Pondělní premiéra opery Martina Smolky nazvané Bludiště seznamů začíná v pražském divadle Alfred ve dvoře rozvážným odříkáváním řecké abecedy.

Čtyři účinkující, označení jako mluvci, stojí po stranách publika a postupně si předávají slovo. Po řecké abecedě přicházejí číslovky, pak pádové otázky, vyjmenovaná slova. A další a další seznamy řazené podle abecedy nebo témat. Je to příval poznání, ve kterém se posluchač postupně ztrácí.

Za chvíli ale začne působit zvláštní kouzlo. Ze slov se vytrácejí významy a na jejich místo přichází osvobozený zvuk. Najednou není důležité, co se říká, ale jak se to říká. Rytmus, melodie, intonace a poloha čtyř perfektně secvičených a provázaných hlasů strhávají veškerou pozornost na sebe.

Čtyři lidské hlasy v mezihrách střídá smyčcové kvarteto doplněné o klavír a harfu. Zhruba v hodinu a čtvrt dlouhé opeře, kterou divadlo ještě dnes uvede v repríze, trvá dlouho, než se hlasy a nástroje rozezní zároveň. A uplyne mnohem delší doba, než se poprvé ozve zpěv. Vysoký mužský hlas v sopránové poloze zazáří prostorem jako vyleštěný a jen nakrátko odhalený šperk.

Opera Bludiště seznamů vznikla na motivy stejnojmenného bestselleru Umberta Eca. Zároveň se jedná o přepracovanou operu Sezname, otevři se!, kterou Smolka před dvěma lety napsal na objednávku ostravského festivalu Dny nové opery.

Původní verze počítala s jevištěm velkého operního divadla, sólisty, orchestrem i sborem. Současná komorní podoba působí úplně jinak, v malém divadle jsou účinkující na dosah ruky. Slova a hudba nepřicházejí z dálky, ale z bezprostřední blízkosti a konkrétních míst, pohyb účinkujících se dá sledovat i se zavřenýma očima. Nejsou to divadelní postavy, ale pohyblivé zdroje zvuku.

Ve velké ostravské inscenaci hrály důležitou úlohu pasáže z románu Itala Calvina Neviditelná města. Poeticky mlhavé vyprávění vytvářelo příběh o cestě kolem světa. Sice jen nejasně tušený, ale přece přítomný. Teď z něj v Bludišti seznamů zůstaly jen náznaky.

Výsledek proti původní verzi není zjednodušený, ale koncentrovaný − místo rozptýleného světla přináší pronikavý paprsek. Zároveň má pro účinkující praktickou rovinu, s menším představením lze snáze cestovat. Naopak přenést někdejší ostravskou inscenaci do jiného divadla by bylo prakticky nemožné.

Režisér a autor libreta Jiří Adámek nastudoval Bludiště seznamů se členy své divadelní skupiny Boca Loca Lab. Jejich perfektní souhra a především krásná a kultivovaná řeč jsou úžasné, stejně jako schopnost trefit se do přesné intonace mluveného slova a vytvářet rytmicky bezchybné recitační ansámbly. Kontratenorista Jan Mikušek odvádí špičkový výkon.

Kvarteto Pavla Bořkovce, klavíristka Jana Holmanová a harfistka Hedvika Mousa Bacha musely při pondělní premiéře zápasit s extrémně suchou akustikou divadla. Obstály ale se ctí a především tiché pasáže dokázaly zahrát až na hranici slyšitelnosti, ale přitom z nich nic nepoztrácet.

Potřeba vytvářet seznamy je patrně stejně stará jako lidské poznání. Abeceda, periodická soustava prvků, slovníky, rodokmeny − to vše jsou seznamy. Jejich účelem je dát věci do správné přihrádky, udělat v nich pořádek. Přeneseně vzato jde o jakési turistické průvodce, které člověka uchrání od bloudění v hypermarketu i ve světě.

Podle opery Martina Smolky lidstvo nebloudí mezi věcmi, ale v záplavě informací. Bludiště seznamů publiku napovídá, že není potřeba hledat přesnou pravdu. Stačí se nechat vést intuicí a vnitřní krásou, které vedou k nalezení pevného bodu ve vesmíru.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist