Ministru dopravy Danu Ťokovi (za hnutí ANO) se vážně komplikuje plán, že vysoudí pro stát miliardu za zával, kvůli němuž zůstává dálnice D8 na sever už tři roky nedokončená.

Ťok před dvěma týdny oznámil, že podle expertního posudku zával zavinil kamenolom u vesnice Dobkovičky. A proto že bude po jeho vlastnících u soudu vymáhat miliardové odškodnění.

Jenže podle zjištění HN se proti takovému závěru ohradili sami autoři expertizy z Akademie věd. Ministru Ťokovi minulý týden napsali, že o závěrech studie informoval tendenčně − čistě v neprospěch kamenolomu. A žádají ho, aby vše uvedl na pravou míru.

10. prosince

je nejzazší termín, kdy má být dálnice D8 otevřena. K závalu došlo u Lovosic v noci ze 6. na 7. června 2013.

"Jakožto zpracovatelé posudku nemůžeme souhlasit se současnými jednostrannými výstupy ministerstva dopravy, které označují za jediného viníka sesuvu na dálnici D8 lom Dobkovičky," napsal ministrovi Josef Stemberk, ředitel Ústavu struktury a mechaniky hornin při Akademii věd v jednostránkovém dopise, který HN získaly. "V případě přetrvávání výše zmíněného tendenčního výkladu nezbyde než se od tohoto výkladu veřejně distancovat," stojí také v dopise. K sesuvu došlo v noci ze 6. na 7. června 2013 mezi Úpořinami a Chotiměří u Lovosic. Po vytrvalých deštích se tam utrhla masa půdy a kamení o ploše 400 krát 600 metrů, přeťala trasu rozestavěné dálnice a zasypala i 200 metrů železniční tratě.

Máme posudek. Ale je tajný

Ministerstvo dopravy při hledání viníka tlačil čas: podle zákona se musí uplatnit škoda do tří let, jinak by byl nárok promlčený. Úřad nakonec zažaloval firmu Kámen Zbraslav, jíž blízký kamenolom patří. "Ve studii, kterou jsme získali po vyhodnocení vlivu různých faktorů na sesuv, je za zásadního viníka označen lom," prohlásil Ťok před dvěma týdny na tiskové konferenci přímo na místě sesuvu.

Lom podle něho přetěžuje kamennou drtí svah, do nějž se dálnice zařezává. Když se k tomu přidá podmáčení, může se podobný sesuv podle Ťoka opakovat. "Nemůžeme čekat, až se znovu něco stane. Musíme vyvinout všechny nutné kroky k tomu, abychom tento problém zastavili," dodal tehdy Ťok s tím, že by se měl kamenolom v budoucnu zavřít. Odborníci z Akademie věd, u nichž si ministerstvo zadalo posouzení příčin havárie, ovšem Ťokovi oponují, že příčina sesuvu je mnohem složitější. Vyzývají, ať ministr jejich posudek zveřejní, aby se každý mohl přesvědčit, jak své zkoumání uzavřeli. Sami to bez souhlasu ministerstva nesmějí udělat.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Ředitel vědeckého ústavu Stemberk nadto ministra v dopise upozorňuje, že až dojde spor státu proti kamenolomu k soudu, budou jeho lidé určitě přizvaní ke znalecké výpovědi. "A tudíž budou, dříve nebo později, nuceni vypovědět pravdu a nezamlčet nic o kompletních závěrech jimi zpracovaného posudku," píše v dopise Stemberk. Ředitel ústavu nechce o posudku a výzvě ministrovi veřejně mluvit. Přes svou asistentku se omluvil, že o rozhovor na tohle téma nemá zájem. Ministrův mluvčí Tomáš Neřold uvedl, že Ťok při ohlašování žaloby nemluvil jen o jednom posudku prokazujícím chybu kamenolomu − takových expertiz je prý víc. Jaké to kromě posudku z Akademie věd ještě jsou, ale neupřesnil.

"Lom je spouštěč, ne pachatel"

Problém je, že nikdo uvnitř ministerstva a Akademie věd dnes stoprocentně neví, jak posudek vyznívá. Ministerstvo expertizu odmítá zveřejnit s tím, že bude teprve sloužit jako důkaz u soudu. Miloslava Pošvářová, bývalá šéfka úseku kontroly staveb na Ředitelství silnic a dálnic, říká, že závěry posudku zná. Potvrzuje, že lom byl spouštěčem zhroucení svahu − nikoliv ale viníkem. A že zodpovědné je Ředitelství silnic a dálnic jako investor, projektanti i stavební firma. Podle Pošvářové nikdo například při plánování dálnice neřešil, že trasa vede nestabilním územím, kde podobné sesuvy hrozí. Místo dálnice zapuštěné do svahu by bylo lepší, kdyby ji projektanti vedli tunelem. Podcenilo se prý také odvodňování stavby. "Ten lom je tam už sto let, všichni o něm věděli. Takže se mu měl přizpůsobit charakter stavby," tvrdí Pošvářová, která kvůli těmto údajným chybám podala před týdnem trestní oznámení na neznámého pachatele.

"Spekulace jsou to populární, ale dálnice už tady prostě vede. Moji předchůdci udělali nějaká rozhodnutí a já musím respektovat, že tady byla vynaložena poměrně velká investice. Povinností resortu je nyní umožnit, aby se tady dalo jezdit," odpověděl už začátkem června ministr Ťok na otázku, jestli není chyba i na straně státu.

Majitelé kamenolomu jsou odhodlaní se u soudu bránit. "Bude to souboj posudků," tipuje Petr Sedláček, advokát firmy Kámen Zbraslav. Firma si ostatně nechala už dříve zpracovat vlastní posouzení, podle kterého za sesuv neodpovídá: mělo k němu dojít právě kvůli nevhodné trase v kombinaci s dešti.

Práce na otevření dálnice stále pokračují. Ředitelství ujišťuje, že nejdéle do 10. prosince se po ní bude jezdit až do Německa.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist