Nejspíš jsou v Česku plánované silnice, o kterých se toho napsalo a namluvilo mnohem víc než o D35. Nezbývá než poznamenat, že bohužel.
Žádná z nich nedosahuje důležitosti komunikace, jejíž celkový projekt vznikl v roce 1993, a úsek na střední Moravě stojí dokonce už od osmdesátých let. Jenže ucelenou trasu z Liberce do Olomouce přes Hradec Králové politici, experti i veřejnost dlouho opomíjeli.
Její osud tak trochu připomíná pohádkovou Popelku, které si nikdo dlouho nevšímal a odstrkoval ji. Přitom mohla být královnou rovnocennou D1, která teď kvůli svému stáří a nezastupitelnosti trpí.
Kdyby Česko dokázalo rychle postavit alespoň úsek z Hradce do Mohelnice, který má 108 kilometrů, vznikla by v zemi nová, k trase do Brna paralelní dálniční spojnice Čech a Moravy. Cesty nejen Pražanů do Olomouce či Ostravy zajížďkou přes Brno by pak ztratily smysl, stejně jako v opačném směru. Přetížená D1 by si oddychla, stejně jako spousta měst, kterým by blízká nová dálnice posloužila jako přirozený obchvat.
Přesto se až letos začíná rýsovat skutečná šance, že třípatrová dálniční křižovatka v Opatovicích, která je napojená na D11 a leží na půli cesty mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, nebude napořád končit jen v polích.
Ta dálnice jede, řekl ministr
Optimistická prohlášení, podložená skutečným úředním a investorským pokrokem, přicházejí jak od ministra dopravy, tak z Ředitelství silnic a dálnic.
"Na prvních dvou úsecích D35 z Opatovic do Časů a Ostrova se začne nejspíš ještě letos, možná příští rok, s archeologickým průzkumem. Na to naváže stavba asi třicetikilometrového úseku. Vládou už prošlo odůvodnění veřejné zakázky. Ta dálnice jede, má prioritu," řekl HN ministr dopravy Dan Ťok.
Jeho slova potvrzuje i ředitel pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Bohumil Vebr. "Na archeologický průzkum probíhá výběrové řízení, v září jsme zahájili i výběr zhotovitele stavby," uvedl.
Konec rozsáhlého archeoprůzkumu za půl miliardy korun očekává Vebr v dubnu 2018, vlastní stavba by podle něj mohla začít o něco dříve. Záleží i na tom, jak rychle budou postupovat vědci, kteří musí podle zákona před stavbou každé dálnice podrobně prozkoumat terén a zachránit tak před bagry případné historicky významné nálezy.
"Do poloviny příštího roku musí být zhotovitel vybraný, na podzim 2017 bychom mohli začít s kritickými částmi, jako je třeba přemostění Labe," míní Vebr.
Pokud vše vyjde, budou dva zmíněné úseky D35 největšími stavebními zakázkami na silnicích za posledních osm let. Stát za ně hodlá utratit téměř 12 miliard korun.
První auta by se pak z Opatovic směrem k Vysokému Mýtu mohla projet do pěti let. "Počítáme s tím, že na těchto dvou úsecích by se mělo jezdit nejpozději v roce 2021," říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.
Za oživením plánů na stavbu D35 stojí dva zásadní momenty.
Tím prvním jsou jasná pravidla a ceny pro výkupy pozemků pod budoucí dálnicí. Jejich majitelé od letošního jara dostávají osminásobek odhadní ceny. Prodávají je tak mnohem ochotněji než dříve, kdy jim stát nabízel v některých případech i násobně méně, než je možné nyní.
Druhým zásadním impulzem se stala nedávná dohoda státu s obcí Časy, kterou dálnice obteče. Starosta Zdeněk Seidl dlouho stavbu blokoval. Odmítal prodat jak obecní, tak i své soukromé pozemky, bez nichž nebylo možné začít stavět.
"Hrozily zdlouhavé soudy a zmrazení stavby na mnoho dalších let. Naštěstí se podařilo všechny strany sezvat k jednacímu stolu a dohodnout se," říká pardubický poslanec hnutí ANO Martin Kolovratník, který dokonce založil spolek pro výstavbu dálnic D35 a také D43, která má na klíčovou spojnici navazovat u Moravské Třebové a odvést dopravu směrem na jih k Brnu.
Bitva severu proti jihu
Vše nasvědčuje tomu, že silnice, která byla letos jen kvůli souladu s terminologií Evropské unie přejmenována z R35 (rychlostní silnice) na D35 (dálnice), se své výstavby konečně dočká. Přesto tu zůstávají důvody pro skepsi.
Prohlášení politiků i Ředitelství silnic a dálnic, že se vše rozběhne, jak má, nepřichází ani zdaleka poprvé. Sám Vebr z pardubické správy ŘSD prognózoval v roce 2007, že stavba v Opatovicích začne v roce 2009.
Jeden z předchozích šéfů Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík dokonce silnici R35 označil v roce 2008 jako státní prioritu číslo jedna. "Optimistický termín jejího dokončení v celé více než třistakilometrové trase je rok 2017, pesimistický termín je rok 2020," uvedl tehdy. Kdyby se trefil, vyjeli jsme třeba už příští rok.
Důvodů, proč předpověď nevyšla, je několik. Prvním je to, že důležitost projektu nedocenily centrální úřady, politici ani média. Dálnice spojující Liberec s Olomoucí se nezdála tak důležitá. Její prvotní image byla nevýrazná, nepřitažlivá.
Sice měla vést čtyřmi kraji, Libereckým, Královéhradeckým, Pardubickým a Olomouckým, nicméně míjela Prahu a za svoji ji nepovažovala ani severní Morava.
Kromě oněch krajů se tak o ni dlouho nikdo příliš nepral.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.