Režisér Tomáš Vorel rozhodně na český venkov nehledí jako jeho kolega z branže Zdeněk Troška. Pokud by někomu měla připadnout nálepka laskavého tvůrce, který má blízko k přírodě a lidovým věcem, rozhodně by to byl spíš v jádru dobrácký Vorel než nechtěně nenávistný Troška. A v komedii Instalatér z Tuchlovic, která včera vstoupila do kin, se Vorel svým hrdinům přiblížil možná nejvíc.
Čtyřicetiletý instalatér Luboš je prototypem postavy dvorního šaška či obecního blázna. Vždy však v těch nejkladnějších významech těchto sousloví, k nimž patří upřímnost a přirozená, ničím nezkalená, "shůry daná" moudrost. Žije s matkou, rozumí čerpadlům a hadicím, méně však světu kolem sebe. Přesto má na jeho chod mnohdy až pohádkově kladný vliv.
Když v úvodní scéně vyjíždí Jakub Kohák coby Luboš na svém bicyklu zachraňovat další domácnost a její problémy s vodovodním potrubím, říká si divák, jak dlouho občasný herec, jehož doménou je figurkaření, utáhne svou první hlavní roli. A především, kudy tentokrát režisér Vorel povede hranici mezi až naivní upřímností a karikaturní zkratkou.
Luboš se vlastně jeví jako typický Vorlův outsider. Takřka archetyp. Jenže starý mládenec, který měří čas na minuty podle slunce a hovoří v úsečných větách typu "Je hlad", je zároveň vlastní karikaturou.
Jak Vorel s Kohákem českou komedii nespláchli
Ve filmových Tuchlovicích ale nejsou zlé a zlomyslné lidské karikatury, jako například v Troškových Babovřeskách, kde většinou postavy v zájmu "bžundy" svému okolí činí či přejí jen to nejhorší. Lubošův hospodský kumpán v podání Jana Budaře sice nenávidí Romy a Vietnamce, jeho přesvědčení a konání je však celkem věrným zobrazením stereotypů, které mnozí sdílí.
Karikatura ovšem základní téma Vorlovy místy i dost dojemné a ambiciózní novinky − tedy sounáležitost lidí, kterým nebylo přáno − potápí úplně jiným způsobem.
Instalatér z Tuchlovic
Režie: Tomáš Vorel
Falcon, premiéra 6. října
Ve filmu Gympl se Vorlovi, který tak rád s karikaturou či nadsázkou pracuje, podařilo až nečekaně věrně zachytit titulního protagonistu, mladíka a graffiti "writera" Tomáše i prostředí, v němž se pohybuje. Naopak dospělé postavy učitelů mnohdy hloupě karikovaly zvyky z hlubin předminulého století.
Instalatér z Tuchlovic zase zkratkovitě, leč v jádru realisticky zachycuje celý okolní svět − Lubošovu starostlivou matku, místní pošťačku a její vdavekchtivou dceru či násilnického chlapíka, k jehož manželce Luboš začne až podezřele často jezdit opravovat kotel. Ale samotný hrdina, byť jeho předobrazem je prý skutečný instalatér z obce Tuchlovice, se chová jako náhodný generátor divných, několikaslovných vět.
Je to podivín, jaké sice z českých hořkosladkých komedií dobře známe, ale místo figurky ve vedlejší roli se Vorel rozhodl jeho vlastnosti přepálit do absurdna a pasovat jej do role hlavní.
Výsledkem rozhodně není posmutnělá poetika Menzelových vesnických komedií, ale ani soubor komediálních skečů či věrný obraz života na vsi. Vždy, když sveřepost a tvůrčí mimoběžnost Tomáše Vorla, který je scenáristou, režisérem i kameramanem, začne být sympatická, vzápětí se realismus s karikaturou požerou navzájem.
Jak Vorel s Kohákem českou komedii nespláchli
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist