Dopravní policisté po celém Česku chodí v těchto dnech na školení: učí se přesná pravidla, která jim nově umožňují přímo na silnici zakázat řidičům s poškozenými auty další jízdu. Seznam 13 závad je zapsaný v nové vyhlášce, která má dostat ze silnic nebezpečná vozidla − například ta, která špatně brzdí, teče z nich olej, mají prasklé přední sklo, úplně sjeté pneumatiky nebo prorezlou karoserii.
Pokud policista některou z tuctu vad odhalí, majiteli takového auta nařídí odtah. Zároveň mu zabaví registrační osvědčení neboli malý technický průkaz, který pošle na příslušný úřad s registrem vozidel.
Řidič s takovým autem nesmí jezdit, dokud závadu nenechá odstranit a vůz neprojde technickou kontrolou.
Pokud to neudělá, bude jezdit načerno. Pak mu hrozí až dvacetitisícová pokuta a roční zákaz řízení.
1. Absence nebo odstranění podstatné části výfukového systému.
2. Poškození brzdového systému vylučující jeho použití, zejména vyřazení jeho části z provozu, destrukce brzdových kotoučů a obložení.
3. Absence čelního skla nebo jeho poškození na více než 50 % plochy.
4. Zjevné nadměrné úniky provozních kapalin.
5. Koroze nebo praskliny nosných částí zjevně narušující pevnost rámu nebo karoserie.
6. Opotřebení nebo poškození pneumatik odhalující nosné vrstvy.
7. Deformace rámu nebo karoserie dosahující sloupku A, u motocyklů značné deformace základních prvků rámu.
8. Deformace nápravy včetně jejího uložení mající vliv na její pevnost.
9. Zjevná deformace uložení motoru, například utržené úchyty, posunutí motoru.
10. Deformace karoserie zasahující do vnitřního prostoru osádky vozidla.
11. Deformace hlavních částí systému řízení, které zjevně ovlivňují bezpečné ovládání vozidla, například převodky, posilovače, spojovací tyče, hřídele volantu.
12. Zjevné deformace nebo praskliny kol.
13. Zjevný únik výfukových nebo jiných jedovatých plynů do prostoru řidiče nebo prostoru pro přepravu cestujících u vozidla kategorie
M2 a M3.
Vyhláška je součástí silničního zákona platného od letošního února.
Teprve koncem dubna ale ministerstvo dopravy přesně vyjmenovalo případy, při kterých policie může technický průkaz zabavit. Proto policisté vše studují až nyní.
S praxí zatím nemají zkušenosti, a proto není dostupná ani statistika prvních případů.
Podle ředitele celorepublikové dopravní policie Tomáše Lercha budou díky této pravomoci jeho podřízení snáze vyřazovat ze silnic nebezpečné vraky, kterých jezdí po Česku tisíce.
Jsou to zejména amatérsky opravená bouraná auta nebo naopak díla profesionálních podvodníků, kteří dokážou z karoserií a součástek několika havarovaných vozidel sestavit jedno.
Nadto Češi vlastní přestárlý vozový park. Podle statistik převyšuje průměrné stáří aut v Česku čtrnáct let.
"Reagujeme na to, že se na silnicích pohybují vozidla v tak špatném technickém stavu, ať už
kvůli údržbě, nebo neodborné opravě, že jsou životu nebezpečná jak pro samotné řidiče, tak pro ostatní účastníky silničního provozu," říká ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Pravomoc zabavit přímo na silnici malý technický průkaz přitom není služebně starším policistům neznámá. Vrací se po 16 letech, kdy jim ji sebrala reforma státní správy − rušení dopravních inspektorátů a převod některých kompetencí z policie na úřady.
Opoziční poslanci, zejména z ODS, návrat kompetencí při schvalování ve sněmovně
kritizovali a argumentovali zbytečným posilováním policie a hrozbou šikany na silnicích. Podle ministra Ťoka je však vyhláška napsaná tak, že nebude obtěžovat řidiče s menšími technickými závadami.
Staronovou pravomoc policie uvítali dopravní odborníci. "Pravidla jsou rozumně stanovena. Uváděné závady ohrožují životy a opatření by mělo vyloučit z provozu skutečně nebezpečné vraky," řekl Robert Vacek z Autoklubu ČR.
Podle mluvčího Ústředního automotoklubu Petra Vomáčky ale třeba Rakušané mají systém ještě vylepšený. Majiteli auta ve špatném technickém stavu zabaví rovnou registrační značky. To je na první pohled viditelnější újma. S takovým vozidlem je mnohem těžší jezdit, protože jde o přestupek, za který hrozí kromě pokuty ještě rok zákazu řízení.
Čeští policisté mohou zadržet malý technický průkaz nejen za jednu z 13 nebezpečných závad, ale i za širší škálu jiných vážných nedostatků. U nich ale platí mírnější režim. Řidič může dál jezdit a na odstranění dostane 30 dnů. Pokud prokáže nápravu, úřad mu průkaz vrátí. Když to ve lhůtě nestihne, technická mu propadne.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist