Od prvních republikánských primárek bylo zřejmé, že volební predikce většinově podceňují Donalda Trumpa. Byl to fakt, o kterém se vědělo a o kterém se mluvilo a se kterým se snažila celá řada analytiků pracovat. Přesto dnes, po amerických volbách, padají na adresu výzkumných agentur tuny stížností. Množí se hlasy, že jejich předpovědi jsou prodané (v lepším případě) či že naprosto přestaly fungovat (v případě horším). Selský rozum nám napovídá, že skutečně něco není v pořádku. Kdybyste si v případě výsledků amerických voleb hodili mincí, měli byste 50procentní šanci, že uspějete. To by byl ovšem výsledek výrazně lepší než v případě drtivé většiny agentur!

Jenže to, že jste správně řekli, jak to dopadne, neznamená, že máte dobrý model skutečnosti, na základě kterého jste správně předpověď vytvořili. Prostě jste jen mohli mít kliku. Což, mimochodem, při poměru 50 : 50 není zas tak neobvyklé. Jenže v případě voleb je házení korunou špatný model, pokud věříte, že lidé mají pro svá rozhodnutí nějaké motivace a ty motivace spolu sdílejí. Modely jsou náhražkou reality, vytvořenou lidmi a obsahující jen to, co do nich lidé vložili.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.