domů ke komerčním účelům. A především mu jde o světoznámý Tančící dům na Rašínově nábřeží v Praze, jehož je spoluautorem.
S tím, že se před domem, který vytvořil s Frankem Gehrym, fotí turisté a fotky si pak třeba vyvěsí na sociální sítě jako Facebook, nemá žádný problém. Ti, kdo fotografie jeho domu ale dál používají k svému obohacení, by mu ale podle něj měli platit. A stejně tak ti, kdo podobně použijí nějaký jiný motiv z jeho tvorby. A pokud mu za to, že využívají jeho dílo, nezaplatí, podá na ně žalobu.
Milunićův krok tak není podle jeho slov zaměřen proti běžným Čechům a turistům, ale podnikavcům, kteří se prý na jeho slávě chtějí přiživit. "Pokud na tom nebudou vydělávat, můžou dělat cokoliv," říká architekt právě v době, kdy Evropský parlament projednává novou směrnici, která má upravit volné šíření architektonických děl – takzvanou svobodu panoramatu – a praxi v Evropě sjednotit. Ta může Milunićově snaze výrazně pomoci.
Zatímco totiž v některých evropských státech architektonická díla ve veřejném prostoru autorský zákon chrání a není možné jejich fotografie či kopie používat ke komerčním účelům bez souhlasu autora, český autorský zákon to neřeší. Pořizování fotografií či kreseb děl ve veřejném prostoru není porušením autorského zákona.
Ještěd, Toyota a boj proti krádežím
Těch důkazů, jak je jeho Tančící dům zneužíván k prospěchu jiných, má přitom architekt chorvatského původu, který žije v Česku už šedesát let, tlustou složku. Fotografie slavné budovy na Rašínově nábřeží zdobí nejen stránky bedekrů, ale i propagační materiály různých firem či pozvánku na realitní veletrh. A jsou i na mnoha pohlednicích.
Domácí rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Tančící dům se ale také objevuje jako motiv znaku pražské realitní kanceláře, je na letáku, kterým pražský magistrát varuje turisty před kapsáři a staví na něm svou kampaň na přitáhnutí turistů do Česka i Ministerstvo pro místní rozvoj spolu s CzechTourismem. Uvedené složce pak vévodí reklama na vůz Toyota, kde v pozadí je na sobě splácán Tančící dům spolu s vysílačem na Ještědu.
Několik firem i pražský magistrát již architekt oslovil a vyzval je, ať fotografie jeho domu nepoužívají nebo za to zaplatí. Ale neúspěšně. Magistrát mu například řekl, že fotografii Tančícího domu nepoužívá ke komerčnímu účelu – a tedy s ní může libovolně nakládat.
A stejně tak mluví i CzechTourism. "Dokud se nezmění legislativa, považujeme moderní architekturu za součást veřejného prostoru a věříme, že s autorem návrhu vypořádá autorská práva zadavatel stavby," říká mluvčí instituce Markéta Chaloupková. Stejně jako magistrát nebo další instituce i CzechTourism prý používá veškeré výstupy výhradně k nekomerční propagaci České republiky.
Vždyť turisté utrácejí!
"Říkají, že na tom nevydělávají. Ale to je nesmysl. I díky tomu Tančícímu domu sem ti turisté jezdí a utrácejí – v hotelech, památkách a restauracích. A město z toho má profit," říká Milunić.
Ten chce navíc mít možnost i rozhodnout o tom, v jakém kontextu budou fotografie jeho domu použity. Aby například nesloužily v reklamě na nevěstinec či jiným dehonestujícím způsobem.
"Architekt je podle českého práva placený za to, že postaví stavbu, nikoliv z fotek lidi, kteří si budovu vyfotí. V Česku platí, že co stoji na ulici, je dovoleno fotit a dále využívat," oponuje právník, specializující se na autorské právo, a současně šéf Pirátů v pražském zastupitelstvu Jakub Michálek. Podle něj se architekt snaží jen zvýšit odměnu, která mu byla za stavbu už dříve vyplacena.
Michálek je přesvědčen, že architekt má nárok pouze ve vyloženě komerčních případech. "Žalovat Prahu za promo kampaň města je tak zcela absurdní," říká. Milunićovy požadavky jou podle něj za hranou zákona a zasahují do svobody panoramatu. "Architektům by se mělo platit jen jednou," dodává.
Čekání na komisi
"Lákají do Prahy na Miluničův barák, takže jim to také přináší prospěch. Je zobrazeno autorské dílo, které je mimořádné a přispěje k rozhodnutí Prahu navštívit," souhlasí advokát Antonín Janák, který je ředitelem ochranného autorského svazu Gestor a současně právním zástupcem Miluniče.
Janák již proto začal sepisovat výzvy, jež rozešle všem, kteří podle architekta Miluniče jeho dílo zneužívají.
"Oslovíme je s tím, aby přestali zasahovat do jeho autorských práv a aby uzavřeli smlouvu o využití díla. Pokud neuspějeme, budeme se soudit," říká.
Sám ale připouští: na razantní zásah se zatím nechystají a chtějí počkat, až Evropská komise schválí zmíněnou směrnici. Evropský parlament ji sice bude projednávat již příští týden, ale definitivní schválení je na samotné Evropské komisi a ta nerozhodne dřív než na konci roku.
"Pokud bude schválena, výrazně nám to usnadní práci," dodává Janák.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist