Očekávalo se, že to bude nejpolitičtější předávání Oscarů za hodně dlouhou dobu. A nakonec to opravdu byla noc, na kterou diváci nezapomenou. Ne však kvůli politice.
Když moderátor Jimmy Kimmel v úvodu nedělního ceremoniálu "poděkoval" Donaldu Trumpovi za to, že díky jeho vystupování si už nikdo nevzpomene na loňské obvinění Oscarů z rasismu, spojil obě ústřední témata večera. Mísily se v něm narážky na Trumpovu nevstřícnost k migrantům a menšinám s nápravou politiky akademiků, kteří loni i předloni nominovali jen samé bílé herce.
Pak přišel bizarní závěrečný zvrat. Producenti favorizovaného muzikálu La La Land, který 14 nominacemi vyrovnal historický rekord snímků Vše o Evě a Titanic, zrovna děkovali za zisk sedmé, hlavní trofeje, když se ukázalo, že soška za nejlepší film patří nejsilnějšímu konkurentovi, dramatu Moonlight.
Zatímco vtípky i vážněji míněné narážky na Trumpa byly takřka povinností, tento přešlap organizátorů se rychle stal nejkomentovanější událostí na sociálních sítích i v médiích s titulky jako "Nejdivočejší chvilka v dějinách Oscarů".
Jako by La La Land, muzikál vyprávějící o střetu snů s realitou, narazil i ve skutečnosti. Sny o vzkříšení jednoho z nejvelkolepějších a zároveň na Oscarech nejopomíjenějších amerických žánrů zastavilo černošské drama s homosexuální tematikou. To získalo i cenu za adaptovaný scénář a jeho herec Mahershala Ali není s Oscarem za vedlejší herecký výkon jen jedním z oceněných Afroameričanů, ale také vůbec prvním oscarovým muslimským hercem.
Politická korektnost sice nevyhrála nad uměleckými kvalitami, ale všem, kdo to tvrdí, bude obtížné oponovat. Přitom se jednalo o nejpříčetnější rozdávání Oscarů za dlouhou dobu. Ambiciózní, ale nikoli neproblematický La La Land získal sošky za kameru či nejlepší režii − Damien Chazelle se tak stal ve 32 letech nejmladším režisérem oceněným Oscarem. A byť byli afroameričtí herci nominováni ve všech čtyřech hereckých kategoriích, vyhráli jen za vedlejší role.
Nejlepším hercem v hlavní kategorii se stal Casey Affleck za nenápadnou, soustředěnou roli ve smutném dramatu Místo u moře, které získalo svému tvůrci Kennethu Lonerganovi cenu za původní scénář a ukázalo, že akademici umí ocenit i jemnější, neokázalá díla.
Oscary v obrazech: Zmatené vyhlášení nejlepšího filmu, Stingova píseň a děkující herci
Naopak nejlepší herečka Emma Stoneová z La La Landu trochu nabourala bonmot moderátora Kimmela, že v Hollywoodu se nediskriminuje podle země původu, ale podle věku a váhy. Porazila legendu evropského filmu Isabelle Huppertovou, jejíž výkon ve zdrcujícím sexuálním dramatu Elle měl "oscarové parametry", tedy fyzické scény či podvratné proměny zneužívané ženy v pokušitelku a mstitelku. A především byl skvělý, jen bohužel ve francouzštině.
Když si na začátku moderátor dělal legraci z toho, že "se Oscary přenášejí do 225 zemí, které nás nyní nenávidí", nebo když rodilý Ital Alessandro Bertolazzi věnoval svou cenu za nejlepší make-up "všem imigrantům", šlo o vítaná pošťouchnutí.
Ale když Íránec Asghar Farhádí získal Oscara za snímek Klient a jeho vítězný projev o nebezpečí dělení na "nás a naše nepřátele" byl čten v zastoupení, objevily se i smíšené pocity. Ne nad nepřítomností Farhádího.
Jeho gesto na protest proti Trumpovu příkazu nepouštět do Spojených států občany muslimských zemí patřilo k nejpotřebnějším činům celých letošních Oscarů. Sílu gesta však oslabuje pochybnost, zda Klient nezískal ocenění jen z politických důvodů, když před Trumpovým výnosem byl favorizovaný vynikající německý film Toni Erdmann.
Nejzásadnější událostí Oscarů určitě není závěrečný "trapas" způsobený nesprávnou obálkou. Ale v tom, jak nakonec La La Landu cenu "uzmul" politicky "zabarvenější" film Moonlight, je něco symbolického.
Moonlight nepatří k těm snímkům, které občas Oscary vyhrávají jen kvůli tématu. Jedni si i tak dál budou myslet, že La La Land je málo doceněný klenot americké kinematografie, druzí, že jde o nefunkční, byť v detailech třeba pozoruhodný koncept, jak spojit staré s novým.
Vzájemné uznání, s jakým se týmy obou filmů vystřídaly na pódiu, je však nakonec tím nejpůsobivějším "politickým" gestem, které by mělo oslovit příznivce i odpůrce jakéhokoliv nominovaného filmu. A nejen je.
Oscary v obrazech: Zmatené vyhlášení nejlepšího filmu, Stingova píseň a děkující herci
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist