Hvězdně obsazený špionážní válečný thriller Spojenci, který dnes vstupuje do kin, má přiznaný předobraz ve snímku Casablanca z roku 1942, tedy v patrně nejklasičtějším hollywoodském filmu všech dob.

Slavné milostné drama s herci Humphreym Bogartem a Ingrid Bergmanovou, které se odehrává během druhé světové války v marockém městě plném uprchlíků z Evropy, ale pro nový snímek režiséra Roberta Zemeckise zůstává nedostižným vzorem. A to přesto, že první část výpravných a staromódně laděných Spojenců je do Casablanky roku 1942 situována, že také v nich hrají důležitou roli piano či francouzská hymna, a že příběh dokonce vrcholí scénou na letišti.

Spojenci jsou více špionážní a romantický snímek než klasický válečný film. Veškeré konspirace, intriky, vyzvědačství a zrady se točí okolo vztahu mezi kanadským zpravodajským důstojníkem vysazeným v Maroku, jehož hraje Brad Pitt, a nevyzpytatelnou členkou francouzského odboje v podání Marion Cotillardové.

Krásná žena má sehrát roli agentovy manželky a v Casablance mu pomoci zabít německého velvyslance. Jejich předstíraná zamilovanost však ve vypjaté situaci na pokraji života a smrti přeroste ve skutečnou lásku, kterou oba diverzanti po skončení sebevražedné operace zpečetí v Londýně sňatkem a zplozením dcery.

Posléze se však důstojník od svých nadřízených dozví šokující informaci, která na jeho manželství vrhne temné podezření.

Režisér Zemeckis je znám jako vizionář, který často experimentuje s vyprávěcími postupy i s technickými možnostmi filmu. Spojenci z tohoto pohledu patří k jeho konvenčnějším dílům. Nicméně i tak jsou plní "neviditelných" trikových záběrů, pod nimiž je podepsáno pražské postprodukční studio UPP.

 

Digitální oživení exotické Casablanky i rozbombardovaných ulic Londýna smazává hranice mezi reálnými stavbami a jejich virtuálními replikami.

Dějová osnova příběhu je slibná, vyznívá však nedotaženě a místy i nelogicky. Navzdory několika matoucím stopám příběh postrádá větší tajemství i dramatičtější rytmus.

Zatímco první třetina dvouhodinového filmu odehrávající se v Casablance působí překotně uspěchaně, druhá "londýnská" část nedokáže plně využít svůj takřka hitchcockovský potenciál. Vyústění příběhu je navíc předvídatelné, a proto méně emocionální, než by mohlo a mělo být.

Spojenci ale příliš nepřesvědčují ani jako romantické drama. U epických filmů tohoto typu je klíčové charisma představitelů hlavních rolí a jejich vzájemná přitažlivost. V Casablance bylo zcela podružné, že film vznikal v ateliérových dekoracích, neboť v něm dokonale fungovala chemie mezi Humphreym Bogartem a Ingrid Bergmanovou.

Film

Spojenci
Režie: Robert Zemeckis
CinemArt, česká distribuční premiéra 26. ledna

V případě Spojenců si osudovou romantiku či vášnivou posedlost mezi ústředními postavami diváci musí spíše domýšlet. Marion Cotillardová sice tajemné špionce dodává typický francouzský šarm i živočišnost, nicméně mezi ní a Bradem Pittem na plátně žádné velké jiskry nepřeskakují.

Pitt podává až nečekaně matný výkon. V některých společných scénách se svou hereckou partnerkou působí tak ustrnule a netečně, až to skoro vypadá, jako by před kamerou chtěl vyvrátit vylhané drby bulváru o mimomanželských pletkách během natáčení.

Klasik hollywoodské kinematografie Howard Hawks na otázku, jak by definoval velký film, kdysi odpověděl, že v něm musí být "tři velké scény a ani jedna špatná". Vysloveně špatná scéna ve Spojencích není. Ty tři velké ale také chybějí.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist