Vtip, že novou hymnu pro českou fotbalovou ligu natočí skupina U2, se nakonec v praxi nezrealizoval. Nicméně k předělávce letitého hitu irské čtveřice Where the Streets Have No Name (Tam, kde ulice nemají jména) na Where The League Has No Name (Tam, kde liga nemá jméno) jsme v jistém slova smyslu opravdu neměli daleko. Z ligy beze jména se na ePojištění.cz ligu změnila prakticky za vteřinu dvanáct, den před pátečním prvním zápasem nového ročníku soutěže.
Poněkud krkolomný název soutěže vyvolal četné vtípky, jež nabalujíce se na sebe v letu na sociálních sítích vytvořily pověstnou sněhovou kouli. A právě ta zajistila firmě, jejímž hlavním podílníkem je úspěšný jedenatřicetiletý dravec na poli internetového byznysu Jan Barta, první mocnou vlnu marketingové kampaně.
Zdá se, že za relativně málo peněz Barta a spol. opravdu dostanou spoustu muziky. "Detailní informace kolem financí nezveřejňujeme. Je to však v intencích dřívějších kontraktů," řekl Dušan Svoboda, předseda Ligové fotbalové asociace.
Organizace
První a druhou ligu řídí soutěžní ředitel Tomáš Bárta, nově zaměstnanec Ligové fotbalové asociace. Pod ni spadá i disciplinární komise. Vůči jejím verdiktům se lze ohradit u odvolací komise, kterou však i nadále zastřešuje Fotbalová asociace ČR – stejně jako nově ustanovenou Etickou komisi, která by řešila kauzy přesahující běžné dění na trávníku, kupříkladu případy spojené s korupcí či dopingem.
Politické narovnání
Liga ve výkonném výboru FAČR ztratila pozici statutárního místopředsedy, po fotbalových volbách v létě 2017 klesne počet zástupců profesionálních soutěží v exekutivě FAČR ze čtyř na dva.
Obchodní dohody a finanční toky
Televizní a marketingová práva na ligu z FAČR na LFA přejdou v létě 2018. Poté bude LFA výkonnostnímu fotbalu vyplácet sedm milionů korun ročně. Naopak LFA do budoucna získá podíl 15 procent ze základního výnosu za postup národního týmu na turnaje typu Euro či MS. Od ledna 2017 pak bude LFA zapojena do rozhodování o využití dotací na mládež a rozvoj talentů, a to do výše 30 procent.
Hned několik obvykle velmi dobře informovaných zdrojů, které mají blízko k vedení českého fotbalu, se ale shoduje, že zatímco předchozí titulární sponzor ligy Synot platil až 80 milionů korun ročně, ePojištění.cz pozici zajišťující velké množství mediálních citací pořídilo nejvýše za 35 milionů korun. Podle některých ještě laciněji.
Když si k tomu navrch připočítáte databázi zhruba 300 tisíc členů Fotbalové asociace ČR, již ePojištění.cz dostane k dispozici pro nabídky operátorů svých call center, zdá se, že Barta a spol. uzavřeli velmi výhodný obchod. Z pohledu fotbalových činovníků, kteří jej, zjevně v časovém presu, nakonec realizovali, už se samozřejmě tak moc výhodný nezdá.
Do hry vstoupí ještě Fortuna
Situaci má ještě zachránit nový kontrakt se sázkovou kanceláří Fortuna s ročním příspěvkem kolem 25 milionů korun. Potíž je v tom, že do sponzorského poolu nejvyšší soutěže patří Tipsport, a to s potvrzenou exkluzivitou pro sázkařskou branži. Na STES, tedy v obchodní společnosti Fotbalové asociace ČR, proto vymysleli malé kouzlo: Fortuna se stane titulárním sponzorem druhé nejvyšší soutěže − což jí umožní vytvořit si předpolí pro léta příští.
Aby Fortuna za takové peníze nekupovala úplnou nicotnost, chystá se velká změna v televizní prezentaci druhé ligy. "Ano, ze druhé nejvyšší soutěže budeme po skončení olympiády pravidelně vysílat přímé přenosy, někdy ve středu, jindy v sobotu," potvrdil Jiří Ponikelský, šéf programu ČT Sport.
V zákulisí se zmiňuje, že se tento televizní projekt těší i tiché podpoře ministerstva vnitra, potažmo Policie ČR. Budou-li se v dostatečné míře vysílat zejména zápasy Baníku Ostrava na hřištích soupeřů, mohlo by to teoreticky snížit početní stavy obávaných fanouškovských hord spojených právě s tímto klubem, který v květnu sestoupil z nejvyšší soutěže. Potíž je v tom, že na řádění baníkovců nejsou úplně nastaveny bezpečnostní parametry druholigových stadionů.
Nicméně vraťme se k ligovému sponzorskému poolu. V létě 2014 ho na STES poskládali ze Synotu, Gambrinusu, Tipsportu a firmy Hyundai.
Už v lednu 2016 však Synot ze svého kontraktu, koncipovaného původně na 4+4 roky, odstoupil. A to se zdůvodněním, že po uplatnění novely zákona o hazardu se podmínky jeho působení na českém trhu příliš znevýhodnily. V březnu začal holding senátora Ivo Valenty raději sponzorovat lotyšskou fotbalovou ligu.
Nyní odchod nahlásil další ze sponzorů. "Po dvou letech jsme ukončili spolupráci s nejvyšší fotbalovou ligou. Nově se chceme soustředit jenom na reprezentaci. Tam i nadále zůstáváme oficiálním partnerem," řekl Miloš Adámek, mluvčí českého zastoupení korejské automobilky Hyundai.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.