Tuzemské dechové kvarteto Clarinet Factory chtělo vydržet. A protože vydrželo, po dvaceti letech existence teď vystoupí na prestižním hudebním veletrhu Womex. Ten se uskuteční od 21. do 25. října v Budapešti.
Womex funguje jako velké hudební tržiště, kam si tisíce promotérů i ředitelů světových festivalů přijíždí vybírat interprety. I neznámé kapele může účast nastartovat kariéru v zahraničí.
"Vystoupení na Womexu by mohlo zúročit naše více než dvacetileté snažení, protože pokud tam vzbudíme zájem, je možné, že pak budeme jezdit a hrát pro publikum po celém světě," vysvětluje klarinetista a dramaturg Clarinet Factory Jindřich Pavliš.
Festival se odehrává na několika pódiích, přičemž na tom hlavním vystupují kapely vybrané porotou takzvaných sedmi samurajů − hudebních odborníků z celého světa. Jiní odborníci, tentokrát ale zaměření na východoevropskou hudbu, vytvořili dramaturgii pódia Duna, kde se představí také Clarinet Factory.
Kromě nich bude na Duně hrát osm sestav převážně z východní Evropy, například polští Sutari nebo maďarská Buda Folk Band.
Dostat se na hlavní pódium veletrhu chce každoročně více než 700 kapel. Z českých se to podařilo jen duu zpívajících violoncellistek Tara Fuki, které sem roku 2007 doporučil hudební novinář Petr Dorůžka, tehdy "jeden ze samurajů".
Hlavním kritériem výběru je podle něj originalita, inovace a žánrová i zeměpisná pestrost. "Prioritou jsou lokální tradice pojaté tak, aby překlenuly jazykovou bariéru, nikoli místní kopie anglosaského mainstreamu," vysvětluje Dorůžka, podle něhož v Česku není mnoho skupin, které by měly šanci na Womexu uspět.
"Folkloristicky zaměřené muziky v krojích, o kterých panuje přesvědčení, že jsou typické pro Čechy a Moravu, publikum na Womexu příliš nezajímají. Nemluví současným hudebním jazykem, drží se muzeálně zakonzervovaných klišé," myslí si Dorůžka.
Podle Jindřicha Pavliše jsou v tomto ohledu Clarinet Factory jiní. Letošní porotce Womexu zaujali už na loňské oborové přehlídce Czech Music Crossroads, který probíhá těsně před festivalem Colours of Ostrava.
"Naše tvorba se naprosto vymyká zaběhané představě, co se dá od kapely z daného regionu čekat. Nejsme pop-music ani typická world music, saháme i do tradic klasické hudby," tvrdí Pavliš a dodává, že atypický je také zvuk Clarinet Factory, postavený na klarinetech, basklarinetech a samplech.
Clarinet Factory kromě Pavliše tvoří klarinetista Luděk Boura, klarinetista a zpěvák Vojtěch Nýdl a basklarinetista Petr Valášek. Poznali se při studiu na pardubické konzervatoři, začínali úpravami klasické hudby a jazzu, ale zhruba deset let už pouze komponují.
I díky spolupráci s tanečníky i divadelníky Clarinet Factory postupně přestali rozlišovat mezi žánry a začali je kombinovat. "Náš sen byl, abychom vydrželi a hráli jsme, tu a tam vycestovali a občas se nám to i vrátilo na živobytí. Což se splnilo. A pokud se teď stane něco navíc, bude to jedině příjemný bonus," dodává Pavliš.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist