S pojmy domácí koncert nebo hudební salon si sotva někdo spojí Rudolfinum. Mezzosopranistka Magdalena Kožená se svým manželem Simonem Rattlem v roli klavíristy a přáteli ale do pražského koncertního sálu v úterý večer vnesli především atmosféru bezprostředního hraní pro radost. Volně sestavený program obsahoval pozoruhodné návaznosti i nelogické zvraty a kolem pěvkyně se střídaly špičkové komorní sestavy hudebníků podle toho, jak bylo zrovna potřeba.

Nestává se často, aby se na jednom pódiu sešli v komorním ansámblu hudební ředitel Berlínské filharmonie Rattle, přední hráči a hosté téhož orchestru, první klarinetista Londýnského symfonického orchestru a ještě jeden výborný dirigent navíc. Pojem "superskupina" se ve vážné hudbě nepoužívá, ale v tomto případě by byl namístě.

Jednotlivé části programu procházely proměnlivými náladami, někdy až v přehnaných kontrastech. Nejsilnějšími spojovacími prvky byly zpěv Kožené a shakespearovské inspirace.

Úvodní Věčná píseň francouzského romantika Ernesta Chaussona přinesla atmosféru nekonečné touhy jako impresionistickou ozvěnu Wagnerova Tristana a Isoldy. Velký hudební zvrat vnesly následující Tři písně na texty Williama Shakespeara. Igor Stravinskij je napsal v roce 1953 se svérázným využitím tónových řad, které kdysi do hudby přinesl jeho současník a oponent Arnold Schönberg.

U Shakespeara zůstaly i Tři Oféliiny písně Richarda Strausse. V hudebním ztvárnění scény Oféliina šílenství skladatel nezapřel operní praxi ani schopnost barvitě vylíčit extrémní emoce. Kožená často pojímá písně jako malé hudebně-dramatické etudy a zde měla k dispozici bezvadný materiál. Malgašské písně Maurice Ravela uzavřely první půli koncertu návratem k impresionistickému líčení nálad okořeněnému exotickými vlivy.

Ve druhé polovině se program vrátil k Shakespearovi: Johannes Brahms zhudebnil scénu Oféliina šílenství, stejně jako Strauss, použil ale jiný překlad a především hudební prostředky. Z doprovodného smyčcového kvarteta se barvou zvuku lehce vydělovala viola Amihaie Grosze. Jeho hvězdná chvíle přišla v následujících Dvou písních téhož skladatele, v nichž se violistův nástroj stal rovnocenným hlasem ke zpěvu Magdaleny Kožené. Klavírní doprovod Simona Rattla se držel hodně v pozadí, stejně jako po celou dobu koncertu.

Téměř coby "kopanec" vyznělo po zamyšleném a záhadném Brahmsovi zařazení Říkadel Leoše Janáčka. Kratičké, rozverné skeče vtrhly do Rudolfina jako parta povykujících dětí do kostela. Kromě stylově bezvadného klarinetu Andrewa Marrinera doprovodili Koženou i ostatní členové ansámblu jako spontánní pěvecký sbor.

Závěrečný výběr z písní Antonína Dvořáka působil důvěrně. Měla na to vliv nejen samotná Dvořákova hudba, ale i výběr populárních titulů. Ve směsi z cyklů Cigánské melodie, Čtyři písně a V národním duchu doprovázel Koženou celý sedmičlenný soubor, písně pro něj upravil Duncan Ward.

Smyčcové kvarteto sice na koncertu neznělo úplně jednotně jako dlouhodobě spolupracující a sehraný soubor, Simon Rattle byl přítomen víc jako hybatel hudebního nastudování než oslnivý klavírista a dramaturgie nelogicky skákala od jedné věci ke druhé. Všechno ale spojovala a zastřešovala atmosféra samozřejmého a spontánního hraní podloženého virtuózní technikou a muzikálností jakoby mimochodem, ve druhém plánu. A co může být lepšího, než když se sejde pár přátel a zahrají si jen tak pro radost.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist