Výstižně charakterizovali vztah mezi marketingovým a prodejním oddělením nestor marketingových teorií Philip Kotler a jeho kolegové Neil Rackham a Suj Krishnaswamy. Přirovnali jej k Montekům a Kapuletům, rodinám ze Shakespearova dramatu Romeo a Julie.
U znesvářených stran vidíme typické příznaky meziskupinových konfliktů, jako jsou nepřátelská atmosféra, podceňování protistrany, negativní stereotypy a předsudky, snaha o nadřazenost, oslabení vzájemné důvěry, nedostatek soudržnosti a pozitivní komunikace. Dlouhotrvající nesoulad marketingu a prodeje, oddělení přímo zodpovědných za úspěch firmy na trhu, může mít pro firmu závažné důsledky. Ať už v podobě snížení efektivity marketingových a obchodních aktivit, nebo v ohrožení konkurenceschopnosti a poškozování značky.
Mezi časté příčiny neefektivní spolupráce patří rozdílné postoje, způsob myšlení i úroveň vzdělání. Zaměstnanci obchodního oddělení jsou silně orientováni na výsledky a krátkodobé cíle. Jejich práce je individuální, rutinní, zaměřená na osobní vztahy. Marketéři jsou nastaveni přesně opačně. Jsou analytičtí, orientovaní na výrobek a značku, mají především dlouhodobé cíle a pracují v týmu.
Kromě odlišného kvalifikačního, osobnostního a pracovního profilu situaci někdy komplikují i rozdílně nastavené principy odměňování a cíle. Cíle bývají v rozporu i přesto, že mají směřovat ke společnému výsledku (podílu na trhu, zisku, obratu) definovanému celofiremním byznysplánem. Bitva Monteků a Kapuletů každoročně vrcholí při rozdělování rozpočtu. Jeho výše totiž v mnoha firmách odráží moc a sílu prodejních a marketingových ředitelů.
Není náhodou, že oblast integračních, tedy spojujících mechanismů představuje v akademické rovině nejčastěji zkoumané téma v rámci studií orientovaných na eliminaci třecích ploch mezi prodejem a marketingem. Na hlavních principech panuje shoda. Jako nejefektivnější je zmiňována obousměrná komunikace, která ovšem musí mít řízenou formu, aby se nestala zahlcující a obtěžující. S ní úzce souvisí otevřený přístup k datům, informačním zdrojům a vypracovaným analýzám.
Mnoho autorů vidí nezastupitelnou úlohu při zvyšování úrovně spolupráce v nastavení společných cílů, které musí být spojeno se stejnou mírou aktivity a stejně nastavenou odměnou obou stran. V této souvislosti se nabízí spojení oddělení prodeje a marketingu do jednoho celku s jednotným vedením. Mnoho zastánců tento přístup ale nemá, protože přirozené požadavky na práci prodejců a marketérů jsou velmi rozdílné a pouhé spojení do společného oddělení negativně ovlivňuje flexibilitu a efektivitu jejich práce.
Významným spojujícím mechanismem je vytváření týmových projektů. Řešitelský tým tak tvoří zástupci marketingu i prodeje s dobrými neformálními vztahy. Výzkumy ukazují na jeden důležitý aspekt: hlavní roli při nastavování zdravé spolupráce mezi marketingem a prodejem musí hrát vrcholový management. Měl by aktivně přistupovat k řešení konfliktů a zdůrazňovat přínosy harmonického vztahu obou oddělení.
Nejnovější výzkumy naznačují, že důvody vzniku konfliktů mezi prodejem a marketingem zůstávají po dlouhou dobu víceméně beze změny, přestože k odstranění bariér řešení existují. Je otázkou, do jaké míry jsou zodpovědní manažeři o jejich existenci informováni.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist