Vlastní síť prodejen s potravinami chce v Česku rozjet britský oděvní řetězec Marks & Spencer. Už v příštím roce také nejspíš spustí český e-shop. V rozhovoru pro týdeník Marketing & Media to uvedl marketingový ředitel české pobočky Zdeněk Hašek.

"Po období rozšiřování, kdy jsme otevírali hodně nových poboček, se ukázalo, že ne všechny byly ziskové. Teď jsme ve fázi prosévání a ty, které nejsou ziskové, zavíráme. Chceme zeštíhlet na zdravé jádro, a pokud budeme otevírat prodejny nové, budeme to víc zvažovat," řekl Hašek, když vysvětloval, proč se firma loni po čtyřech letech dostala ze ztráty. "Naší prioritou je otevírat simply food stores by M&S, tedy specializované prodejny potravin. Zatím hledáme vhodné prostory," uvedl.

Dodal, že prodejna v obchodním centru Nový Smíchov je první ze dvou českých obchodů, kde firma docílila většího obratu z prodeje jídla než z prodeje oděvů.

45 milionů

korun vydělal obchodní řetězec Marks & Spencer v Česku ve finančním roce 2014/2015.

"V Británii je tento poměr 60 ku 40 ve prospěch jídla, u nás je to stále ještě dvě ku jedné ve prospěch oblečení. Samozřejmě očekáváme, že i zde se to bude vyvíjet stejně," vysvětlil Hašek.

Doplnil, že od dubnové změny globálního vedení razí firma strategii "návratu ke kořenům". "Nebudeme honit nejmódnější trendy, chceme se vrátit k tomu, co nás udělalo úspěšnými. Klást důraz na kvalitu, nositelnost, nadčasovost, zaměřit se na naše hlavní kategorie − formální oblečení a essentials, jako je spodní prádlo," řekl Hašek s tím, že firma hodlá především "vystoupit z nebezpečné spirály věčných slev a výprodejů".

Toho chce dosáhnout postupně, přehodnocením cenové struktury. Nabízet bude víc zboží nejnižší cenové kategorie, čímž by mělo dojít k "plošnému zlevňování". "Cena bude férovější a tím se zvedne pravděpodobnost, že zákazník si výrobek koupí za plnou cenu. Slevových akcí budeme dělat méně, budou cílené a jejich velká část bude zaměřena na věrnostní zákazníky, kteří nám už teď dělají polovinu obratu," vysvětlil Hašek.

Český M&S je podle Haška − který má na starosti i Slovensko, Polsko a několik pobaltských států − velmi úspěšný. Zatímco celosvětově firmě prodeje klesají, česká pobočka roste. Po čtyřech letech ztráty se přehoupla do zisku, ve finančním roce 2014/2015 vydělala téměř 45 milionů korun a tržby jí meziročně stouply o 11 procent na 1,85 miliardy korun.

Pravděpodobně v příštím roce firma otevře vlastní český e-shop, ve kterém zákazníci najdou "mnohem širší sortiment než v obchodech". Nabídne v něm téměř celý britský katalog značky. Už v září chce ovšem zákazníkům nabídnout mobilní věrnostní aplikaci, která nahradí plastové zákaznické karty.

Celý rozhovor vychází 8. srpna v týdeníku Marketing & Media.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist