Zatím je to běžný postup: těžit zdroje, vyrobit produkt a zanedlouho ho vyhodit. Firmy se ale stále více zajímají o to, jak s výrobky a odpady nakládat chytře. Aby se, až doslouží, vrátily do oběhu. Princip cirkulární ekonomiky, tedy oběhového hospodářství, je nejen ekologický, ale pro firmy i ekonomicky výhodný. "Základní myšlenka je nedívat se na materiály jako na odpad, ale jako na zdroj, ať už vyrábíte cokoliv," říká Soňa Jonášová, ředitelka Institutu cirkulární ekonomiky, který se věnuje poradenství.

HN: Jaký je rozdíl mezi firmou, která ctí principy oběhové ekonomiky, a tou, která je nectí?

Velmi zajímavým příkladem jsou žárovky. Na začátku se vyráběly z tak kvalitních materiálů, že jedna z prvních žárovek slaví snad sto let, je vystavená někde v USA a ještě pořád svítí. Což ale znamená, že firmy je nemohly prodávat tisícům lidí. Člověk si takovou žárovku jednou koupí a víc jich nepotřebuje. Výrobci elektra se proto dohodli, že musí vyrobit žárovku, která vydrží omezený počet hodin, a oni jich tím pádem prodali víc. Takže vyráběli méně kvalitní produkt, který si lidé museli obměňovat. Dnes je už sice situace trochu jiná, žárovka vydrží rok dva. Pak ji ale vyhodíte a kupujete novou, takový je byznysový model současnosti. Zdroje se vytěží, něco se z nich vyrábí a už při výrobě vzniká spousta odpadu. Zákazník zboží koupí a během dvou let se z výrobku stane také odpad. Je to model: kup, použij, vyhoď. Cirkulární ekonomika funguje jinak. Dívá se na produkt spíše jako na službu, kterou má poskytnout. Například firma Philips přišla s tím, že lidé nepotřebují vlastnit žárovku. Chtějí službu světla. Když sídlíte v kancelářské budově a musíte kupovat tisíce žárovek, je to obrovská investice. Philips vám tedy pronajme systém osvětlení, který je kvalitní, vy ho používáte třeba pět let, a když už světla nepotřebujete, firma si je odebere a použije zase někde jinde nebo materiál zrecykluje.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru