Ambiciózní hudební drama z produkce HBO nazvané Vinyl vstoupilo o třetí hodině ranní středoevropského času v celosvětové premiéře i na tuzemské televizní obrazovky.

Jeden z nejočekávanějších seriálů letošního roku, který producentsky i autorsky zaštítili režisér Martin Scorsese a zpěvák skupiny The Rolling Stones Mick Jagger, se vrací do dob, kdy pouštění vinylových desek bylo rituálem a slogan Sex, drogy a rock'n'roll ještě výstižně pojmenovával způsob života a nebyl jen marketingově nafouknutou bublinou.

S nápadem natočit epický film, který by mapoval historii hudby několika dekád, přišel Mick Jagger před dvaceti lety, kvůli rozsáhlosti příběhu se ale nakonec s Martinem Scorsesem rozhodli námět přepracovat do seriálové podoby. Režie dvouhodinového pilotního dílu se ujal sám Scorsese.

Příběh je zasazen do New Yorku v roce 1973 a prostřednictvím postavy vyhořelého ředitele krachující nahrávací společnosti sleduje americkou hudební scénu, na níž začínají klíčit zárodky punku, diska i hip hopu.

Třiasedmdesátiletý Scorsese s režijní suverenitou a mladistvou energií vykresluje svět, který nepochybně důvěrně zná a v němž se smyslem pro detail rozvíjí provázané příběhy mnoha postav zapojených tak či onak do hudebního byznysu. Kaleidoskopicky strukturované drama, které pracuje i s "flashbacky uvnitř flashbacku", způsobem nasvícení, využitím barev či výběrem kostýmů i hereckých tváří evokuje temně podmanivou atmosféru New Yorku 70. let, jak ji Scorsese v roce 1976 zachytil v dramatu Taxikář.

Desetidílný seriál hudebně přeskakuje v širokém rozpětí od blues k punku a k dalším žánrům, podobně jako kdyby posluchač na rozhlasovém přijímači přelaďoval jednu stanici za druhou.

Příběh rafinovaně mísí fikci s realitou: smyšlené postavy se setkávají či odkazují na řadu skutečných hudebních hvězd − od Bo Diddleyho přes Roberta Planta a Alice Coopera až k Davidu Bowiemu a Lou Reedovi − anebo celebrit typu Andyho Warhola.

Na seriálu se producentsky a scenáristicky podílí Terence Winter, spoluautor gangsterských ság Rodina Sopránů a zejména Impérium − Mafie v Atlantic City, jejíž pilotní díl Scorsese také režíroval. A přestože se série Vinyl neodehrává v gangsterském podsvětí, ale v excentricky rozjetém kolotoči hudebního byznysu, i do něho občas zasahují identické mafiánské praktiky, násilí a rasismus.

Jeho mechanismy jsou zároveň promazávány podobně hýřivou zhýralostí a pozérským cynismem jako v dramatu Vlk z Wall Street, dalším Winterově společném projektu se Scorsesem.

Věrohodnost filmů z rockového prostředí je přímo závislá na schopnosti tvůrců inscenovat atmosféru koncertních vystoupení. Vinyl se vyznačuje jedinečným smyslem pro dobovou autentičnost, neboť právě Scorsese má s natáčením koncertů bohaté zkušenosti. Především Jaggerův syn James v roli zpěváka fiktivní skupiny The Nasty Bits je esencí nefalšované punkové nadrženosti, jež mu srší z rozběsněných očí.

Fascinující výkon v hlavní roli bezskrupulózního, prchlivého, temnými stíny minulosti i současnosti pronásledovaného šéfa nahrávací firmy, jenž prožívá těžkou pracovní i osobní kocovinu, podává Bobby Cannavale, držitel ceny Emmy za seriál Impérium − Mafie v Atlantic City.

Jeho postava prochází různými emocionálními stavy i během jediného záběru, jak dokládá zejména strhující scéna z vystoupení kapely New York Dolls. Její píseň příznačně nazvaná Personality Crisis v Cannavaleově postavě zažehne nečekanou živočišnou jiskru. Podobně opojně nakažlivého účinku dosahuje i většina scén Scorseseho pilotního dílu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist