Znáte ten hororový pocit. Rozhlížíte se, všechno vypadá docela normálně, ale něco chybí. Něco důležitého. Něco, co zažíváte denně a čerpáte z toho jistotu jakési domácké normality.
Je devět hodin ráno, projíždíme Oslem, hlavním městem Norska, a cosi je jinak. Není tu něco, co v Praze JE. Co to ksakru může být… Co je divně?! Už to mám! Chybí tady dopravní zácpa!
"Mně už to ani nepřijde," směje se Dag Hoystad z ekologické organizace Naturvern. "Tady se do centra města už skoro nejezdí. Jednak to většině lidí přijde tak nějak hloupé, když můžou nechat auto bez problémů na okraji a pokračovat veřejnou dopravou. A taky se za vjezd do centra Osla platí, takže si to každý dvakrát rozmyslí."
Vzhledem k tomu, že jedeme zjistit, jak to v Oslu dělají, že se stávají nejekologičtějším městem světa, a co si z toho můžeme vzít v Česku, je tahle první mimoděčná lekce docela užitečná. Kombinace odpovědnosti a jemných pobídek evidentně funguje.
Nejzelenější město světa
V Oslu to myslí se životním prostředím zatraceně vážně. Už nyní je 700tisícová metropole Norska "nejzelenějším" městem Evropy. A chce jít dál. Do roku 2020 tady mají klesnout emise CO2 na polovinu úrovně roku 1990. A do patnácti let je chtějí srazit, jako ve vůbec prvním městě na světě, prakticky na nulu.
U nás bychom asi skepticky řekli, že jde jen o momentální politickou náladu, která se může změnit tak rychle jako dubnové počasí. Ale když se zastavíme na radnici v Oslu, vypadá to úplně jinak. Nyní sice vedou norskou metropoli socialisté, ale s plánem na bezemisní město přišlo už minulé konzervativní vedení.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.