Výrazný kus práce na hudebním díle Miloslava Kabeláče, někdy opomíjeného a přitom tak zásadního českého skladatele druhé poloviny 20. století, odvádí Symfonický orchestr Českého rozhlasu.
V pátek Supraphon na čtyřech discích vydal komplet Kabeláčových symfonií, které orchestr natočil pod taktovkou Marka Ivanoviče. A ve své 90. sezoně, která dnes začíná, se těleso bude Kabeláčovi věnovat ještě jednou − v únoru v pražském Rudolfinu zahraje devět z jeho miniatur, které Kabeláč v 60. letech zkomponoval pod názvem Zrcadlení.
To spojení dává smysl: Kabeláč v Českém rozhlase pracoval s přestávkou od roku 1932 do roku 1954. A také je to důkaz, že v Symfonickém orchestru Českého rozhlasu, známém pod zkratkou SOČR, se začínají dít věci.
Od loňska je jeho ředitelem Jakub Čížek, kdysi producent festivalu Pražský podzim a později pracovník OSA. A rovněž od loňska jako dramaturg orchestru působí Josef Třeštík, jenž studoval skladbu na HAMU, dále na londýnské Royal College of Music a sedm let byl hudebním redaktorem Českého rozhlasu Vltava.
K orchestru sice oba přišli už vloni, nynější sezona je ale první, kterou mohli vzhledem k dlouhodobému plánování výrazněji ovlivnit.
"Hlavní poslání SOČR je stejné, jaké bylo před devadesáti lety, tedy vytvářet hudbu pro Český rozhlas a jeho posluchače," připomíná ředitel Čížek. "To znamená uvádět a nahrávat hudbu, kterou přes rozhlasové vlny přineseme většímu publiku, než by se vešlo do koncertní síně," dodává.
Sympatickou cestou se orchestr vydal při přemýšlení nad tím, jak v nynější sezoně pojmout české autory. Třeba v případě Jaroslava Ježka, jehož zná publikum častěji jako autora jazzových skladeb a člena Osvobozeného divadla − jenže SOČR pod taktovkou Vladimíra Válka v dubnu uvede Ježkův méně známý Klavírní koncert.
V případě Svatopluka Havelky chce zase orchestr připomenout, že skladatel byl víc než autorem hudby k filmům jako Kdo chce zabít Jessii? či Marečku, podejte mi pero!.
"Jeho kompozice patří k tomu nejlepšímu v české symfonické hudbě druhé poloviny 20. století," říká dramaturg Třeštík a připomíná Havelkovu dvanáctiminutovou skladbu Hommage à Hieronymus Bosch z roku 1974. "Ukazuje, že Havelka držel krok s evropskou avantgardou své doby," dodává Třeštík o skladbě, kterou SOČR uvede 20. března v Rudolfinu.
Krok s dobou bude SOČR držet objednávkou díla současného skladatele: takzvanou vokální symfonii, svoji již šestou, nyní komponuje osmapadesátiletý skladatel Pavel Zemek Novák. Dílo na text svatého Františka z Assisi zazní ve světové premiéře 6. února s ženskou částí Pražského filharmonického sboru.
Pro změnu v české premiéře pak SOČR uvede Koncert pro klavír a orchestr Miroslava Srnky. Tedy jedenačtyřicetiletého českého autora, jehož skladby během poslední dekády soustavně uvádějí světové instituce − naposledy začátkem roku Srnkovu operu Severní pól zinscenovala Bavorská státní opera.
V Česku jako by ale Srnka byl dlouhodobě spíš na okraji. "Chtěli jsme jeho symfonickou hudbu představit v co nejlepším obsazení, proto jsme oslovili dirigenta Tomáše Netopila a anglického klavíristu Nicolase Hodgese, který tento koncert roku 2012 uvedl ve světové premiéře ve vídeňském Musikvereinu," říká dramaturg Třeštík o koncertu, jenž proběhne 19. prosince v Rudolfinu.
Významných okamžiků v sezoně SOČR bude dost. Patří k nim i listopadové vystoupení klavíristy Lukáše Vondráčka, jenž letos zvítězil v prestižní Soutěži královny Alžběty v Bruselu. Kromě toho SOČR přivítá rakouského barytonistu Markuse Werbu, jenž účinkuje v milánské La Scale či newyorské Metropolitní opeře, francouzského klavíristu Jeana-Efflama Bavouzeta či švédského pozounistu a skladatele Christiana Lindberga.
Ve studiu 1 v budově Českého rozhlasu, kde orchestr natáčí a odkud vysílá, začne nový komorní cyklus Tady žije SOČR. Jinde − v Obecním domě či ve Foru Karlín − bude těleso pokračovat v žánrových crossoverech s jazzem, etnickou hudbou a rockem.
Samostatnou kapitolu představuje hudba z Nového světa. Tematicky zapadá do takzvaného Amerického roku, tedy celoročního zaměření stanice Vltava na americkou kulturu. SOČR v sezoně postupně uvede jak skladby již nežijících Aarona Coplanda či Samuela Barbera, tak i americkou hudbu Bohuslava Martinů, či kompozici současného autora Johna Adamse. A například Druhou symfonii Leonarda Bernsteina přiletí zahrát český klavírista David Kalhous, jenž působí v New Yorku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist