Užívání halucinogenů může někdy místo příjemného zážitku způsobit mizerný úlet − bad trip. Italský skladatel Fausto Romitelli, který zemřel jedenačtyřicetiletý v roce 2004, chápal tuto inspiraci jako obecné vyjádření pokřiveného vnímání reality. Provedením jeho kompozice nazvané Professor Bad Trip zahájil Orchestr Berg v pondělí v Českém muzeu hudby svou 16. sezonu.
U zrodu skladby stálo několik nehudebních vlivů. Prvním je pseudonym undergroundového výtvarníka Gianluky Lericiho, který dal skladbě Professor Bad Trip název. Druhým jsou experimenty s halucinogenními látkami − především s mezkalinem −, které ve svých textech popsal malíř a spisovatel Henri Michaux. A posledním je trojice studií slavného malíře Francise Bacona k portrétu jeho stejně proslulého kolegy Luciana Freuda.
Kompozice Professor Bad Trip se skládá ze tří takzvaných lekcí, z nichž každá se dívá na stejný hudební materiál z jiného úhlu pohledu.
Nejsilnějším hudebním vlivem v tvorbě skladatele Romitelliho je spektralismus − styl vycházející z analýzy zvukového spektra, který buduje výsledný tvar z jemných odstínů zvuku. Ten je pro něj základním stavebním materiálem sám o sobě.
Romitelli pracuje se zvukem jako s hromadou rozdílných a nesourodých kusů, které převrací na všechny strany, kroutí je, natahuje a osekává. Nakonec je ale složí do jednolitého a konzistentního tvaru, z nějž nic nevyčnívá. Jako kameník, který z hromady neroztříděných kamenů postaví perfektní zeď.
Romitelli reflektuje i vlivy rockové a taneční hudby. Vyhýbá se ale jejich rytmickým a harmonickým klišé, pořád jde především o zvuk. Ve skladbě se objeví ohlasy psychedelických kapel šedesátých let i elektronický zvuk jako ozvěna trance party. Melodie tu neznamená skoro nic.
Orchestr Berg se kromě orientace na soudobou hudbu zaměřuje také na vytváření specifických událostí. Z každého koncertu čiší snaha zasadit hudbu do odpovídajícího místa a obklopit ji přiléhavými okolnostmi. Bylo tomu tak rovněž v Českém muzeu hudby.
Volba místa v sobě skrývá ironii. Forma profesorských přednášek patří do instituce, která je konzervativní z podstaty. Tripovým námětem a obsahem se z ní ale vymyká. Kus ironie čiší také z opačného pohledu, který dnes už vnímá halucinogeny, psychedelii nebo trance jako muzeální exponáty.
Orchestr Berg
Fausto Romitelli: Professor Bad Trip / Lesson 1, 2 & 3
Praha, České muzeum hudby, 7. března
Důležitější je ale hudební vyznění a to vyšlo na jedničku, navzdory akustickým podmínkám sálu muzea. Rozlehlá a několik pater vysoká místnost má nepříjemný dozvuk. Skladba Professor Bad Trip se provozuje amplifikovaná, přitom se podařilo vytvořit výborně čitelný zvuk. Nepokřivenou realitu připomínaly za okny projíždějící tramvaje a nahlížející kolemjdoucí.
Dirigent Peter Vrábel dbal na propracování dynamické struktury, v níž byly party jednotlivých nástrojů velmi dobře čitelné a zároveň tvořily soudržný celek. Orchestr Berg hrál jako vynikající komorní ansámbl, v němž má každý hudebník plnou odpovědnost za svůj výkon jako sólista, ale zároveň je členem sehraného kolektivu.
Pauzy mezi lekcemi doprovázely videoprojekce vytvořené ze tří Baconových studií a Lericiho děl připomínajících graffiti. Videoprojekce i světelný design v bílém tónu však byly omezeny na minimum, takže v centru pozornosti zůstala hudba. Zasloužila si to samotná skladba i kvalita jejího provedení.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist