Dvaatřicetiletý Vratislav Šmída si v posledních dvou letech prošel tím, co zná spousta mladých podnikatelů. Obcházel potenciální investory a přesvědčoval je, aby do jeho firmy vložili peníze a pomohli mu expandovat. Nakonec uspěl, ale pár odlišností od klasických startupistů by se našlo: jednak nesháněl finanční anděly v Silicon Valley, ale na Novém Zélandu, jednak nerozjíždí počítačovou, ale kulinářskou firmu. Žádný nový Twitter ani Facebook nebo Snapchat, nýbrž ZeLi. Specializuje se totiž na zelí.
"Zelí jsem si v počátcích krouhal sám na velkém kruhadle z roku 1888, které jsem si dovezl z Dolan. Vyrábím ho podle tradičních receptur, které jsem si přivezl z mého rodného kraje. Kouzlo a tradice střední Evropy tady mají sílu," říká. A dodává: "Trpělivě vysvětluju Novozélanďanům, co to kysané zelí je a jak je zdravé pro lidský organismus. Většina z nich má špatné zkušenosti s vařeným zelím z Německa a křupavé kysané zelí vůbec neznají. Když je přesvědčím, aby ochutnali, většinou se stanou mými zákazníky."
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.